בגלל הקורונה: עונת הקיאקים בגליל לא נפתחה
(קייקי כפר בלום)


אחרי חורף רווי משקעים וזרימת מים עוצמתית בנחלי הצפון, חול המועד פסח היה אמור להיות יריית הפתיחה של עונת שיט הקיאקים בגליל העליון. במקום זה, עקב משבר הקורונה, אתרי השיט נותרו סגורים.
תיעוד מהאוויר של אתרי הטבע השוממים מאדם
(צילום: רשות הטבע והגנים)

מדי שנה, במהלך חופשת הפסח, מגיעים לכל אחד מאתרי השיט בחצבאני ובנהר הירדן, עשרות אלפי מבקרים. לקראת העונה הנוכחית, שאמורה הייתה להיפתח ב-1 באפריל, השקיעו האתרים - במהלך כל עונת החורף - בשיפוצים, שדרוגים ורכש. "הכל הוכן והוכשר, אבל הקורונה מצאה אותנו בדקה ה-90 ושיבשה את פתיחת העונה", אומר גיא ירמק, מנכ"ל קייקי כפר בלום. "מעולם לא נקלענו לתסריט כזה".
4 צפייה בגלריה
מצאו את ההבדלים: קיאקי כפר בלום בשנה שעברה והשנה
מצאו את ההבדלים: קיאקי כפר בלום בשנה שעברה והשנה
מצאו את ההבדלים: קייקי כפר בלום השנה (מימין) ובשנה שעברה
(צילום: קייקי כפר בלום)
"החורף הקודם וזה הנוכחי, מסתמנים כחורפים הגשומים ביותר בשנים האחרונות, זרימות המים בנחל עוצמתיות ומרגשות, לאחר כמה שנים שחונות", מוסיף זוהר קוז'יקרו, מנכ"ל קייקי מעין הגושרים שבחצבאני. "בעונה הקודמת אירחנו יותר מ-300 אלף מבקרים ולאור תחזית התיירות לגידול משמעותי של מבקרים מעונה לעונה, נערכנו בהתאם לפתיחת עונת השיט באפריל. ביצענו השקעות רבות הן בענף השיט והן באתר הקמפינג, בעלות של כמיליון שקלים, ואף הזמנו כלי שיט חדשים שאמורים להגיע בימים אלה", מתאר קוז'יקרו.
4 צפייה בגלריה
בשנה שעברה בקייקי מעין הגושרים
בשנה שעברה בקייקי מעין הגושרים
בשנה שעברה בקייקי מעין הגושרים
(צילום: תומר פדר)
גם באתר השיט "אינדי פארק" שעל גדות נהר הירדן, סמוך למושבה יסוד המעלה, השקיעו יותר ממיליון שקלים כחלק מההכנות לפתיחת עונת השיט. "השנה בורכנו במשקעים רבים שהעלו את מפלס הירדן, שאף עלה על גדותיו. לאורך כל החורף ביצענו עבודות לשדרוג האתר בהתאם לקו המים החדש, רכשנו 300 סאפים חדשים, אבל הכל נעצר בבת אחת", מספרים בעלי האתר ירון ולירז מרק.
באתרים, נאלצו להקפיא את כל ההשקעות המתוכננות הנוספות, ההזמנות הרבות בוטלו – ומאות עובדים הוצאו לחל"ת. "זה יהיה פסח עצוב שבו עם ישראל לא יוכל ליהנות מעוצמות הטבע שנמצאות בשיאן", מציין קוז'יקרו.
לדבריו, "חשוב להבין שפעילות ענף השיט מתרכזת רק בחודשי הקיץ, כך שכל ההיערכות לקראתה מתבצעת לאורך עונת החורף, וכוללת הוצאות רבות. כעת, ענף השיט לא רק יפסיד את ההכנסה הבסיסית שלא נראה שתגיע, אלא גם את כל ההשקעות הרבות שבוצעו לאורך השנה. אני מצפה שהממשלה תושיט יד לענף השיט ולא תזניח את ענף התיירות, שנחשב לעמוד התווך של כלכלת המדינה".
4 צפייה בגלריה
בשנה שעברה בקייקי מעין הגושרים
בשנה שעברה בקייקי מעין הגושרים
"הקורונה תפסה אותנו בדקה ה-90". בשנה שעברה בקייקי מעין הגושרים
(צילום: תומר פדר)
"מאחר שאנו חברה בע"מ ולא עסק מורשה, נאמר לנו שלא נקבל תמיכה או מענק", מוסיפים בני הזוג מרק. "אם המצב יימשך כך, לא נצליח לשרוד ללא תמיכת הממשלה ומשרד התיירות. אנו משתדלים להעביר את הימים עם תקווה שבחודשים יולי ואוגוסט המצב ישתפר, נתגבר על וירוס הקורונה ונוכל לפתוח בשעה טובה את האתר. כעת דבר לא ידוע, אנו כבר נמצאים בהתמודדות כלכלית לא פשוטה ונראה כי ההפסדים החריגים יגרמו לנזק עצום לאתר.
"אנו קוראים לממשלת ישראל להכין תוכנית סדורה בדחיפות, להקלות בתשלומים לענף התיירות ולמתן מענקים, כדי שביום שאחרי הקורונה נוכל לפתוח את אתרי התיירות והשיט ולהתפרנס, כמו גם העובדים שלנו. אם זה לא יקרה, ענף התיירות פשוט יקרוס ושיקומו עלול לקחת זמן רב במיוחד", הוסיפו בני הזוג.
4 צפייה בגלריה
בשנה שעברה ב"אינדי פארק" בנהר הירדן
בשנה שעברה ב"אינדי פארק" בנהר הירדן
בשנה שעברה ב"אינדי פארק" בנהר הירדן
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדברי דורית אלמליח, מנכ"לית עמותת התיירות "ארץ הגליל", "האיום הכלכלי שהביא עימו הסגר בעקבות מגפת הקורונה, מרחף מעל כל תחומי הכלכלה והעיסוק, אולם התחום שספג את המכה הראשונה, החזקה והמידית ביותר הוא ענף התיירות - שנסגר בבת אחת, ללא תקופת הסתגלות או הכנה, והותיר מאות אלפי עובדים ועצמאיים מחוסרי תעסוקה ופרנסה. מדובר במשבר החריף ביותר שחווה הענף מימיו, וכזה שבכוחו למחוק עמל של שנים רבות, באופן שתידרש תקופה ארוכה להתאוששות".
אלמליח אף מוסיפה כי "ימי ראשית האביב היו אמורים לסמן את פתיחת עונת התיירות והשיט בגליל, עם צפי להכנסות גבוהות בפסח ובתחילת חודשי הקיץ. במקום זאת נוצר הסגר, ללא כל ודאות לגבי סיומו ומועד החזרה לשגרה, כך שהתיירנים אינם יכולים לתכנן קדימה ובוודאי שלא לשווק את מוצרי התיירות שלהם. התעסוקה בענף התיירות היא אינטרס לאומי משמעותי חשוב ועל הממשלה לפעול כבר עתה, כך שבשוך הסערה יהיו כלים להתמודדות עם השבר הכלכלי וניתן יהיה להתחיל בשיקומו של הענף במהירות".