המלונות בים המלח ובאילת צפויים להיפתח בשבוע הקרוב, אחרי לא מעט מכשולים ודחיות. זאת לאחר שהחוק להכרזת "איים תיירותיים ירוקים" אושר השבוע במליאת הכנסת.
לשם כך, הדרמנו לים המלח לבדוק כיצד המלונות נערכים לפתיחה המחודשת - בהתאם להחלטות הממשלה. בין חדר האוכל העזוב, הבריכה העצובה והמסדרונות השוממים, שוחחנו עם העובדים המעטים ששבו מחל"ת ושיתפו אותנו מה הם עשו בחודשיים האחרונים ועד כמה הם מתרגשים לחזור לעבוד בתחום האירוח.
לאחר שיטוט קצר ליד בריכת המלון - בין כיסאות השיזוף הריקים והבריכה הנטושה, נכנסנו לקומת הספא במלון, אין פה זכר לאיש. בקומת הלובי כבר נמצאים מספר עובדים בודדים, אחד עונה לשיחה מאחורי חוצץ הזכוכית - אולי זו הזמנה ראשונה אחרי חודשים, האחר שואב אבק מרצפה שהותרה לבדה תקופה ארוכה למדי והשלישי ניגש לפתוח את מוכנת הקפה לראשונה מזה שבועות ארוכים. מרגישים את ההתרגשות באוויר, לצד מתח רב וגעגוע.
"היום זו פעם ראשונה שאני דורך כאן, אחרי חודשיים", סיפר מיכאל דהן, עובד הקבלה והמשיך: "זה מרגש מאוד לעלות על מדים אחרי חודשיים שלא לבשנו אותם. אנחנו מחכים לארח את האורחים שלנו כאן. רוצים שהמלון ייפתח כבר".
"בגל הראשון לא ידענו כמה זמן זה הולך להיות. אני חושב שמאז למדנו כמה דברים ועברנו גם חודשיים של עבודה שבה הבנו מה זה לעבוד עם התו הסגול", אמר ארנון לביא, מנכ"ל ישרוטל ים המלח וגנים. "עכשיו אנחנו מתורגלים ומוכנים יותר מבחינת ההתארגנות והמתווה החדש, ויהיה יותר נוח ובטוח לכולם". לביא סיפר שגם לצוות המלון היו קשיי הסתגלות בהתחלה, "אבל עכשיו, לאחר הסגר הראשון, אנחנו יודעים להכניס אותם כמה שיותר מהר לרוטינת עבודה".
"אנחנו בשלבים האחרונים של ההכנות, ברגע שיגיע האישור הסופי לפתוח, אני מבטיח שזה יהיה בתוך זמן קצר מאוד", אמר לביא באופטימיות גדולה. בזמן שאנו מסתובבים בין הלובי הגדול והריק ניתן היה לראות כיצד לאט לאט המלון הגדול חוזר לחיים, כששאלטר המעליות וחדר האוכל מופעל לראשונה מאז שבועות ארוכים.
כל צוות המלון מחכה לפתיחה המחודשת בציפייה, מהעובדים במשק, בספא, בבר ובבריכה ועד למנכ"ל, כולם כבר עברו בדיקת קורונה. לביא הודה כי הוא עבר שלוש בדיקות שונות בשבועות האחרונים.
פאני כהן, עובדת במסעדת הבריכה במלון סיפרה עד כמה היה חסר לה "להרגיש בבית" אחרי חודשיים. "זה כיף לחזור. בנסיעה לכאן כבר הרגשתי פרפרים בבטן. מאוד התגעגעתי". בימים נטולי קורונה הבריכה משמשת חלק מרכזי במלון, כשהמסעדה בה פתוחה מ-7 בבוקר ועד 7 בערב.
אלכסיי דמיטרוק הברמן, השווה את ההתרגשות שלו לחזרה לבית ספר אחרי חופשת קיץ ארוכה: "אני מסתכל על כל מה שקורה ומבין שלאט לאט חוזרים ויש התרגשות באוויר, אני מאוד אוהב להיות פה ברמן, אני אוהב לעשות את מה שאני עושה, אז לחזור היום זה בשבילי אחד הדברים הכיפיים. אפילו סתם להכין את המכונה, לגעת קצת בכלים, לחזור למקום העבודה שלך." סיפר דמיטרוק.
השלמת פערים עם הילדים ולהתנדב: מה עובדי המלונות עשו בתקופה הזאת?
כהן, עובדת הבריכה, סיפרה שניסתה למצוא את עצמה: "היה קשה להיות בבית בחוסר מעש אבל לא היה יותר מדי מה לעשות, וגם לא יכולתי לבקר את המשפחה אז היה קשה".
כהן גם שיתפה עד כמה התגעגעה לתת שירות לאורחי המלון, מה שבעצם הביא אותה לעבוד דווקא במסעדת הבריכה. "זה משהו שהיה לי חסר מאוד. ניסיתי לחקות את זה בבית - אם זה דרך ביקור אנשים כשהיה אפשר, להתנדב, לצאת או לעשות משהו ולא לשבת בחוסר מעש בבית".
לעומתה, לדהן שעובד בקבלה, נראה שהייתה לא מעט תעסוקה בבית. "מי שבענף המלונאות יודע בטח שבחגים ובכלל - לא יוצא לך להיות הרבה עם הילדים. אני אבא לשני ילדים קטנים אז יכולתי לבלות איתם. למדתי לבשל והשלמתי פערים עם הילדים הקטנים שלי בבית".
דמיטרוק הברמן מצא מפלט ביצירת מוזיקה אלקטרונית ועשה זאת עד שלפני שבועיים קיבל את שיחת הטלפון המיוחלת שבישרה לו שהוא חוזר לעבוד ולעזור בהכנות במלון. "לא ידענו מה יהיה, אם ירשו לנו לחזור או לא וכל הזמן הזה בעצם התכוננו לרגע הזה, זה לא נוח, אבל אפשר להתייחס לזה בהבנה", הסביר. "חשוב לשמור עלינו ואם הוחלט שזה מסכן אותנו כנראה עדיף להישאר סבלניים".
"כיף לחזור, עצוב כשאין אורחים"
בין חדרי המלון היתומים שוחחתי גם עם עובדת המשק אילנה כיסלוף, גם היא כמו כולם נשארה מחוץ למלון חודשיים שלמים. היום עובדים במלון ארבעה חדרנים והם כבר כמעט סיימו לסדר מחדש ולנקות את כל חדרי המלון – 30 חדרים בכל יום.
כיסלוף סיפרה על הצפייה שהמלון ייפתח ואז תחזור הפרנסה לה ולחבריה במלון. "כיף לחזור, אבל עצוב כשאין אורחים. המלון כזה גדול וריק וזה עצוב. אלו שלא חזרו לעבודה עדיין מתקשרים כל יום לשאול מתי חוזרים לעבוד ומתי פותחים".
דהן סיכם: "בסופו של דבר אנחנו רוצים לעבוד ולהתפרנס ולעשות את הדבר שאנחנו הכי טובים בו וזה לארח אנשים". לביא הוסיף: "כולנו כבר צמאים להתחיל לעבוד ואני חושב שהאורחים רוצים להגיע ומזג האוויר מצוין. אין ספק שנוכל לתת את המענה שבאמת צריכים כאן. אחרי סגר אנשים זקוקים לחמצן וים המלח ואילת נותנות אווירה של שחרור וזה חשוב מאוד".
"חווים רכבת הרים רגשית מטורפת"
גם במלון יו קורל ביץ' באילת מחכים לרגע שדלתות המלון ייפתחו ויקבלו אורחים. טל רובין, אחראית על קשרי אורח במלון אמרה ל-ynet: ״אם אני צריכה להעביר את התחושות שאנו חשים בתקופה האחרונה ניתן לתאר זאת כרכבת הרים רגשית מטורפת. רבות דובר על הפן הכלכלי אבל אל לנו לשכוח את הצד הרגשי והנפשי שאנו חווים כאן".
רובין מספרת כיצד במסגרת של שבוע וחצי חזר צוות המלון לעשות את כל הפעולות הנדרשות להפעלתו מחדש ובמהירות ואז נאלץ לחזור הביתה באכזבה ואז לחזור למלון שוב."ניקינו, נערכנו, ציפינו והוחזרנו לבתים וכך חוזר חלילה. ציפייה ודריכות לצד אכזבה וייאוש".
"אבל כמי שמייצגים את הענף ומתעסקים בצד היפה של החיים אנו לא נשברים. נשארים אופטימיים ומלאי אמונה שהטוב עוד לפנינו. אנו מחכים ומצפים לארח ולעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב - לייצר זכרונות חדשים, כי כולנו צריכים עוד כאלו בתקופה זו״.
שי דדוש, מנכ"ל אזור ים המלח ברשת מלונות פתאל סיפר על הרגשה אמביוולנטית לחזור לעבוד כעת: "מצד אחד, לא ברור מדוע 'בזבזנו' כמה שבועות, בתקופה הכי יפה בים המלח, בגלל פוליטיקה של מקבלי ההחלטות, בזמן שיכולנו להחזיר את העובדים הרבים שלנו ממעגל האבטלה למעגל העבודה ולצמצם מעט מהנזק האדיר שנוצר לנו מאז חודש מרץ. מצד שני, אנחנו מאוד שמחים על הבשורה שקיבלנו ומצפים לפתיחת המלונות בהקדם על מנת לארח את אורחינו בבטחה ובאהבה".
"חדוות המלונאות והאירוח תפרח שוב"
לקראת פתיחתם מחדש של בתי המלון אורכידאה והרברט סמואל רויאל שנגרילה באילת, אמר רני שטרית, מנכ"ל המלונות: "הבוקר אני הרבה יותר אופטימי מהימים שחלפו
הפעם זה נשמע ומרגיש אמיתי - זה כאן וזה קורה, בתי המלון נפתחים, עוד יום לכאן יומיים לשם. זה קורה. שנים לא ראיתי התרגשות כמו זאת של חברי הצוות שלנו, עשרות הודעות ושיחות טלפון של שמחה אמיתית שהנה סוף-סוף חוזרים לארח. חדוות המלונאות והאירוח תפרח שוב".
בנוסף, סיפר שטרית כי "ישנם חברי צוות רבים שכבר השתלבו בעבודות אחרות ואולי אפילו משתכרים יותר, אך הם מתעקשים לחזור הם כמונו אוהבים לארח". שטרית סיפר ל-ynet כי הגיע הבוקר (ו') למלון בשעה 6:50 כדי להתארגן לקראת ישיבת הנעת המערכת וסיור מקיף במלון ואז הופתע לגלות ששלושה מנהלים כבר היו במלון יחד עם עוד חמישה חברי צוות שהיו אמורים להגיע רק ביום ראשון לעבודה. "ראיתי שהם כבר התחילו בשטיפות וניקיונות המקום, לשאלתי - מה הם עושים כאן, קיבלתי תשובה מחויכת 'התגעגענו ועוד מגיעים אורחים'".