ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז בשבוע שעבר על 1 באוגוסט כתאריך היעד לפתיחת השמיים וחזרת הטיסות, אך העלייה בתחלואה בנגיף קורונה בישראל מציבה סימן שאלה גדול סביב שאיפה זו. אילן פלוס, ראש חטיבת הכלכלה במשרד החוץ, אמר בשיחה עם ynet כי אם המגמה של השבועות האחרונים תימשך, לישראלים תהיה בעיה לטוס ללא חובת בדיקות ובידוד של 14 יום", או במילים פשוטות – לא נוכל לנפוש בקיץ בחו"ל.
ביממה האחרונה נמשכה העלייה המדאיגה במספר הנדבקים שמאושפזים בבתי החולים בישראל. רק לפני ארבעה ימים מספר המאושפזים היה 136, והבוקר מדובר כבר ב-209 חולים - עלייה של יותר מ-53%. גם ביחס לאתמול בערב, אז נמנו 192 מאושפזים, מדובר בזינוק מדאיג: עוד 17 מאושפזים, עלייה של 8%.
2 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
(צילום: יריב כץ)
על פי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, 33 בני אדם אובחנו כחולי קורונה מחצות. עוד עולה מהנתונים כי מאז אתמול בערב נוספו שלושה חולים במצב קשה, ומספר המונשמים עלה ל-28. בתוך כך יש לציין כי אתמול נרשמה עלייה חדה בשיעור המאובחנים - 2.6% מ-6,021 הבדיקות שבוצעו אתמול נמצאו חיוביות. הנתון חריג במיוחד משום שמספר הבדיקות שבוצעו אתמול היה נמוך במיוחד לעומת הימים הקודמים, אך שיעור הבדיקות שנמצאו חיוביות היה הגבוה ביותר. על פי הנתונים, בישראל כעת 4,716 חולים פעילים.
לדברי פלוס, "בעקבות העלייה בקצב התחלואה בקורונה, ישראל יורדת בדירוג לקראת חידוש התיירות. קפריסין ומונטנגרו כבר הורידו את ישראל מקטגוריה A לקטגוריה B. משמע, הן הודיעו כי ידרשו מאזרחי ישראל להציג תוצאות של בדיקות קורונה שבוצעו עד 72 שעות לפני ההמראה".
בשבוע שעבר היינו קצת אופטימיים ובדקנו מחירים
(צילום: אורי דוידוביץ)

ראש חטיבת הכלכלה במשרד החוץ הוסיף כי "מדינות האיחוד האירופאי דנות כיום בקריטריונים לפתיחת השמיים מול מדינות שאינן חברות איחוד אירופי, כולל ישראל ב-1 ביולי. מול חלקן מתקיים בימים אלה שיח בהובלת משרד החוץ לפתיחת השמיים וחידוש התעופה והתיירות. משרד החוץ מעריך שעד סוף השבוע הקרוב תתבהר התמונה לקראת הסכמות שתתגבשנה בין נציגי המדינות".
פלוס הדגיש כי "מדובר בהליך מורכב הדורש הדדיות, שקיפות, מערכת טיפול ובדיקות ומותנה בנתוני תחלואה נמוכים". הבכיר ממשרד החוץ ציין עוד כי ישראל מקיימת שיחות בנושא מול יוון, אוסטריה, צ'כיה ומדינות נוספות.
אלון קצף, נשיא קבוצת דיווידשילד ופספורטכארד, אמר בשיחה עם ynet כי "בשלב זה כבר ברור לכל שמתווה המדינות הירוקות והאדומות איננו בר קיימא. אנו בעיצומו של אירוע מתגלגל והעלייה בתחלואה מרחיקה אותנו מפתיחת השמיים והחזרת ענף התעופה והתיירות לשגרה. הדרך היחידה לפתיחת השמיים בצורה אחראית היא באמצעות הקמת מערך בדיקות עצמאי לנכנסים וליוצאים מישראל. בשבוע שעבר אלו היו מונטנגרו וקפריסין שהורידו את הדירוג של ישראל וכעת אנו יורדים גם בדירוג העולמי. חשוב להזכיר כי פתיחת השמיים איננה הכרחית רק לתיירות הפנאי, אלא משפיעה על כל המגזר העסקי שפועל ככפר גלובלי".

ארגון התעופה הבינלאומי: יותר מ-95 אלף משרות בישראל בסכנה

ובתוך כך, ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) מזהיר את ממשלת ישראל כי עיכוב בחידוש פעילות התעופה הישראלית מסכן מעל 95 אלף משרות בישראל. ביאט"א קוראים למקבלי ההחלטות לסייע כספית לענף התעופה. בהודעת הארגון נכתב כי סגירת ענף התעופה תביא להפסד של 8.3 מיליארד דולר לכלכלת ישראל כולה.
2 צפייה בגלריה
בינתיים, נתב"ג עדיין ריק
בינתיים, נתב"ג עדיין ריק
בינתיים, נתב"ג עדיין ריק
(צילום: יריב כץ)
ביאט"א הזכירו פעולות סיוע שניתן לעשות, כמו סיוע ישיר שניתן לחברות תעופה בצרפת, בגרמניה, בארה"ב ובסינגפור, סובסידיות והקלה במיסוי לחברות, והימנעות מעליית תעריפים ומחירים. רפאל שוורצמן, סמנכ"ל אירופה של יאט"א, אמר כי "הסיוע הכספי לתעשיית התעופה חשוב ביותר, אך לכלכלה הרחבה יותר חידוש התעבורה האווירית הוא חיוני ביותר". בארגון הזכירו כי ענף התעופה הישראלי אחראי על 5 אחוזים מהתמ"ג ומעסיק בעקיפין 185 אלף עובדים.
"על ממשלת ישראל לגבש תוכנית שתצמצם את חובת הבידוד ותתאים עצמה לארגוני התעופה והמסחר הבינלאומיים", נמסר מהארגון. "קיימות אפשרויות לחדש את התעופה ולשמור על איזון בין חובת השמירה על בריאות הציבור לבין הפעלת שירותי התעופה החיוניים, בין היתר, באמצעות ניקוי יסודי של המטוסים, עטיית מסכות, ביצוע בדיקות רפואיות בנמל התעופה ועוד. חברות תעופה בישראל סובלות מירידה חסרת תקדים בהכנסות, אם ממשלת ישראל מעוניינת לחדש את הכלכלה שלה היא זקוקה לפתרון אחר, תוך התחשבות בסיכונים בדומה למדינות אחרות".

שר התיירות: אנשים נמצאים בערפל

הבוקר: שר התיירות זמיר באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)
שר התיירות אסף זמיר התארח הבוקר באולפן ynet והתייחס למועד החזרת הטיסות הסדירות: "אני מוכן לקבל שיש ענף שמחליטים שמשביתים אותו אם הנזק שהוא עושה גדול מהתועלת, אבל זה אומר שצריך להכיר בזה שמשביתים אותו. צריך לקחת את סוכני הנסיעות, מורי הדרך, משכירי הרכבים ולהגיד חברה זה לא חוזר ואנחנו נפצה אתכם, ונכשיר אתכם להסבה מקצועית. בינתיים אנשים נמצאים בערפל".
- אתה שר התיירות. אתה זה שאמור לספק את התשובות. "אני אמור לתת להם חלק מהתשובות ואני עושה כמיטב יכולתי אבל אני תלוי גם בעוד גורמים".
- אולי זו הזדמנות להכניס שינויים בתיירות הישראלית? להוזיל את החופשות? "אנחנו מנהלים עכשיו פרויקט שמרכז מאות מקומות שאפשר ללון בהם במחיר שיהיה מוזל בעשרות אחוזים ביחס לשנה שעברה. אם המלונות בישראל לא יהיו נגישים לציבור הישראלי הוא יצביע ברגליים ולא ילך אליהם. הענף יצטרך להתאים את עצמו".