יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג ערכה אמש (שבת) טיסת בכורה מוצלחת למטוס ה-777X, המטוס הדו מנועי הגדול בעולם. הטיסה, שנמשכה קצת יותר מארבע שעות ונחתה קצת אחרי חצות שעון ישראל, נערכה כשברקע משבר מטוסי הבואינג 737MAX שמקורקעים ברחבי העולם בעקבות שתי התרסקויות קטלניות.
ה-777X, שהעבודה עליו החלה כבר ב-2013, הוא גרסה גדולה יותר של המיני ג'מבו 777. אורכו של המטוס 76.8 מטרים והוא יכול לשאת עד ל-425 נוסעים ולטוס למרחק של כ-14 אלף קילומטרים. מוטת הכנפיים ענקית ומגיעה ל-68.6 מטרים. קצוות כנפיו של המטוס יכולים להתקפל כשהוא על הקרקע ובכך לאפשר לו לחנות באותם מקומות כמו הדגמים הקודמים והקטנים יותר של בואינג.
בימים האחרונים נדחתה טיסת הבכורה פעמיים בשל תנאי מזג אוויר. המטוס נחת בשדה של חברת בואינג שנמצא סמוך לעיר סיאטל שבארצות הברית. את המטוס קיבלו במחיאות כפיים עשרות מעובדי החברה ואורחי VIP שהמתינו לו סמוך למטוסי 737MAX מקורקעים.
"זה יום של גאווה עבורנו", אמר מנכ"ל חטיבת המטוסים המסחריים סטן דיל. "זה גרם לעובדים שלנו להיות גאים פעם נוספת במי שאנחנו ובמה שאנחנו מצליחים לעשות כשאנחנו מטיסים מטוס חדש שישנה את העולם פעם נוספת".
המטוס הוא הגדול יותר מבין שני דגמים של בואינג וייקרא באופן רשמי 777-9, אך הוא מוכר יותר בשם הקוד שבו השתמשו בפיתוח 777X. זה יהיה המטוס הגדול הראשון שיוסמך מאז המשבר של בואינג שהוביל לטענות על יחס רך מדי מצד רשות התעופה הפדרלית.
הרשות התחייבה לוודא שהביקורת על ה-777X תיעשה בקפדנות. באמריטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות שתרכוש דגמים ממטוס זה, כבר הביעו רצון שהמטוס יעבור "גיהנום עלי אדמות" במהלך שלב הבדיקות כדי להבטיח את בטיחותו ועמידתו ביעדי הביצועים.
"נעמוד בתהליך הרגיל כפי שאנחנו תמיד עובדים עם רשות התעופה הפדרלית והם יעבדו קרוב לצדנו", אמר קרייג בומבן טייס הניסוי הראשי של החברה. המטוס צפוי להפוך למסחרי במהלך שנת 2021, שנה מאוחר יותר מלוח הזמנים המקורי.
המתחרה העיקרי שלו הוא מטוס האיירבוס A350-1000 שמטיס כ-360 נוסעים. מטוסי נוסעים דו מנועיים גדולים מחליפים בהדרגה את המטוסים בעלי הארבעה מנועים הוותיקים, שהמוכר שבהם הוא הבואינג 747 (ג'מבו). גם ייצורו של מטוס האיירבוס A380 בעל הארבעה מנועים ייפסק עד שנת 2021 בשל היעדר ביקוש. עד כה בואינג מכרה 308 מטוסי 777X בשווי של 442 מיליון דולרים כל אחד.