זפיר ארוספייס (Zephyr Aerospace), חברת סטרטאפ מסן פרנסיסקו, מנסה לעשות מהפכה באופן שבו מסודרים המושבים במחלקות תיירים פרימיום. החברה עיצבה מחדש את החלל של תא הנוסעים כך שיהיו שתי קומות של מושבים מבלי שחברת התעופה תצטרך לוותר על כיסאות. בחברה הדגישו כי העיצוב יאפשר פרטיות, נוחות והגנה מנוסעים אחרים.
בחברה ציינו כי ניתן יהיה להתקין את המושבים במטוסים רחבי גוף קיימים בתצורה של 2-4-2, על ידי הצבתם זה מעל זה. ג'פרי אוניל, מייסד זפיר ארוספייס, אמר ל"פוקס ניוז" ול-CNN שהוא הגה את הרעיון לפני כמה שנים במהלך טיסה בת 19 שעות לסינגפור: "טסתי בחברת התעופה שמדורגת הכי טוב בעולם, קיבלתי שירות נהדר והאוכל היה טוב, אבל לא יכולתי לישון. זה היה ממש לא נוח, למה כל כך קשה למצוא דרכים בנות השגה לשכב בטיסה שנמשכת 19 שעות?".
הוא נזכר בנסיעת אוטובוס ארוכה שעשה בארגנטינה. באוטובוס היו מיטות קומתיים והוא ישן טוב יותר מאשר בטיסה היוקרתית לסינגפור. הוא חשב שאולי זה הפתרון. חלפו שנתיים מאז אותה טיסה, ואוניל פיתוח את הרעיון ואפילו בנה אב טיפוס בתקציב של כחצי מיליון דולרים. הוא הציג את הקונספט בתערוכה אווירית בגרמניה ב-2019 וכמה חברות תעופה גדולות התעניינו, אך לרוע המזל השיחות עם אותן חברות נפסקו כשמגפת הקורונה פרצה.
אך נגיף הקורונה מהווה גם הזדמנות עבור חברה שמספקת מוצרים מהסוג הזה. "אנחנו מאמינים שנוסעים ידרשו פרטיות או ירצו לשלם תוספת עבור זה, כמו שהם משלמים עבור האפשרות לישון", אמר אוניל. השלב הבא שהחברה שלו תצטרך לעבור בהצלחה הוא סדרה של מבחני בטיחות, תהליך שיכול להימשך 3 שנים.
זפיר היא לא חברת העיצוב הראשונה שמציעה סידור מחדש של המושבים כדי ליצור ריחוק חברתי. בחודש אפריל חברה איטלקית בשם AvioInteriors אמרה לפוקס ניוז כי לפחות חברת תעופה גדולה אחת מביעה עניין במוצרים שלה – מגן שמפריד בין שני מושבים ומושב אמצעי שמתהפך לגמרי.
מוקדם יותר החודש חברה טכנולוגית בשם Universal Movement התאחדה עם aerospace manufacturers כדי לפתח את ה- Interspace Lite- המצאה שמחלקת את המושב האמצעי לשניים ומאפשרת ריחוק חברתי.
כמו כן, בשבוע שעבר דיווחנו כאן על "מגן האוויר" – מתקן שניתן להדפיס במדפסת תלת ממד ולהתאים אותו למערכת האוורור של תא הנוסעים באופן שימנע מרסיסי רוק של נוסע אחד לפגוע בנוסע אחר. טיג (Teague), חברה אמריקנית מסיאטל שעוסקת בחדשנות בתחום התעופה, הציגה את המוצר שלטענתה יהפוך את האוויר שיוצא מפתח האוורור שמעל המושב ל"להב אוויר מהונדס".
בטיג הסבירו כי "כשנוסע ינשום, ישתעל או יתעטש, טיפות הרוק הזעירות ייבלמו במרחב האישי של אותו נוסע ויכוונו למטה לפני שתהיה להן הזדמנות להיכנס לחלל האישי של הנוסע השכן". עוד הסבירו בחברה כי הצורה המעוקלת של ה'להבים' תיצור הפרדה גם בין נוסעים שיושבים זה לצד זה.