(צילום: שחר גולדשטיין)
"צריך שינוי תרבותי, צריך שינוי במודעות על מנת שאנשים יפסיקו ללכלך ויתחילו לנקות. שלפני הקורונה, לפני כשנה, הרגשנו שהעקומה הייתה של ניקיון, אנשים יותר שמרו על ניקיון, אבל משהו קרה בקורונה שפשוט התפרק לאנשים וכמויות הזבל יוצאות דופן, מעל ומעבר לכל מה שראינו בעבר". כך אמר היום (א') מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין בריאיון לאולפן ynet. הדברים נאמרו לאחר שאתמול, בשבת הראשונה לאחר סיום הסגר, מטיילים רבים ברחבי הארץ השאירו מאחוריהם אשפה בשטח.
פקחים מסתובבים ומזהירים מטיילים? "יש דבר כזה אבל זה בקטנה, האכיפה היא בקטנה. האכיפה גם מלווה בהרבה אלימות מילולית ואלימות פיזית. זה לא קל, אנחנו מחלקים דו"חות, אבל אנחנו לא יכולים לבד, כמות הפקחים שלנו היא זעומה ביחס לכמות המטיילים, בסוף שבוע כמו האחרון יש בין חצי מיליון למיליון מטיילים, עוד מאה פקחים זה לא מה שיעשה את ההבדל. הכי החשוב זה שינוי תרבותי ועל זה אנחנו עובדים מאוד חזק בפרויקט חדש".
5 צפייה בגלריה
אשפה שמטיילים השאירו בשמורת להב
אשפה שמטיילים השאירו בשמורת להב
אשפה שמטיילים השאירו בשמורת להב
(צילום: רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
אשפה שמטיילים השאירו בפארק הכרמל
אשפה שמטיילים השאירו בפארק הכרמל
אשפה בפארק הכרמל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
אשפה שמטיילים השאירו בפארק הכרמל
אשפה שמטיילים השאירו בפארק הכרמל
פארק הכרמל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
עם ישראל יצא החוצה להתאוורר אחרי סגר, אולי צריך לשים יותר פחים, יותר פקחים, יותר שקיות לאיסוף זבל? "יחד עם משרד התיירות הקמנו עמדות הסברה בכניסה לאתרים ההומים ביותר, מחלקים שם חינם שקיות זבל ירוקות. בסוף השבוע האחרון גייסנו למעלה ממאה קבוצות של כ-20 אנשים שניקו את הטבע. אנחנו מפעילים בכל יום נתון כמעט 500 אנשים שעוסקים בניקוי הטבע. זה קמפיין שמלווה עם משרד התיירות, עם הפיס, קק"ל, החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה - אנחנו נרתמים כולם ביחד כדי לשנות את המודעות. בינינו, לאסוף את הזבל זה לא מספיק. אנחנו אוספים את הזבל וחמש דקות אחר כך שוב מלוכלך. יש לנו פרויקטים שאנחנו מנקים זבל ששכב בשטח שנים, אתה בא למקום ורואה איזה טבע יפה יש, ואז אחרי שבוע כאילו לא ביקרת שם. צריך לתפוס את האנשים כשהם זורקים את הלכלוך אחרת בית המשפט לא מכיר בזה, זה כמעט בלתי אפשרי".
עם זאת, גולדשטיין ניסה לשדר אופטימיות בסוף דבריו ואמר כי "עצם השידור עוזר לנו מאוד, פרויקט ניקיון המיליון יוצא לדרך ועם ישראל ישאיר בסוף את הטבע נקי".
5 צפייה בגלריה
מבצע ניקיון
מבצע ניקיון
מתנדבים ומנקים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
מבצע ניקיון
מבצע ניקיון
חלק מהשלל ממבצע הניקיון
(צילום: רשות הטבע והגנים)

הטיולים שאחרי הסגר

שמורות הטבע, הגנים הלאומיים, היערות והפארקים בכל רחבי הארץ היו אתמול מלאים, ורבים מאוד הגיעו אל מוקדי הפריחה - שנמצאת בימים אלו בשיאה. מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו שמורת הבניאס, תל דן, גן לאומי ציפורי, קיסריה, חוף דור-הבונים והגן הלאומי ירקון (תל אפק).
עומסי מטיילים כבדים במיוחד נרשמו במוקדי פסטיבל "דרום אדום", שנפתח לפני שבוע בעיכוב של כמה ימים בעקבות הארכת הסגר. עשרות אלפים הגיעו למוקדי הפסטיבל ואל אזורי פריחת הכלניות בצפון הנגב. גם בצפון הארץ נרשמה תנועה ערה מאוד של מטיילים. כ-13 אלף נופשים פקדו בסוף השבוע את החופים השקטים של איגוד ערים כינרת. היו גם מי שהרחיקו עד לערבה, שם גבי המים עדיין מלאים בעקבות הגשמים בשבועות האחרונים. מחלקת התיירות במועצה האזורית הערבה התיכונה דיווחה על תפוסה מלאה בחדרי האירוח והחאנים במהלך סוף השבוע.
מטיילים אחרי הסגר, אתמול
(צילום: שחר גולדשטיין, שמוליק דודפור, דינה רוזנטל, תומר עופרי, שלומית שביט- רט"ג, סיני פז- טל-קק"ל)
במרכז הארץ, נרשמו עומסים כבדים מאוד בתל שוכה שבעמק האלה – גם מוקד של פריחת תורמוס ההרים – וכן בפארק איילון-קנדה וביערות בן שמן – שם התמלאו כל חניוני המטיילים והורגשו פקקי תנועה משמעותיים.
מלבד אתרי הטבע, ישראלים רבים בחרו להעביר את סוף השבוע החמים בחופי הים. אחרי שבועות ארוכים של סגר, שבהם ניידות משטרה פיזרו את המבלים בחופים בכל סוף שבוע, אלפי מבלים הגיעו לחופי הים ולטיילת של תל אביב וביקשו ליהנות מהשמש שהופיעה באמצע פברואר.