מטוס הבואינג 707 ההיסטורי של אל על, שפעל בישראל החל משנת 1961 תחת הרישום 4X-ATB, עומד בפני סכנת גריטה עם סגירתו של נמל התעופה טגל בברלין בסוף השבוע. מדובר במטוס שכמעט ונחטף ב-6 בספטמבר 1970 על ידי מחבלי החזית לשחרור פלסטין, ליילה חאלד ופטריק ארגואלו, במהלך טיסת אל על 219 מלוד לניו יורק.
ניסיון החטיפה אירע מעל שמי לונדון, זמן קצר לאחר שהמטוס המריא מחניית ביניים באמסטרדם לכיוון ניו יורק. שני מחבלים שנכנסו למטוס שלפו אקדח ורימוני יד, ואיימו לפוצץ אותו במידה שלא יפתחו להם את דלת הקוקפיט. הקברניט אורי בר לב והקצין הראשון אריה עוז, ששמעו ברשת הקשר במקביל על חטיפת שני מטוסי נוסעים אחרים, הצליחו בקור רוח לטלטל את המטוס באוויר בעזרת ההגאים כדי שהמחבלים יאבדו את שיווי משקלם.
ואכן, במהלך קרב יריות סמוך לתא הטייסים, המחבל נורה למוות על ידי מאבטח חמוש ואילו המחבלת חאלד רותקה לרצפה על ידי נוסעים לאחר שהרימון שהיה בידה נשמט לרצפה ולא התפוצץ. הדייל הראשי, שלמה וידר, נפגע מהירי ולאחר נחיתת החירום פונה לבית החולים.
הוא קיבל לאחר מכן את אות האומץ. בתעודה שהעניק לו שר התחבורה נכתב: "וידר הסתער, יחידי ובידיים ריקות, על מחבל חמוש, שנע לכיוון הטייס של המטוס. תוך מאבק נפצע וידר. פעולתו בלמה את הסתערות המחבלים ומנעה את חטיפת המטוס. היה זה מעשה גבורה שנעשה בעת מילוי תפקיד, תוך חירוף נפש, שיש בו גילוי אומץ לב בלתי רגיל".
ניסיון החטיפה היה חלק ממבצע חטיפות נרחב יותר. באותו יום חטפו מחבלים שני מטוסים של חברות תעופה מערביות והנחיתו אותם בשדה תעופה בירדן. לאחר כמה שבועות שוחררה חאלד במסגרת עסקה, שבה שוחררו גם בני ערובה שנחטפו לירדן. כמה ימים לאחר שחרורה אמרה חאלד ל"אל אהראם": "לעולם לא אבין מדוע לא התפוצצו הרימונים שנשאתי".
חאלד, ששוחרה יחד עם שישה מחבלים נוספים שהיו כלואים באירופה, סיפרה ששני הרימונים נפלו מידיה לאחר ששותפה לניסיון החטיפה נורה. "לפתע הסיט הטייס את המטוס בחדות הצדה", היא אמרה. "איבדתי את שיווי המשקל ונפלתי על רצפת המטוס. אחד הרימונים התגלגל על הרצפה ואז הוקפתי שומרים. מה שהפליא אותי שאף אחד מהרימונים לא התפוצץ".
בחזרה להיסטוריה של המטוס. הוא נמסר לאל על בשנת 1961 והחל לפעול במסגרת קווי החברה ברחבי העולם. בשנת 1966, לקראת פרוץ מלחמת ששת הימים, הופעל המטוס, אז עוד במסגרת חברת התעופה הלאומית, לפינוי אזרחים זרים ממדינת ישראל. בשנת 1984 המטוס הוחכר למשך שנתיים לחברת ארקיע ובהמשך חזר לפעול מחדש במסגרת אל על.
בשנת 1986, המטוס שהיה אז כבר בן 26, נרכש על ידי יצרנית המטוסים בואינג במטרה לפרק חלקים ממנו עבור חלקי חילוף למטוסי תדלוק של חיל האוויר האמריקני. בהמשך, לרגל חגיגות 750 שנה להקמת העיר ברלין, החליטה בואינג להעניק את המטוס למוזיאון התובלה והטכנולוגיה של ברלין. לצורך כך נצבע המטוס בצבעי חברת התעופה הלאומית של גרמניה לופטהנזה.
במשך שנים המטוס הוזנח וסבל מאירועי ונדליזם רבים, עד שלבסוף נגרר לתוך שטח נמל התעופה ושימש בעיקר את צוות השדה לתרגולי כיבוי אש ואימוני חילוץ בני ערובה במטוסים. ביום ראשון האחרון, אחרי עיכוב של למעלה מעשור, הועברו כל הטיסות בברלין לנמל התעופה בברנדנבורג, מהלך שסיים עידן תעופתי בבירת גרמניה.
עם סגירת נמל התעופה טגל הביעו חובבי תעופה בגרמניה וגם בישראל רצון להציל את המטוס מפני גריטה בין היתר בגלל שירותו ארוך השנים באל על ואירוע ניסיון החטיפה שסוכל בקור רוח על ידי אנשי הצוות של אל על.