(צילום: בראל אפריים, אלי סגל)
נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי העולם, וגורם לנזקים עצומים לכלכלה העולמית ובתוכה גם לענף התיירות. סין היא כמובן הנפגעת העיקרית, אך מנתונים עולה כי ככל שהנגיף מתפשט למדינות נוספות, ההשפעה השלילית ניכרת גם בתיירות הנכנסת למזרח הרחוק, כמו גם על התיירות העולמית ככלל.
"ענף התיירות לא מתחיל להיפגע, הוא כבר נפגע ומאוד חושש. הפגיעה שעלולה להיווצר בענף לא מתרחשת מעצם העובדה שנפסיק לטוס לסין או ההפך, החשש הגדול הוא מכך שנימנע מטיסות בכלל בכלל, מהפחד שנידבק בנגיף", אמר פרופסור יניב פוריה, ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן גוריון, בראיון לאולפן ynet. "כעת, נראה שגם תאילנד נכנסת לרשימה, ואנחנו עומדים לפני פרסום על אזהרת מסע לכיוונה".
2 צפייה בגלריה
נמל תעופה בתאילנד נגיף מסכה וירוס קורונה
נמל תעופה בתאילנד נגיף מסכה וירוס קורונה
בהלת הקורונה: נמל תעופה בתאילנד
(צילום: EPA)
איך זה משפיע עלינו? "כמות התיירים שמגיעים מסין לישראל מהווה 4-3% מהתיירות הנכנסת בארץ. המכה בהתחלה תהיה קלה, אבל עבור מדריכי התיירים הסיניים בישראל המכה תהיה אנושה, והם עלולים לאבד את הפרנסה שלהם למשך כמה חודשים".
מה להערכתך יהיה המצב של ענף התיירות העולמי בעוד כמה שבועות? "האם היום היית מוכנה לעלות לטיסה כאשר את יודעת שעל המטוס נמצאים אנשים שהגיעו מסין? זו שאלה אתית. אני מניח שרוב רובנו היינו דוחים את טיסות הנופש המתוכננות. אגב, יש לנו כבר עדויות לכך שאנשי עסקים מבטלים את הטיסות שלהם למזרח הרחוק. לנגיף יש יחסי ציבור מדהימים; כל מהדורות החדשות בעולם נפתחות במספר האנשים שלקו בנגיף ובכמה מהם מתו. בקצב הזה תעשיית התיירות עלולה לספוג מכה אנושה, לא סתם מתחילים לדבר על ביטול האולימפיאדה ביפן.
"חשוב להבהיר שלמרות שתעשיית התיירות משתקמת מהר מאוד, המכה שנחתה על הענף בחודש האחרון לצד העובדה שהיום אחד מכל תשעה עובדים בעולם מועסק במקצועות הקשורים בתיירות, תוביל למכה מאוד קשה ברמה הגלובלית שתשפיע על כלכלת העולם כולו".

"לא רוצה לבטל את הנסיעה, אבל מפחדת להידבק"

(צילום: אלי סגל)
למרות שברוב אתרי התיירות בתאילנד מנסים לשדר עסקים כרגיל, לפני יומיים (ג') הודיעו רשויות הבריאות בתאילנד כי זוהו שישה נדבקים נוספים בווירוס הקורונה במדינה, בהם ארבע אזרחים תאילנדים ושני סינים. סך החולים שזוהו בתאילנד מאז פרוץ הנגיף עומד על 25 בני אדם. בעקבות מקרי ההדבקה במדינה, הצפי הוא כי ענף התיירות התאילנדי יחווה פגיעה קשה בעקבות ביטולים של תיירים.
רינה יפרח, ישראלית שתכננה לטוס למדינה האסייתית ב-15 במרץ, מודה כי היא שוקלת לבטל את טיסתה בשל החשש מהידבקות בווירוס המתפשט. "יש עוד חודש וחצי עד למועד הטיסה, ואני מתלבטת מאוד מה לעשות. בינתיים, עוד לא פניתי לחברת התעופה ולמלונות בבקשה לביטול".
למה לא בעצם? את מקווה שתוכלי לבטל מבלי לשאת בעלויות הביטול? "לא רק. קודם כל אני מאוד מקווה שלא אצטרך לבטל - זה הטיול הראשון שלי בעולם וחיכיתי לו הרבה זמן, לצערי כרגע אני גם מאוד מפחדת בעקבות מקרי ההדבקה הרבים שם".
אז כרגע, כמו שזה נראה עכשיו לפחות, את לא תטוסי. "אני באמת עוד לא יודעת, אבל אם המצב יימשך - אז לצערי איאלץ לבטל את הטיסה".
נשיא סין, שי ג'ינפינג, אמר אתמול (ד) כי המאמצים לבלום את התפשטות נגיף הקורונה נמצאים "בשלב קריטי". בתקשורת המקומית צוטט שי בדבריו "שהממשלה חייבת לדווח בצורה מדויקת על הנגיף, ולהיאבק בשמועות שקשורות לווירוס". הוא אף הוסיף כי סין בטוחה ביכולתה לנצח את הנגיף. בתוך כך, הלילה הודיעה סין כי מניין המתים הרשמי מהנגיף בתחומה עלה ל-563, וזוהו קרוב ל-3,000 נדבקים חדשים. בכך הגיע מספר החולים ל-28,018, כשקרוב ל-260 מהנדבקים התגלו מחוץ לסין.
במקביל, כ-3,700 בני אדם תקועים בספינת תענוגות ביוקוהמה שביפן, וצפויים להיות בבידוד של שבועיים לאחר שהתברר כי לפחות עשרה מהנוסעים נדבקו בנגיף הקורונה. בין הנוסעים בספינה נמצאים גם 14 ישראלים.
(צילום: אלי סגל)
בסוף השבוע האחרון, משרד החוץ עדכן כי בעקבות דיון בין המטה בירושלים לנציגויות בסין בנוגע להתפשטות נגיף הקורונה, הוחלט לעדכן את אזהרת המסע למדינה האסייתית. לפי העדכון, משרד החוץ ממליץ לאזרחי ישראל לא לנסוע בעת הזו לסין, ואזרחי המדינה שנמצאים כעת בסין ישקלו אם לעזוב את המדינה בהקדם.
כמו כן, חברת אל על הודיעה ביום חמישי האחרון (13 בינואר) על השעיית טיסותיה לבייג׳ין עד ל-25 במרץ. גם חברת התעופה הסינית האינאן אירליינס הודיעה על השעיית מרבית קוויה הבינלאומיים, כולל את קו בייג'ינג-תל אביב, בין ה-3 בפברואר ועד ל-28 במרץ.