בסוף השבוע תמריא מנמל התעופה בן גוריון בפעם האחרונה טיסת אל על במטוס בואינג 747. עם נחיתת המטוס מרומא בישראל בבוקר יום ראשון ייצא מטוס הג'מבו הוותיק לגמלאות, אחרי 48 שנים של היסטוריה תעופתית ולאומית עשירה.
בשנתיים האחרונות, כחלק מתהליך התרעננות של אל על, מוכנסים לצי המטוסים של החברה 16 מטוסים מדגם דרימליינר החדיש במקום המטוסים הישנים. חצי שנה לאחר שמטוסי ה-767 יצאו משירות, מגיע כעת תורו של המטוס הוותיק והחשוב ביותר שפעל בשירות חברת התעופה הישראלית. הבואינג 747 זכה בקרב אנשי התעופה לשם המחייב "מלכת השמיים". לאחר שעלה לאוויר ב-1969 הוא הפך לשליט ללא עוררין בשוק הטיסות הבין-יבשתיות. כיום, רוב מטוסי הג'מבו שפועלים בשירות חברות התעופה ברחבי העולם משמשים בעיקר לטיסות מטען.
רגע לפני טיסת הפרידה הצטרפנו לסיור במטוס. גודלו עצום – 15 מטרים גובה, שכוללים שתי קומות שבהם יושבים מעל 400 נוסעים: סיפון תחתון, שבו מחלקת תיירים, מחלקת עסקים ו-14 מושבים של המחלקה היוקרתית ביותר - "מחלקה ראשונה"; וסיפון עליון שבו 20 מושבים נוספים של מחלקת עסקים.
מעלית המטבח, שבעזרתה מעבירים הדיילים את האוכל מהתנורים שבסיפון התחתון לסיפון העליון, מסמנת רק את קצה הקרחון של הפעילות המאתגרת במטוס העצום. בכלל, בגלל גודלו קיימים בדפנותיו חללים רבים שנוצלו למען אנשי הצוות: מחדר שינה ושירותים בתוך הקוקפיט בסיפון העליון, דרך חדרי מנוחה לדיילים בחלקו האחורי של המטוס ועד לתאי אחסון שנמצאים בכל נפח לא מנוצל במטוס.
קברניט יונתן גת, מנהל צי 747 של אל על, מספר: "העוצמה של המטוס, הרגע הזה שהוא עולה לשמיים, זה משהו שאי אפשר לקחת מאיתנו. הטייסים שלי ביקשו להישאר בג'מבו עד הרגע האחרון, כי להיות טייס ג'מבו זה גם הרבה עניין של אופי".
ברחבת המטוסים של נמל התעופה בן גוריון נשמעים למרחק רעשי מערכות הג'מבו, שנשמעות כמו שריקות בלתי פוסקות. "הרעש הזה כשמתקרבים למטוס מהפנט, אנחנו אוהבים את הרעש הזה", אומר גת. "כשיש ג'מבו באזור, כולם שומעים את הנוכחות שלו ואת הגודל. זה משהו שלא יהיה יותר, זה הולך ונעלם מהנוף. זה סוף של עידן ותקופה, זה מלווה אותנו הטייסים בצי כבר כמה שנים ונמצא באופק, אבל בשנה האחרונה היה תהליך מואץ. זה לא קל, אבל משהו חדש נמצא באופק ויש ריח של התחדשות. זה רגע מצמרר. אנחנו גדלנו על ארבעה מנועים, ברזילים ורעש".
טייסי הג'מבו, כך נראה, אוהבים מאוד את הקוקפיט, שבנוסף למערכות המטוס מכיל בניגוד לשאר המטוסים גם תא מנוחה ושירותים צמודים. "המטוס נבנה עבור הנוסעים, אבל גם הטייסים קיבלו את כל הדברים שמאפשרים נוחות אופטימלית", אומר גת. "מצד אחד מדובר בטכנולוגיה של לפני 25 שנה, ועדיין המחשב עושה הכול, למרות שזאת טכנולוגיה אחרת. זה מדהים, זה פאר היצירה. בכלל, זה מטוס ענק עם מלא כוכים, רחוק מאוד ממבנה הסיגר שמאפיין את המטוסים החדשים".
אנחנו הולכים עם גת למחלקת העסקים שבסיפון העליון. "זה כמו מטוס פרטי בתוך מטוס, האזור הזה מאוד מרווח ושקט", הוא מסביר. "בכניסה למחלקה, ליד המדרגות, נוסעים אהבו לעמוד ולדבר עם הדיילות. השד יודע כמה סיפורים, פיקנטיים ולא פיקנטיים, התרחשו פה".
מתברר שגם נוסעי מחלקת התיירים הגיעו לעיתים למחלקה שבסיפון העליון, בעיקר מתוך סקרנות, אולם צוות המטוס נאלץ לעיתים למנוע זאת מהם: "בטיסות שמים חבל כדי שאנשים לא יעלו, אבל אנשים מציצים כי הם לא רגילים לראות מדרגות בתוך מטוס. אנחנו קיבלנו את זה בהבנה, ויחד עם זאת לא רצינו שיפריעו יותר מדי לנוסעים למעלה שרצו לטוס בשקט".
בזמן ההליכה במטוס, כשהוא מתבונן במטוס המוכן לטיסה לתאילנד, אומר גת בהתרגשות, כאילו ממאן להשלים עם רוע הגזירה: "זה נראה כמו מטוס חדש, זה מטוס שיכול להמשיך לעשות הרבה".
גת וטייסי הג'מבו האחרים יוסבו לאחר סגירת הצי למטוסי החברה האחרים, דבר מאתגר בפני עצמו. "המעבר ממטוס ג'מבו למטוסים קטנים יותר גורם להבנה שדברים קורים לאט יותר כשאתה יושב בגובה של חמש קומות", הוא מסביר. "עכשיו הכול יקרה יותר נמוך. הנגיעה בקרקע תהיה נמוכה יותר, ואלו דברים שנצטרך ללמוד. אני ביקשתי לעבור לצי ה-737 שטס ליעדים הקרובים ולהדריך. בהמשך, בעוד כמה שנים, נעבור לדרימליינר ונחזור ליעדים הארוכים. תמיד נזכור את הג'מבו".
רגע לפני נחיתת מטוס הג'מבו בנתב"ג, בטיסתו האחרונה מרומא בבוקר יום ראשון, אמור המטוס לשרטט מעל שמי קפריסין את קווי המתאר של מטוס הג'מבו, שאותם ניתן לראות בתוכנות מעקב אחרי מטוסים כדוגמת FlightRadar24.
מטוסי הג'מבו הראשונים, מדגם 747-200, נכנסו לשירות באל על ב-1971. כבר באותה השנה נרשמה תנועה של 700 אלף נוסעים, גידול של 40% בהשוואה לשנה שקדמה לה. במהלך השנים נכנסו לשירות באל על ויצאו ממנו כ-20 מטוסי 747 במגוון דגמים: 100, 200, 400 ומטען.
צי ה-747 היה שותף לנקודות ציון חשובות בתולדות מדינת ישראל: הטסת נוסעים לישראל וממנה במהלך מלחמת יום הכיפורים, לצד הטסת טייסים ואנשי תחזוקה לצה"ל והעברת אספקה וציוד שהיו חיוניים להגנה על המדינה. בנוסף, הצי לקח חלק משמעותי במבצע להעלאת יהודי ברית המועצות בתחילת שנות ה-70 באמצעות טיסות ממוסקבה.
במאי 1991 שבר אחד ממטוסי החברה שיא כשהקברניט אריה עוז המריא עם 1,086 נוסעים, בטיסה מאדיס אבבה לישראל במסגרת "מבצע שלמה". במטוס נרשם שיא נוסף כאשר נחת בישראל עם 1,088 נוסעים, לאחר ששני תינוקות נולדו באוויר. באל על פעלו 11 מטוסים מדגם זה, עד שהאחרון בהם יצא משירות במהלך 2011.
"אין סיבה להמשיך בייצור"
ב-1994 החלה אל על בהפעלת מטוסי בואינג 747-400. חמישה מטוסים מדגם זה פעלו בחברת התעופה הישראלית. יש לציין כי כמה מטוסי ג'מבו למטען ימשיכו לבקר בנמל התעופה בן גוריון במסגרת פעילותן של חברת התעופה הישראלית ק.א.ל וחברות תעופה זרות.
כיום, בגלל אילוצים כלכליים-מסחריים, עוברות חברות התעופה למטוסים דו-מנועיים חסכוניים ויעילים יותר. כך קרה למטוס הנוסעים הגדול ביותר שייצרה חברת איירבוס, ה-A380, שהוחלט להפסיק את ייצורו בתחילת השנה בגלל חוסר כדאיות. "אין לנו הזמנות למטוס, ולכן אין לנו סיבה להמשיך בייצור", הסביר מנכ"ל איירבוס טום אנדרס בתחילת השנה.
מטוסי הג'מבו משמשים מאז 1990 כמטוסי "אייר פורס 1" של נשיאי ארצות הברית, מג'ורג בוש האב ועד לדונלד טראמפ. במרץ האחרון החלה בואינג בשיתוף חיל האוויר האמריקני בהסבת מטוסי ג'מבו 747-8 חדשים למטוסי "אייר פורס 1", שצפויים להיכנס לשירות במהלך 2024. אחד ממטוסי הג'מבו המוכרים בעולם ובישראל הוא מטוס ה"סופרטנקר", שסייע בכיבוי השריפות בכרמל ב-2010 ובהרי ירושלים ב-2016. ביוני 2016 הכריזה בואינג רשמית על סגירת מפעל הייצור של מטוסי הבואינג 747-400.