נמלי התעופה באירופה החלו ללבוש תפאורה חדשה, שתכניס אתכם למצב רוח קורונה עוד לפני העלייה למטוס. מסכות מחולקות לכל הבא בשערי השדה, כללי ריחוק חברתי וצ'ק-אין שמתבצע מבעד ליריעות ניילון גדולות. ברוכים הבאים לטיסה קוביד-19 של חברת התעופה אייר קורונה.
בניסיון להציל את עונת התיירות של הקיץ הקרוב, או לפחות חלק ממנה, מדינות וחברות תעופה רבות החלו להטמיע צעדים למניעת התפשטות הקורונה בטיסות. גורמים בענף מעריכים שהצעדים החדשים יעטרו את עולם התיירות בשנים הקרובות, שכן הקורונה לא מתכוונת להיעלם בקרוב.
הצעד המתבקש והבסיסי ביותר שייכנס לתוקף הוא העלאת נוסע לטיסה רק אחרי שעבר בדיקת חום בנמל המוצא. מדינות רבות כבר החלו לנסח זאת כדרישת סף לטיסות אליהן, תוך חיוב חברות התעופה להעלות לטיסה רק נוסעים בריאים, ובמדינות אחרות מדברים על אישור רפואי כתנאי לעלייה למטוס. בשדה של הונג-קונג השיקו תא מיוחד שבתוכו עובר כל נוסע חיטוי בתהליך שאורך רק 40 שניות, ובשדה נעים רובוטים שמחטאים כל משטח.
כללי הריחוק הגיעו גם לחנויות הדיוטי פרי: רק נוסעים מעטים מורשים להיכנס לחנות בכל רגע נתון, העמידה בתור לקופות נעשית במרווח של שני מטרים בין נוסע לנוסע ורצפת החנות משולטת בחיצים שמורים על כיוון התנועה. פתאום רכישת בושם בדיוטי הופכת להיות הרפתקה בסגנון "חפש את המטמון". ליד הדיוטי נמצא גם בית המרקחת, שעל מדפיו תמצאו שלל תכשירים למניעת הדבקה. בבריטניה, למשל, הושק המוצר נאזאלז, תרסיס אף המשמש כמעין מסכה בלתי נראית ומונע הדבקה של חיידקים ונגיפים תוך שתי דקות מרגע הריסוס.
בסקר של התאחדות התעופה האווירית הבינלאומית 40 אחוז מהנשאלים הצהירו שימתינו לפחות חצי שנה אחרי שיימצא חיסון מונע לקורונה בטרם יעלו על מטוס. חברות התעופה בכל זאת נערכות, ורבות מהן הפסיקו להגיש מזון לנוסעים כדי לצמצם מגע בין דיילים לנוסעים, ולנוסעים ימתינו אריזות קרטון עם כריך, חטיף ושתייה שיונחו על המושב טרם עלייתם למטוס. הדיילים גם לא יגבו כסף מזומן על מוצרים שנמכרים במטוס. נושא אקוטי נוסף הוא חיטוי המשטחים במטוס, שכן חיטוי אחד ביום לא יספיק אבל חיטוי אחרי כל טיסה יגרום לעיכובים רבים ולצמצום מספר הטיסות. בחברת KLM ההולנדית בחרו להשתמש במטוסים במערכת לטיהור אוויר.
השאלה הפתוחה נוגעת להושבת הנוסעים. האם הם יישבו זה ליד זה או שיהיה מרווח של מושב? צמצום מספר המושבים בכל טיסה עשוי לשגר חברות תעופה רבות אל מותן הוודאי. בענף מעריכים שמחלקות היוקרה יחוו פופולריות מחודשת בזכות הרווח הגדול בין המושבים ומספר הנוסעים הקטן יחסית. עם זאת, כבר עתה ברור שלא ניתן יהיה לשמור על ריחוק של שני מטרים במטוס וכי הטסים יידרשו לחתום על מסמך שמסיר מחברת התעופה אחריות אם הטיסה הנעימה הופכת לטיסת קורונה.
עניין נוסף שעשוי להשפיע על הטיסות שלנו הוא פשיטות רגל של חברות תעופה, שמוערך שלא כולן ישרדו את המשבר. אפילו וירג'ין אטלנטיק של המיליארדר ריצ'ארד ברנסון הגישה בקשה לסיוע ממשלתי. הדבר ישפיע לא רק על היצע נתיבי התעופה והטיסות אלא גם על מחירי הכרטיסים, שצפויים לזנק בעקבות היעדר התחרות. הנוסע הישראלי, שגילה בשנים האחרונות יעדים חדשים רבים, עשוי לוותר עליהם בשנים הקרובות. אפשר להתנחם בעובדה שתמיד תהיה לנו פריז.