"חברות התיירות האיטלקיות עוברות תקופה שמעולם לא חוו, אפילו לא בעתות מלחמה או אחרי ה-11 בספטמבר. אנשים עובדים מהבית, הפעילות העסקית שואפת לאפס או שעצרה לחלוטין", אומרת אביטל קוצר-אדרי, שליחת משרד התיירות באיטליה.
"כולם מבינים שאחד מהאפקטים הגדולים של המשבר הוא פגיעה בתיירות, בעיקר במדינה כמו איטליה", היא מוסיפה. "הערים לצערנו שוממות גם מאיטלקים, ולא רק מתיירים מבחוץ. זה מתסכל, אבל כולם מודעים לכך שזה מצב זמני שייגמר".
12 צפייה בגלריה
מילאנו איטליה
מילאנו איטליה
מילאנו ריקה מתיירים
(צילום: gettyimages)
אדרי מתגוררת במילאנו, בירת מחוז לומברדיה שבאיטליה, יחד עם בעלה רפי ושתי בנותיהם - זואי (11) וגאיה (7). המשפחה, עברה להתגורר בארץ המגף לפני חמש שנים וחצי, בשל עבודתה של האם כמנהלת של לשכת התיירות הישראלית באיטליה, האחראית על הבאת תיירים איטלקיים לישראל.
בימים כתיקונם, כלומר לפני שנגיף הקורונה שיתק את המדינה היפהפייה שמתהדרת באתרי תיירות מרשימים ובקולינריה משובחת, עבודתה של אדרי הייתה ודאי מעוררת קנאה בקרב לא מעט ישראלים - בכל זאת, מדובר באחת מהמדינות המתוירות והפופולריות בקרב תיירים בעולם, ובישראל בפרט. אולם בימים אלו, בהם נראה כי איטליה איבדה כל שליטה על הנגיף המתפשט, גם לאדרי ברור כי עבודתה אינה מהווה מושא לקנאה.
12 צפייה בגלריה
קוצר-אדרי: "מצב מתסכל, אבל כולנו יודעים שמדובר במצב זמני"
קוצר-אדרי: "מצב מתסכל, אבל כולנו יודעים שמדובר במצב זמני"
קוצר-אדרי: "מצב מתסכל, אבל כולנו יודעים שמדובר במצב זמני"
(צילום: Isabella Cat)

"האיטלקים לא היו מוכנים לוותר על ה'דולצ'ה ויטה' שלהם"

את נגיף הקורונה, שהגיע מהעיר ווהאן שבמחוז חוביי בסין, האיטלקים פגשו לראשונה בסוף חודש ינואר. למעשה, המקרים הראשונים של המחלה באיטליה, התגלו ב-31 בינואר, כאשר שני תיירים סינים ברומא נבדקו ונמצאו חולים ב-COVID-19. שבוע לאחר מכן, אושפז בבית חולים במדינה איטלקי שחזר לאיטליה מווהאן, והתגלה כי אף הוא חולה באותו נגיף מסתורי. מכאן - המחלה התפשטה בצפון איטליה כולה, ובהמשך עברה גם למרכז המדינה, כמו אש בשדה קוצים.
הנגיף התפשט במהירות כה רבה, עד כי בשבוע שעבר עקפה איטליה את סין ו"זכתה" בתואר המפוקפק - המדינה עם מספר המתים הגבוה ביותר. גם במספר הנדבקים עקפה איטליה את סין בסיבוב, והוא זינק בתוך יממה מ-80,539 ל-86,498. בנוסף, אמש (ו') רשויות הבריאות באיטליה עדכנו כי עוד 919 בני אדם מתו שם בתוך יממה, שיא חסר תקדים במספר המתים היומי בארץ המגף.
12 צפייה בגלריה
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
המשיכו לצאת לבלות - עם המסכות: מילאנו
(צילום: AFP)
בכך, עלה מספר המתים שם מנגיף הקורונה ל-9,134. בניסיון לבלום את הנגיף, לפני כשבועיים הטילה המדינה סגר כללי, אך בינתיים לא נראה שהוא נותן את אותותיו ומשפר את המצב.
"לצערי, מה שהוביל למצב הזה באיטליה היה בחלקו חוסר ההקשבה של התושבים. כבר לפני חודש, כמעט בכל חלקה הצפוני של איטליה החל סגר והוגבלה התנועה. אולם, בשאר המדינה המשיכו לנוע כרגיל", מסבירה אדרי. "בנוסף, גם בצפון הרבה מאוד איטלקים לא הסכימו לוותר כל כך מהר על ה'דולצ'ה ויטה' שלהם – הם המשיכו לצאת לבילויים ולמפגשים, לעשות שופינג וסקי ולשבת במסעדות ובבתי הקפה", היא מוסיפה.
12 צפייה בגלריה
כיתוב:  נגיף קורונה  וירוס קרנבל המסכות  ונציה  איטליה
כיתוב:  נגיף קורונה  וירוס קרנבל המסכות  ונציה  איטליה
"לאיטלקים קשה לוותר על הבילויים". פסטיבל המסכות בוונציה, שהופסק באמצע
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
תיירים במילאנו כשהנגיף היה רק בתחילתו
(צילום: EPA)
"צריך להבין שחלק מהתרבות האיטלקית זה ה'לראות ולהיראות' – להסתובב, להיפגש, להתנשק כשנפגשים. האיטלקים, ממש כמו הישראלים, הם עם חם והשיחות ביניהם מתנהלות במרחק גוף מאוד קטן (בניגוד לאירופאים אחרים או לאמריקנים - א,ה). קשה להם להיות במרחק גדול זה מזה, זה חלק מהטבע שלהם".
האיטלקים, או לפחות חלקם, מביעים חרטה על כך שלא הקשיבו להוראות? "יש פה כמובן קולות ש'מכים על חטא' על כך שלא נשמעו להוראות והמשיכו כרגיל בחייהם, אבל יש גם פחד, והוא אמיתי נוכח הכמות האדירה של הנדבקים והמתים".
12 צפייה בגלריה
ונציה איטליה ריקה מתיירים
ונציה איטליה ריקה מתיירים
מסעדה בוונציה ריקה מתיירים
(צילום: AFP)

הפסד של יותר מ-4.7 מיליארד אירו בחודשיים

בניסיון להתמודד עם הנגיף, ב-8 במרץ 2020 הרחיב ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, את ההסגר לכל מחוז לומברדיה - בו התגלה מקבץ החולים הראשון ב-21 בפברואר - ול-14 מחוזות נוספים, ולמחרת איטליה כולה הושמה תחת בידוד, מה שהציב למעשה יותר מ-60 מיליון איש בהסגר.
אדרי ומשפחתה, בדומה לשאר תושבי המחוז, מסתגרים בבתיהם כבר יותר מחודש. "ב-21 בפברואר, נסגרו כל בתי הספר בלומברדיה והמשיכו לפעול באופן מקוון מרחוק, ומאז חלו עוד ועוד הגבלות עד לכדי סגר מוחלט".
12 צפייה בגלריה
טירת ספורצסקו מילאנו נגיף קורונה סגר איטליה לומברדיה
טירת ספורצסקו מילאנו נגיף קורונה סגר איטליה לומברדיה
טירת ספורצסקו שבמילאנו ריקה
(צילום: EPA)
כיצד מתמודדת תעשיית התיירות המקומית עם המשבר? איטליה לא רגילה להיות שוממת מתיירים. "המשבר פגע כמובן בתעשיית התיירות המקומית עד לעצירה כמעט מוחלטת שלה, והציב קושי רב בפני כל השחקנים של שוק התיירות: מארגני תיירות, סוכנויות נסיעות ורשתות, מפעילי טיולים, חברות תעופה, חברות קרוזים ועוד. ישנה הנחה כי תעשיית התיירות האיטלקית תאבד בין החודשים מרץ למאי, יותר מ-31.6 מיליון תיירים זרים ותפסיד למעלה מ-4.7 מיליארד אירו".
לדבריה, תעשיית התיירות באיטליה עושה מאמצים אדירים בניסיון למזער את הנזקים העצומים הצפויים. "חלק מהחברות יצאו במבצעים שמאפשרים קבלת וואוצ'רים לשימוש עתידי על חשבון ההזמנות שבוטלו, וחלק העניקו מחירים מיוחדים ללקוחות שהזמינו חבילת נופש בחודש מרץ.
"אין ספק שהחברות עושות כמיטב יכולתן כדי לשמור על העסק מצד אחד, ולהגן על הלקוחות שלהן מהצד השני. צריך להבין שהן הפסידו סכומי כסף אדירים בגלל ביטולים ובמקביל, עשו מאמצים מדהימים כדי לנהל את הבעיות שנוצרו בעקבות סגירת הגבולות הפתאומית של כמה מהמדינות השכנות".
12 צפייה בגלריה
נגיף הקורונה ברומא איטליה
נגיף הקורונה ברומא איטליה
מחזה סוריאליסטי: רומא השוממת
(צילום: EPA)
ביום שאחרי: את צופה שהתיירות האיטלקית תצליח להשתקם? "המצב מאוד מאתגר, כיוון שאף אחד לא באמת יודע מתי משבר הקורונה יסתיים ובאיזה מצב יהיו המשק האיטלקי ושוק התיירות העולמי לאחריו. מה גם, שייתכן מצב סביר שבו איטליה תצא מהמשבר והאיטלקים יחזרו לטייל, בעוד מדינות רבות אחרות יימצאו עדיין במהלכו, כיוון שנכנסו אליו אחריה.
"יש כאלה שחושבים שכבר בסוף מאי יהיה אפשר להתחיל להתניע מחדש חלק מהשוק, אבל הרוב מסכימים כי תהיה פגיעה מאוד קשה בהזמנות לקיץ הקרוב. ישנם סקטורים, כמו שוק התיירות הנכנסת, שיתאושש לאט יותר, כיוון שהוא דורש פעולות לתכנון לזמן ארוך יותר".
12 צפייה בגלריה
מתי יחזרו התיירים לאיטליה?
מתי יחזרו התיירים לאיטליה?
מתי יחזרו התיירים לאיטליה?
(צילום: ליאור וויס)
בעקבות המשבר הקשה שחווה המדינה, פרסמה ממשלת איטליה שורת צעדים שמטרתם לתמוך בכלכלה המקומית (Cura Italia, ובתרגום לעברית - "לרפא את איטליה" - א,ה). במסגרת אותה "תוכנית ריפוי" ממשלתית, נכלל גם ענף התיירות.
"הסיוע שמעניקה הממשלה האיטלקית כולל רשתות ביטחון כספיות גם לחברות קטנות של פחות מחמישה עובדים, דחיית תשלומי המיסים בחודשיים ופריסתם לאחר מכן לחמישה חודשים. חלק מהתקציב יופנה גם לסיוע לחברות התעופה, ובראשן אליטליה - שתעבור תהליך הלאמה כדי למנוע את קריסתה", חושפת אדרי.
12 צפייה בגלריה
הממשלה האיטלקית עושה כל שביכולתה על מנת למנוע את קריסתה של אליטליה
הממשלה האיטלקית עושה כל שביכולתה על מנת למנוע את קריסתה של אליטליה
הממשלה האיטלקית עושה כל שביכולתה על מנת למנוע את קריסתה של אליטליה
(צילום: Alitalia)

"התיירות האיטלקית תחזור לעצמה, השאלה היא מתי"

על אף שאתמול, כאמור, נשבר שיא במספר המתים באיטליה, הימים האחרונים הראו שיפור במגמת מספר הנדבקים וירידה בכמות המתים היומית. לדברי אדרי, המגמה הזו הובילה לאופטימיות קלה בקרב הציבור האיטלקי, למרות שברור לכולם כי הדרך ליציאה מהמשבר הזה עוד ארוכה.
"לצערי, המצב בדרום המדינה מתחיל להיות דומה למה שהיה בצפונה לפני מספר שבועות, אבל כולם פה מקווים שהחלק השלילי ביותר של המגיפה מאחורינו", היא אומרת ומוסיפה כי המשבר יצר באיטליה תחושת לאומיות חזקה במיוחד.
גאים במדינה: האיטלקים יוצאים לשיר במרפסות
(רויטרס)


"יש הרבה תוכן פטריוטי ש'רץ' בימים אלו ברשתות החברתיות, איטלקים רבים תלו את דגלי איטליה במרפסות הבתים וברשתות מתפרסמים קמפיינים עם מסרים מעודדים, כמו למשל הקמפיין שרתם את ילדי איטליה לצייר קשת בענן, שזה סימן לאופטימיות עוד מימי התנ"ך. הקמפיין נקרא #Andràtuttobene ("הכל יהיה בסדר", בתרגום לעברית - א,ה), והוא התחיל מיוזמה של אמא אחת, והתפשט בכל איטליה וכעת גם בשאר מדינות העולם".
אז למרות שעל השאלה מתי האיטלקים יוכלו לבתי הקפה אותם הם כל כך אוהבים - איש אינו יכול להשיב בוודאות עדיין, אדרי בטוחה כי האיטלקים יחזרו לבלות ולנפוש ברגע הראשון שיתאפשר להם.
"כמו שאני מכירה את האיטלקים - הם יעשו הכל כדי לחזור לנפוש, בין אם במדינה עצמה ובין אם בחו"ל. הנופש הוא חלק מהתרבות שלהם, ואחרי שהיו סגורים כל כך הרבה זמן בבית, הם רק ירצו שוב להסתובב ולנפוש, ולהיות בכל מקום אחר שהוא לא הטריטוריה המקומית שלהם בה היו מסוגרים".
אפשר לומר שזו אופטימיות זהירה? "למרות חוסר הוודאות, יש בשוק אופטימיות ואני שומעת את זה מכולם. השאלה היא לא אם התיירות תחזור לעצמה - אלא מתי. איטליה היא יעד בין לאומי מבוקש, ומשכנת בטריטוריה שלה יעדים היסטוריים ותרבותיים מהמפורסמים ביותר שקיימים בעולם. בנוסף, התיירות המקומית באיטליה חזקה מאוד ובעיתות משבר וגם מיד לאחריהם - אחוז האיטלקים שנופש במדינה עולה.
"אגב, כבר עכשיו מתחילים להישמע קולות וקמפיינים שקוראים לנפוש הקיץ 'בבית' ולצרוך סחורה בייצור מקומי, כדי לחזק את הכלכלה. בתקופת המשבר הכלכלי של העשור הקודם - אחוז הנופשים באיטליה מסך הנופשים הגיע ל-91%".
12 צפייה בגלריה
מחטאים את רחובות רומא
מחטאים את רחובות רומא
מחטאים את רחובות רומא
(צילום: EPA)
ומה בנוגע לתיירות היוצאת? בשנים האחרונות האיטלקים טיילו לא מעט בעולם, בפרט אצלנו. "כמו שהאיטלקים יחזרו לנפוש באיטליה - כך הם גם יחזרו לנפוש בחו"ל. אנחנו, בלשכת התיירות, נמצאים בקשר עם המארגנים ועם שאר לשכות התיירות הזרות שיושבות באיטליה, וכולן אופטימיים שגם התיירות היוצאת תחזור.
"ובהקשר לחזרת האיטלקים לישראל - כחלק ממשרד התיירות הישראלי, אנחנו כבר מתחילים לפעול כדי לייצר תוכניות ל'יום שאחרי', שבנויות בחלקן על ניסיון עבר עם משברים בתנועת התיירות הנכנסת וכולנו אופטימיים שהתנועה לישראל תחזור. ברור שכרגע כולם מסתגרים בבתים ורואים איך האביב מגיע והכל בחוץ פורח, אבל דווקא המראות האלו הם אלה שמביאים את התקווה ומאפשרים לחלום על החופשה הבאה".
12 צפייה בגלריה
האיטלקים יחזרו לטייל ברגע שיתאפשר להם. רומא
האיטלקים יחזרו לטייל ברגע שיתאפשר להם. רומא
האיטלקים יחזרו לטייל ברגע שיתאפשר להם. רומא
(צילום: shutterstock)
ולסיכום - איזו עצה יש לך עבור הישראלים? "בנוגע למצב בישראל, מעבר להנחיות רשמיות או לסגר כפוי, הציבור צריך לקחת אחריות אישית ולהבין שהווירוס הזה הוא לא משהו שהכרנו קודם. אנחנו אחראים למשפחות שלנו, לקרובים המבוגרים שלנו, לעובדים שלנו. זה וירוס שפוגע בחיים החברתיים של כולם, וחייבים להפחית אותם למינימום האפשרי בתקופה הזו".