למרות חובת הבידוד לשבים לישראל ועל אף איסור כניסת זרים ארצה בשלב זה ולפחות עד ה-31 במאי, בנמל התעופה בן גוריון החלו הבוקר (ה') בפיילוט ראשוני, במטרה לאפשר המראת טיסות מישראל תחת הנחיות משרד הבריאות.
לקריאה נוספת:
טיסת אל על שהמריאה הבוקר וכללה שתי עצירות - אחת בלונדון והשנייה בפריז - כבר בוצעה על פי ההסדר החדש: בכניסה לאולם הטיסות היוצאות נדרשו הנוסעים להציג דרכונים וכרטיסי טיסה, במטרה שלא לאפשר כניסת מלווים לאולם. בהמשך, נלקחה מהנוסעים בדיקת חום ואלו שעברו אותה בהצלחה - התבקשו לענוד צמיד מנייר ולעטות מסכת מגן על הפנים.
בשלב זה, הועברו הנוסעים לעמדת התשאול הביטחוני אשר מוגנה באמצעות לוחות פלסטיק, ולאחר שליחת המזוודות בדלפי הצ'ק אין - המשיכו לעבר שערי העלייה למטוס.
"זה נורא מוזר לטוס בצורה הזאת", הודה מנהל נתב"ג, שמואל זכאי. "התהליכים עכשיו שונים, מיגנו את עמדות העובדים ואפילו שינינו את צורת זרימת האוויר בטרמינל כדי למנוע סחרור של האוויר. המטרה שלנו היא להעלות את הביטחון של אנשים שאפשר לטוס".
לדברי זכאי, התעופה העולמית תתחיל להתאושש רק בשנת 2023, אולם על מנת לא להשבית את ענף התעופה עד אז, יש להמשיך ולטוס תוך שמירה על הנהלים בכדי למנוע תחלואה בין מדינות.
"אני מציע לישראלים שיחלמו בהתחלה על חופשה ביוון או בקפריסין. ובכל מקרה, אי אפשר להשאיר את ישראל תחת מצור אווירי, צריך לטוס בחשיבה ישראלית - כלומר, בצורה יצירתית, חכמה ונבונה", הסביר המנכ"ל.
"אם כולם יהיו מספיק אחראיים - לא תהיה בעיה לטוס"
"אני לא חושש לטוס בגלל שהשדה כמעט ריק לגמרי", אמר לנו דני, שטס הבוקר לציריך דרך לונדון. "אני טס כל שבוע כמעט וזה מראה מיוחד מאוד. באירופה כבר פתחו שדות תעופה, ולדעתי בעוד שבועיים- שלושה גם נתב"ג יחזור לשגרה", הוסיף.
מיקה, שטסה הבוקר לבלפסט שבאירלנד שם היא מתגוררת, טענה אף היא כי אינה חוששת לטוס ואף הוסיפה כי על הנוסעים לשמור על הכללים ולהתרגל לשיטה החדשה. "אני לא פוחדת כי בודקים חום לכולם, ושומרים על מרחק אחד מהשני. אם כולם יהיו מספיק אחראיים - הכל יהיה בסדר. כמובן שזה נראה מאוד שונה ממה שהייתי רגילה אליו עד עכשיו, אבל ככה זה וצריך פשוט להתרגל למצב החדש".
"מה שקורה פה הבוקר דומה להתנהלות הנוכחית בנמלי תעופה אחרים בעולם", אמר מוני שפיר, דייל ישראייר, שבשבועות האחרונים טס מישראל לטיסות חילוץ ומטען, המתנהלות תחת הקפדה על כללי מיגון קפדניים. "בכל הטיסות טסתי כשאני ממוגן, גם כדי לשמור על בריאות הנוסעים וגם על בריאות אנשי הצוות על מנת שנוכל להמשיך ולבצע את עבודתנו".
שפיר אף הוסיף כי "מתוך הפיילוט שנערך היום נראה כי מתקיימת שמירה על ריחוק חברתי לצד אמצעי ביטחון, ונראה שזה מתנהל בדיוק כפי שאמור להיות".
לדברי עופר לפלר, דובר רשות שדות התעופה, ישנן מספר חברות תעופה זרות שכבר החלו בתהליך לקראת חזרה לישראל. "חברת התעופה של איי סיישל פנתה אלינו, והם אפילו מוכנים להקים מלון לישראלים כדי שיוכלו להפעיל קו של ארבע טיסות בשבוע לנתב"ג. מלבדה, יש עוד חברות שהביעו רצון לשוב ולטוס לפה".
הוא אף הוסיף כי הקמת מעבדה לבדיקות סרולוגיות מהירות בנתב"ג, יכולה לשמש שובר שוויון בהוצאת תעודת נסיעה רפואית, כזו שתעודד תיירות בין מדינות בהן התחלואה בקורונה נמוכה. "ביום בו חברה תקים מרכז לבדיקות - כל התמונה תשתנה, משום שאז נוכל לספק מעין דרכון רפואי. אם ישראל תוביל דבר כזה, העולם יילך אחרינו", סיכם לפלר.
ביום שני האחרון (12 במאי) אמרו ברשות שדות התעופה כי הם עוסקים בניסיון לייצר תקן Corona free, כך שכל נוסע יבצע בדיקה לנגיף הקורונה כבר בכניסה לשדה. בנוסף, תיבחן גם רכישת ערכות בדיקה סרולוגיות, שבתוך שעות ספורות יוכלו להצביע האם הנוסע חולה בנגיף הקורונה, והאם בגופו נמצאים חלבונים המעידים על כך שחלה בעבר.