כך נראה חיטוי של קבינת מטוס איירבוס 320 נגד קורונה
(באדיבות ישראייר)

עליית מדרגה באכיפת חבישת המסכות בטיסה

"אם אתה עולה למטוס ואתה מתעקש לא לחבוש את המסכה שלך, אנו נתעקש שלא להטיס אותך בעתיד", כך הכריז מנכ"ל דלתא, אד בסטיאן, מוקדם יותר השבוע.
לדבריו, חברת התעופה האמריקנית כבר שמה ברשימה "השחורה" שלה מעל 100 שמות של נוסעים שאותם לא תטיס יותר, מאחר שסרבו לחבוש מסכה בטיסות החברה.
5 צפייה בגלריה
(טיסה של דלתא בימים רחוקים ללא מסכות)
בריאיון לתוכנית האמריקנית TODAY אמר בסטיאן כי הם אף יגבירו את האכיפה באופן מחמיר יותר, "נוסע לא יוכל לעלות על מטוס שלנו אם אין לו מסכה על הפנים. אם הוא יתעקש להישאר על המטוס ללא מסכה, אנחנו בחברה נתעקש שלא יוכל לטוס איתנו יותר בעתיד", אמר בסטיאן.
מדיניות האכיפה של החברה מגיעה כחלק מתהליך גדול יותר שלה שנקרא “Clearance to Fly” - "היתר לטוס", שהחל עוד קודם. בתהליך הזה החברה בעצם אומרת לנוסעיה אשר מורשים לטוס ללא מסכה מסיבות רפואיות - כי הם צריכים להצטייד מראש באישור מרופא וכי עליהם בכלל לשקול לעשות שימוש בכלי תחבורה אחרים.
5 צפייה בגלריה
מטוס איירבוס A330 דלתא איירליינס
מטוס איירבוס A330 דלתא איירליינס
דלתא מקשיחה עמדות בנוגע לחבישת מסכות בטיסותיה
(צילום: shutterstock)
בתחילת מאי דלתא החלה לדרוש מנוסעיה לחבוש מסכות בזמן הטיסות יחד עם החלטתה לחסום את המושב האמצעי בכל שורת מושבים במטוס, זאת לצד צמצום קיבולת הנוסעים בכל טיסה. מדיניות זו תימשך, לפי גורמים בחברה, לפחות עד ה-30 בספטמבר 2020.
"אני יודע שיש הרבה חרדה בקרב הציבור הרחב", אמר בסטיאן, "אפילו בקרב האנשים שרגילים לטוס הרבה במשך שנים, גם עבור הטיסה הראשונה אחרי זמן מה שלא טסו ועוד בדרך הזאת, היא לא פשוטה ומצריכה אותם ממש לעבור תהליך", הוסיף בסטיאן שציין כי מטוסי החברה עברו ועוברים חיטוי כל העת.
5 צפייה בגלריה
נוסעת בשדה תעופה בזמן הקורונה
נוסעת בשדה תעופה בזמן הקורונה
חבישת מסכות תחוייב גם בשדות התעופה
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, כמו לדברי מנכ"לים וטייסים של חברות תעופה רבות כולל הישראליות - צריכה להיות דרישה מצד החברות והמדינות לחזור לטוס, גם בשביל להחזיר את החברות לפעילות - שלא קורית ביום וגם לא בחודש אחד, וגם בשביל להחזיר את אמון הציבור בעולם התעופה.
עוד אמר בסטיאן כי "מה שאנחנו באמת צריכים זה חיסון ואמון ברפואה, לאחר מכן נוכל להחזיר את האמון בטיסות".

דלתא לא לבד

לצד דלתא ישנן עוד חברות תעופה אמריקניות שמדגישות את מדיניות אכיפת המסכות בטיסות. חברת סאות' ווסט איירליינס החלה גם היא במדיניות זהה מ-27 ביולי, לפיה כל נוסע מגיל שנתיים מחוייב לחבוש מסכה ללא יוצא מן הכלל.
לפי חוקיי החברה, הנוסעים יורשו להסיר את המסכות שלהם לזמן קצר רק כדי לשתות, לאכול או ליטול תרופות.
5 צפייה בגלריה
גם חברת סאות' ווסט מיישרת קו עם החמרת הנהלים בטיסות
גם חברת סאות' ווסט מיישרת קו עם החמרת הנהלים בטיסות
גם חברת סאות' ווסט מיישרת קו עם החמרת הנהלים בטיסות
(צילום: Southwest Airlines)
מיום רביעי בשבוע שעבר, 29 ביולי, גם חברות אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס החלו באותה אכיפה לפיה הן אוסרות על נוסעים לטוס באופן זמני אם הם יסרבו לחבוש מסכה על המטוס.

ומה המצב בארץ? "מתייחסים לאי חבישת מסכה כמו לעישון במטוס"

בימים אלו חברת התעופה הישראלית היחידה שמפעילה טיסות מסחריות היא ישראייר. גם בטיסותיה ישנה דרישה מחייבת לחבישת מסכה לכל אורך הטיסה.
"בשל העובדה כי ישראייר המשיכה לטוס לכל אורך המשבר, ההתייחסות שלנו לאי עטיית מסכה זהה בחומרתה לעישון בקבינת המטוס", אומר ל-ynet מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס.
5 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר
מטוס ישראייר
"לא לחבוש מסכה שקול לעישון במטוס". מנכ"ל ישראייר
(צילום: דני שדה)
לדבריו, מתחילתו של המשבר ישראייר הקפידה על סטנדרטים גבוהים הכוללים חיטוי תדיר של המטוסים, צמצום מגע עם הנוסעים, צמצום מגע במשטחים - חוברות ומדפים. בנוסף, הפסיקו לחלק בחברה אוכל בטיסה, זאת לצד מיגון מיוחד לצוות ופעולות נוספות.
"בתוך כל אלו אנחנו מקפידים על עטיית מסכה במהלך הטיסה כולה. יש לנו אפס סובלנות כלפי נוסעים אשר מסירים את המסכה. ההתייחסות במקרה זה הינה כאמור מקבילה למקרים של עישון בטיסה ויכולה להסתיים בהזמנת משטרה. לשמחתנו, קהל הלקוחות, ברובו המוחלט, הינו ממושמע ונשמע להוראות", כך סירקיס.
מחברת דלתא נמסר ל-ynet כי לקוחות החברה יתבקשו כעת לאשר את מחוייבותם לטיסה בטוחה, כחלק משינוי בהליך הצ'ק-אין שיחייב אותם לאשר מספר פרטים טרום כל טיסה.
פרטים כגון: לא קיבלו אבחנה שהם חולי קורונה וכי למיטב ידיעתם לא נחשפו לנגיף מהלך 14 הימים האחרונים. לא חוו אף אחד מתסמיני המחלה במהלך השבועיים האחרונים.
מחוייבות לחבוש מסכה ברחבי שדה התעופה, במועדוני הלקוחות של דלתא בשדות התעופה ובמטוס.
בילוי לנטש, סמנכ"ל חוויית לקוח ראשי בחברה הוסיף כי "שכבות ההגנה שהטמענו לאורך נסיעות עם דלתא נועדו לשמור על הלקוחות והעובדים. כעת אנו מבקשים מהלקוחות לאמץ את האחריות שלהם לנוסעים אחרים ואנשי דלתא, על ידי נסיעה איתנו רק אם הם מכירים בתקני בריאות חשובים אלו. לקוחות שלא יכולים להסכים לכל ההתחייבויות שאנו דורשים, לא יוכלו להשלים את תהליך הצ'ק-אין ויוזמנו לשנות או לבטל את ההזמנה ללא דמי שינוי".