5 צפייה בגלריה
יוזמה להפוך את בתי המלון בארץ לבטוחים יותר
יוזמה להפוך את בתי המלון בארץ לבטוחים יותר
יוזמה להפוך את בתי המלון בארץ לבטוחים יותר
(צילום: Shutterstock)
תוכנית מיוחדת למניעת אלימות מינית בבתי מלון נחשפת היום (ג') לראשונה בדיון בכנסת. התוכנית, ביוזמה של משרד התיירות והוועדה לקידום מעמד האישה, מגיעה על רקע שני אירועים באותו נושא: מחר, 25.11.20 יתקיים יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. והבוקר, בתזמון די מצמרר, נפתח משפטם של הנאשמים באונס הנערה במלון באילת.
נציין כי מלבד מפגשים כלליים ו"שולחנות עגולים" שהתקיימו בנושא, קצת לאחר מקרה האונס המזעזע באילת, מדובר בתוכנית שהיא אומנם רק בגדר המלצה, אך עדיין מבורכת ונמצאת די לבד בתחום פרוץ הזקוק לסיוע והתייחסות של כלל המערכות. עד היום, סוף שנת 2020, ענף המלונאות נמצא בוואקום ריק בכל הנוגע למאבק בהטרדות מיניות בשטחי המלונות.

תוכנית ראשונה לעידוד המלונות להיאבק באלימות מינית

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת מפרסמת את התוכנית המיוחדת של משרד התיירות להגברת הביטחון האישי ומניעת אלימות מינית בבתי מלון. יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר אמר כי "אין ספק שהאחריות למניעת האונס הבא היא של החברה כולה. לכן גם באכסניות נוער, בבתי מלון ואפילו בצימרים ישנה אחריות של הבעלים להדריך את הצוות למקסם את הביטחון האישי של האורחות והאורחים וזאת ניתן להשיג רק באמצעות הגברת המודעות והסברה על בסיס קבוע, לאור התחלופה הרבה של העובדים בענף".
5 צפייה בגלריה
מלון הים האדום באילת
מלון הים האדום באילת
עובדי המלונות יעברו הכשרה. מלון הים האדום באילת שבו התרחש האונס הקבוצתי
(צילום: חיים דוד)
עוד אמר ח"כ פורר כי הביטחון האישי של אורחים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר עליהם כל מוסד מארח בענף התיירות צריך לתת את הדעת. "מבחינתי כל מוסד שיפעל למקסם את הביטחון האישי של אורחיו ראוי לקבל מהציבור כוכב נוסף. כרגע מרבית ענף ההארחה נמצא בהדממה לאור משבר הקורונה אבל כולנו תקווה כי המשבר יסתיים בקרוב. את ההחלטות שנקבל היום ניתן יהיה ליישם כבר מחר".
את התוכנית, שנחשפת כאן לראשונה, י בדיון מיוחד בוועדה שרת התיירות אורית פרקש הכהן ושר התיירות לשעבר אסף זמיר שהיה יוזם התוכנית לאור מקרה האונס הקשה באילת. בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה יוצגו תוצרי צוות מיוחד שביקש לגבש תוכנית אופרטיבית להגברת הביטחון האישי של האורחים בבתי מלון ואכסניות נוער במטרה להיאבק בתופעות של אלימות ופגיעות מיניות בשטחם.
שרת התיירות, אורית פרקש הכהן: "מקרה האונס באילת זעזע אותי. אני שמחה שיש ביכולתי לקדם תוכנית שתעזור בהפחתה של אלימות, תאפשר לצוותי המלון לזהות מצוקות של הנופשים והנופשות, ולתת מענה מיידי במקרים בהם נדרשת התערבות. התוכנית הזו תעלה את המודעות לא רק בבתי המלון אלא בחברה בכלל, וכולי תקווה שהיא תעזור ליצור סביבה בטוחה יותר עבורנו ועבור ילדנו".

הכשרות והשתלמויות לעובדי המלונות

התוכנית תעבור באמצעות האגף להכשרה מקצועית במשרד התיירות שמקיים באופן סדיר הכשרות והשתלמויות לעובדים בענפי התיירות השונים וזאת בהלימה לתוכנית העבודה של המשרד. במסגרת ההכשרות לעובדי בתי המלון יתקיים יום עיון מרכזי אחת לשנה, או שני מפגשים בשנה, להדרכה של תוכנית הכשרה ממוקדת לבתי מלון אשר יבקשו לקחת חלק.
5 צפייה בגלריה
יוזמי התוכנית: שר התיירות לשעבר, אסף זמיר והשרה הנוכחית, אורית פרקש-הכהן
יוזמי התוכנית: שר התיירות לשעבר, אסף זמיר והשרה הנוכחית, אורית פרקש-הכהן
יוזמי התוכנית: שר התיירות לשעבר, אסף זמיר והשרה הנוכחית, אורית פרקש-הכהן
(צילום: אבי מועלם )
לצורך כך המשרד יתקשר עם ספק ידע, כדוגמת ארגון סיוע נפגעי תקיפה מינית, אשר זו מומחיותו, לצורך תהליך אבחון ואדפטציה לתחום המלונות כשלב ראשון ובניית מערך הכשרה בשלב השני. הרעיון העומד בבסיס התכנית הוא זיהוי הפרקטיקות האופייניות לעולם המלונאות ובנייה של תכנית ייחודית המבוססת על הזיהוי של מוקדי הסיכון בבתי המלון כדי לאפשר שיבוש וטיפול אפקטיבי במקרים המתרחשים בשטח. כל מלון שיצטרף להכשרה יקבל תעודה המעידה על ההכשרה שעבר.
5 צפייה בגלריה
פיילוט ראשוני בתל-אביב ובאילת
פיילוט ראשוני בתל-אביב ובאילת
פיילוט ראשוני בתל-אביב ובאילת
(צילום: shutterstck)
צוות התוכנית המליץ כי ההכשרות יתקיימו בשלב ראשון כפיילוט בערי התיירות אילת ותל-אביב. "תהליך העבודה בתכנית כולל בתחילתו קיום מספר קבוצות מיקוד לצורך הבנה וזיהוי של הבעיות הייחודיות על בסיס מפגש עם עובדים הפעילים בשטח ולמידה של התחום.
"בשלב השני ינותחו הסיטואציות המזוהות ספציפית עם עולם המלונאות והנופש. אז תבנה תוכנית פעולה ייחודית וייעודית למניעה ולטיפול במקרים של הטרדה ופגיעה מינית בבתי המלון ומתקני אירוח", כתבו מחברי התוכנית, "בסיום התהליך יופק דו"ח אבחון הכולל את הממצאים לצד המלצות מפורטות ודרכי מניעה. בתום תהליך האבחון הארגוני ייערכו הסדנאות על בסיס האבחון הארגוני והתאמת מודל ההדרכה לעולם המלונאות".

התוכנית מותנית בהשתתפות וולנטרית מצד המלונות

צוות התוכנית ציין כי משרד התיירות איננו רגולטור בתחום בתי המלון בארץ ולפיכך אינו מפעיל מערך פיקוח או בקרה על בתי מלון. "על כן כל תוכנית מותנית בהצטרפות וולונטרית ונשענת על שיתוף פעולה של התאחדות בתי המלון באופן כללי ושל כל אחד מבתי המלון באופן פרטני. אין בכוונתנו להסדיר נושא זה בתוספת רגולציה, שכן אין לנו הסמכות החוקית בחוק. בנוסף עולם תוכן זה נשען על כוח אדם מקצועי ומיומן שהכשרתו בתחום זה ואינו מתחום עיסוקו של משרד התיירות ועל כן המשרד יצור קשר עם מומחי תוכן חיצוניים".
5 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, עודד פורר
(צילום: אופיר יצחק )
מהתאחדות המלונות נמסר ל-ynet כי "התאחדות המלונות בישראל תמכה ותתמוך בכל תוכנית אשר תהפוך את המלונות הבטוחים לבטוחים יותר. מלונאי ישראל כולם מקדישים מזמנם, כספם ומרצם כדי לוודא זאת. נשמח לפתיחת כל המלונות על מנת להמשיך ולהוכיח זאת".