על רקע המלצת משרד הבריאות להחמיר בהגבלות הנכנסים לארץ - יוצא היום (יום ג') משרד התיירות בהכרזה חגיגית על התחלת תוכנית-פיילוט להחזרת התיירות הנכנסת. שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן, פירטה על התוכנית בת ארבעת השלבים שאמורה לצאת לפועל כבר מחר. זאת למרות המלצת משרד הבריאות לדחות את הפיילוט בחודש.
עם זאת ובנוגע לשאלה על דחיית הפיילוט, נמסר ממשרד התיירות כי: "שרת התיירות שוחחה עם שר הבריאות והשניים סיכמו כי הפיילוט להכנסת קבוצות של תיירים מחוסנים יתחיל כמתוכנן ב-23 למאי".
כשנשאלה על הווריאנט ההודי והרעיון שעולה לסגור שוב את נתב"ג למול הפיילוט של משרדה, ענתה השרה כי היא אינה מתרגשת מהעניין. "הווריאנט ההודי הגיע מעובד לא מחוסן שהגיע לישראל. השאלות שצריכות להישאל הן למה הטיסות האלו נמשכות ולא שאלות על מתווה מסודר של קבוצות סגורות ומחוסנות".
וכך, ללא כל הסברים נוספים על המצב המשתנה וכי רק הבוקר טורקיה הודיעה שגם היא נכנסת לסגר, בדומה לקפריסין, המשיכה השרה בדבריה בתדרוך העיתונאים:
"אנחנו פותחים היום את המודל הראשון של התיירות מאז פרוץ המשבר וזו בשורה שעד לפני כמה חודשים נראתה רחוקה. כהרף עין קופת ישראל איבדה כשמונה מיליארד דולר בשנה רק בענף התיירות. מדובר על צניחה של 81 אחוזים. זה אקו-סיסטם שלם של מאות אלפי עובדים ומקורות הכנסה שאיבדו את עבודתם. ללא תיירות נכנסת - שליש מבתי המלון עדיין סגורים וערים כמו נתניה, חיפה, נצרת, טבריה וירושלים לא יצילחו להתאושש".
בתוך כך, הציגה השרה "צעדי חובה דחופים כדי שישראל לא תפספס את התחרות על ליבו של כל תייר וכדי שנשתול כבר עכשיו בראש של כל תייר ושל כל מדינה שיוצאת מהקורונה שישראל היא יעד תיירותי בריא ומרגש".
שלב 1: שלטי חוצות ענקיים במקומות מרכזיים בעולם
השלב הראשון הוא "קמפיין ראשון מסוגו של ממשלת ישראל להבאת תיירים לארץ בשלושה יעדים", אמרה השרה. הקמפיין אמור לצאת לפועל כבר מחר 28.4.21 בדובאי. אחריו אמורים לצאת קמפיינים דומים בלונדון ובניו יורק.
לפי התוכנית יהיה מדובר בשלטי חוצות בכבישים ראשיים וב"קניון דובאי". אורך השלט המרכזי יהיה 175 מטרים, "בגודל של שני מגרשי כדורגל", הדגישה השרה וסיפרה כי יוצב בכביש שבו עוברים 750 אלף נוסעים ביום.
שלטים דומים יוצבו בכיכר פיקדילי בלונדון ובטיימס סקוור בניו יורק ב-3.5.21. לצד שלטי החוצות יהיה מדובר גם בקמפיין דיגיטלי שיושק בנפרד בכל אחד מלושת היעדים ויטורגט בעיקר עבור אנשים מחוסנים ומחלימים.
מבחינת העלויות: 1,600,000 שקלים עלה קמפיין שילוט החוצות ועוד כ-20 מיליון שקלים עבור הקמפיין הדיגיטלי. "מדובר ב-Value for Money. אנחנו עושים משהו מאוד גדול לתיירות הנכנסת לישראל", אמרה השרה. ראשת מטה מנכ"ל משרד התיירות, דקלה כהן הוסיפה כי "מדובר בסכומים קטנים מאוד ביחס למה שהמשרד נהג להוציא בעבר".
"בחרנו להשיק את הקמפיין בדובאי, לונדון וניו יורק כי הם מוקדי תיירות נכנסת גדולים עבור ישראל וגם בגלל רמת החיסונים הגבוהה שם", אמרה השרה והוסיפה כי "שלושת היעדים הללו חצו את רף 50 אחוז המחוסנים מעל גיל מסוים, מה שהופך אותם למקומות הכי מחוסנים בעולם לצד ישראל וכן ליעדים שגם מקבלים ישראלים אליהם".
שלב 2: החזרת אילת ושדה תעופה רמון למפה
השלב השני בתוכנית הוא חידוש נוהל התעופה לאילת. מדובר באותו נוהל שהכרנו בשנים קודמות, טרום קורונה, שבו ממשלת ישראל מסבסדת טיסות לאילת. כלומר כל חברת תעופה זרה תקבל 60 אירו עבור כל תייר שיגיע לישראל.
"הנוהל יסייע לעיר אילת ולשדה רמון להשתקם אחרי השנה הקשה. יש כאן גם הצהרה כלפי חברות התעופה הזרות שלמעשה מקבלות הודעה כבר באפריל על התוכנית שלנו לתיירות החורף, כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות. הרעיון בעבר עבד בצורה נהדרת והגדיל את מספר הטיסות לאילת", אמרה השרה שלדבריה סבסוד הטיסות הכניס לתיירות ולאילת כמעט 200 מיליון שקלים ב-2018. נציין כי בשנת 2015 היו חמש טיסות שבועיות לאילת מאירופה ולאחר סבסוד המדינה המספר הגיע ל-47 טיסות בשבוע בשנת 2020 עד תחילת המשבר.
שלב 3: אירועים מקדמי תיירות
מדובר על שלושה אירועים בינלאומיים שיתקיימו בישראל, "כדי להשאיר את ישראל בתודעה של כל אחד בעולם וגם כדי למשוך קבוצות חזקות שיתרמו לכלכלת ישראל - בתרבות ,בתיירות, בספורט ועוד", הסבירה השרה.
הראשון הוא ABRAHAM ACCORDS CUP - אירוע מירוץ אופניים ביוזמת הפילנטרופ סילבן אדמס. "האירוע יתחלק בין האמירויות וישראל ויביא איתו סיקור תקשורתי תוך כדי חשיפה לנופי ישראל ומיתוג גדול למדינה, לצד עשרות אלפי רוכבים שיגיעו הנה. מדובר באירוע שמקביל בסדר הגודל לג'ירו דה איטליה ולטור דה פראנס", אמרה השרה.
פסטיבל "יונת השלום" בפארק תמנע. פסטיבל שייפנה לתיירים שאוהבים תיירות מדברית. הפסטיבל ישים במרכז את הסכמי השלום בישראל עם מדינות ערב באמצעות מוזיקה ומופעים וישודר במקביל למרוקו ולאמריויות.
ו-מצעד הגאווה - שצפוי להתקיים ביוני הקרוב. לפי השרה, הפסטיבל הביא בעבר 40 אלף תיירים לישראל, "רק באותו שבוע! השנה הוא אחד מאירועי הגאווה היחידים שיתקיימו בעולם". תוהים כיצד הוא יתקיים אם אין עדיין תוכנית להכנסת תיירים בודדים לארץ, ובשבוע זה עיקר התיירים הנכנסים מוגדרים כתיירים בודדים ולא קבוצות, נראה שאין עדיין מתווה מגובש בעניין הזה.
השלב הרביעי הוא מתווה טכני להחזרת התיירות, לפי מסמך שהוסכם אתמול עם משרד הבריאות ורשות האוכלוסין וההגירה.
הפיילוט המדובר להכנסת תיירים לראשונה מאז פרוץ המשבר
במידה והמלצת משרד הבריאות לדחות בחודש את הפיילוט של משרד התיירות לא תתקבל, אז בתאריך 23.5.21 אמורות להיכנס קבוצות התיירים הראשונות.
מדובר בפיילוט של 20 קבוצות מחוסנות, שיכילו בין חמישה ל-30 אנשים - כל קבוצה. במסגרת המתווה שסוכם עם משרד הבריאות, לפי שרת התיירות, כל קבוצה תצטרך להגיש מועמדות למשרד החוץ ואלו ייכנסו להגרלה בסופה רק 20 קבוצות יזכו להיכנס לארץ הקודש.
"זה אומר רישום באמצעות סוכן, מילוי שאלון, קבלת אישור, בדיקת קורונה לפני הטיסה, בדיקה סרולוגית בנתב"ג, חיסונים שמוכרים על ידי משרד הבריאות של האיחוד האירופי או של ה-FDA. בנוסף, במהלך הטיולים עצמם יהיו נהגים ומורי דרך רק מחוסנים", הסבירה השרה כיצד ייראה המתווה והוסיפה כי לדעתה היה אפשר לעשות זאת אחרת, למשל עם בדיקה סרולוגית רק בארץ המוצא של כל קבוצה, "אבל אני מבינה שצריך להתחיל מאיפשהו".
הפיילוט של הקבוצות הסגורות אמור להימשך בין שלושה לארבעה שבועות. "הפיילוט יתקיים כמו שעשינו עם האיים הירוקים, בעבודה משותפת עם משרד הבריאות. מדובר בהיערכות ארוכת טווח וזה ייקח זמן אבל אם לא נהיה על המגרש הזה לא נהיה על המגרש בכלל", אמרה השרה.
לפי התוכנית הכללית של משרד התיירות וכאמור, אם אותה תוכנית לא תידחה לפי הבקשה הנוכחית של משרד הבריאות לאור החמרת מצב החולים בעולם והחשש מהכנסת עוד אנשים עם ויריאנט הודי או אחר, במהלך יוני כבר מדברים על הרחבת כניסת הקבוצות לארץ ובמהלך יולי בחינה של הרחבת הכניסה גם לתיירים בודדים.