בשבוע הבא, תגיע לסיומה תחרות צילומים בינלאומית המוקדשת כולה לים המלח – ומטרתה להעלות את המודעות למצבו של המקום הנמוך בעולם. לתחרות נשלחו יותר מ-10,000 תמונות על ידי יותר מ-3,000 משתתפים מכ-35 מדינות, בהן אפילו מדינות ערביות כמו ירדן, בחריין וכוויית.
ים המלח, המקום הנמוך ביותר על פני כדור הארץ, הוא אזור בינלאומי של תיירות, טבע ומרקם חיים ייחודי, ואחד מפלאי העולם הפופולריים ביותר למבקרים - המגיעים אליו, בין השאר, כדי ליהנות מהסגולות הרפואיות הרבות הנובעות מריכוז עשיר וייחודי של מינרלים ומלחים.
אולם למורת רוחם של מיליוני המבקרים בשנה, מערך מורכב של גורמים סביבתיים, כלכליים ופוליטיים - גורם לים המלח להיעלם בקצב מדאיג.
את תחרות הצילומים יזמו נועם בדין וארי לאון פרוכטר, בשיתוף עם עמותת "ים המלח בהתחדשות", המועצות האזוריות מגילות ותמר ואתר שיתוף התמונות GuruShots. בין נותני החסות חברת ההדמיה Epson.
בדין, הוא צלם עיתונות שהקים מרכז תקשורת חברתית בשדרות, ותיעד את ים המלח בצילומי ציר-זמן במשך ארבע השנים האחרונות. פרוכטר, הוא יזם ואוסף אומנות לשעבר, ומשפחתו נמנית עם מייסדי מוזיאון ישראל.
השניים פנו אל ראשי המועצות האזוריות - ראש המועצה האזורית מגילות אריה כהן, וראש המועצה האזורית תמר ניר ונגר, וקיבלו את ברכתם לפרויקט. הם אף הצליחו לגייס למשימת השיפוט כמה שמות חמים מעולם הצילום, בהם ספנסר טוניק - שידוע בצילומי העירום ההמוניים שלו, וכבר ביקר פעמיים בישראל בעבר, ואף צילם בים המלח קבוצות בעירום; קייסי קלבאו, רועי גליץ והאוצרת ויועצת האומנות - קרן בר גיל.
בין הצלמים והצלמות שהגישו את עבודותיהם, יש לא מעט פנים מוכרות לשוחרי הצילום – בהם מריסה פאפן, דוגמנית וצלמת, שהצטלמה בעירום ב-50 מדינות, כולל בכותל בירושלים, איתן ויטקון, שעבודותיו מוצגות בגלריות ובמוזיאונים ברחבי העולם, טובי כהן, צלם פפראצי שהפך לאומן תרבות יהודית, והאקטיביסט והאמן הסביבתי - דורון גזית.
התחרות נושאת פרסים כספיים, כאשר הזוכה במקום הראשון יקבל פרס של 6,000 דולר. הציבור הרחב מוזמן להשתתף בהצבעה ולבחור את התמונות האהובות, ועד כה נרשמו יותר מ-5 מיליון הצבעות. להצבעות הקהל יצטרפו הנקודות של צוות השיפוט הפורמלי.
על מנת להשתתף בתחרות, יש להירשם אליה ולשלוח את התמונות עד ה-21 במאי. הזוכים יוכרזו ב-16 בספטמבר במסיבת עיתונאים ובתערוכה בים המלח, שבה יוצגו 40 התמונות הנבחרות.
להצבעה או לשליחת צילומים – הקליקו.
"באפריל 2020, ציינתי ארבע שנים מאז שהתחלתי לתעד את ים המלח בצילומי זמן", אומר בדין. "הובלתי וקידמתי מאות סיורי שיט מודעות בים המלח, תיעוד דוקו מצולמים וכתבות שטח בתקשורת המקומית והעולמית, כאשר אני חושף בפני מיליונים ברחבי העולם את השינויים הדרמטיים החלים בים הקסום והיפהפה הזה. לרוע המזל, משבר הקורונה מונע ממני לחזור ולתעד את השינויים המתמשכים בים המלח.
"זו ההזדמנות הייחודית שלנו להראות את הערכתנו לטבע ולסביבה, שלעיתים קרובות מתעלמים מהם כתוצאה מחוסר זמן ומודעות".
"מעציב אותי לראות את ים המלח נעלם", מוסיף פרוכטר. "אז הרעיון הוא לשמר את מה שיש לנו היום כדי שהדורות הבאים יעריכו אותו. המסע שלי עם ים המלח החל לפני תשע שנים, כשהבאתי את האומן ספנסר טוניק לישראל. מיצב האומנות שהתקבל כלל 1,200 משתתפים צפים בעירום בים המלח.
"החלום שלי עכשיו הוא לבנות מוזיאון פיזי בים המלח, אבל בעקבות המצב הפכתי את המאמצים האלה לפיתוח מוזיאון וירטואלי לאומנות. תחרות הצילומים הבינלאומית בים המלח היא דרך נהדרת לאפשר לציבור להיות חלק מהיוזמה בזו".
"ים המלח הוא אזור תיירות בינלאומי ייחודי", אמרו שני ראשי המועצות ונגר וכהן. "המקום הנמוך בעולם משלב באופן יוצא דופן סגולות חד פעמיות של טבע, בריאות, מראות בראשית וחיבורים אנושיים המתקיימים רק כאן. תחרות הצילום נותנת מענה לחשיפה ולתיעוד שהאזור ראוי להם, כמו גם לביטוי הבינלאומי ולחיבורים האנושיים המיוחדים המתקיימים בו".