כמה עולה טיסה בימים אלו? מה הדיל הכי טוב לסופ"ש ספונטני באירופה, והיכן כדאי ללון בנסיעת עסקים? אלו הן רק שלוש דוגמאות להתלבטויות שהיו רלוונטיות עבור רבים מאיתנו, טרם פרצה הקורונה לחיינו בסערה, וגרמה למיליארדים ברחבי העולם להסתגר בבתיהם ולוותר, לפחות לזמן מה, על טיולים, נסיעות וחופשות. בימים אלו, כשמדינות רבות בעולם מתחילות אט-אט להיפתח ולשוב לשגרה, זהו בדיוק הזמן המתאים כדי לבחון כיצד ייראה תחום התיירות והנסיעות בעתיד הקרוב.
סקר מיוחד של ענקית הייעוץ האסטרטגי BCG ("בוסטון קונסולטיג גרופ") שנערך במדינות נבחרות (ארה"ב, סין, איטליה, צרפת ואנגליה), מעניק לנו הצצה יוצאת דופן להעדפות, לחששות ולציפיות של הצרכנים, וכן - מבט מעניין קדימה לתחום שספג, כנראה, את המכה הקשה מכל בתקופה האחרונה.
הכי מתגעגעים בימי הקורונה - לצאת לחופשה
הנתונים העגומים של השבועות האחרונים מצביעים על כך שמספר הטיסות ירד ביותר מ-90%, בעוד הזמנות ללינה בבתי מלון ולשיט - קרסו ב-80%. אולם, בימים אלו מתחילים בענף התיירות לראות התאוששות מסוימת, איטית אך יציבה, ברמת הפעילות בתחום התיירות והנסיעות.
כך למשל, הנסיעות התיירותיות בתוך סין כבר חזרו לרמה של כ-50%, לעומת המצב טרם התפרצות נגיף הקורונה - עובדה שיש בה סימון מעודד גם עבור מדינות אחרות.
בנוסף, סקר הצרכנים העולמי של BCG מראה באופן ברור כי הפעילות שאליה אנשים מתגעגעים יותר מכל, מבין אלו שהם עושים פחות בימי הקורונה, היא יציאה לחופשה. נתון זה נכון לכל המדינות ובכל רמות הגיל. כמו כן, יותר מ -60% מסכימים שהם "לא יכולים לחכות כדי להתחיל לנסוע שוב".
כך למשל, למרות שחלקים גדולים בארה"ב נמצאים עדיין תחת סגר או הגבלות משמעותיות, כבר עתה נמצא כי 36% מהצרכנים באמריקה, מודים כי הם יכולים לדמיין את עצמם יוצאים לחופשה בקיץ הקרוב, כלומר בתוך שבועות ספורים.
המבוגרים חוששים לבריאות, הצעירים מודאגים מהכיס
על אף הרצון העז לצאת לחופשה אותו הביעו מרבית משתתפי הסקר, מרביתם הצביעו על חסמים המקשים עליהם ועשויים לעכב את יציאתם לחופשה.
באופן טבעי, דור הבייבי בומרס (בני 56 ומעלה) מוטרד יותר מחשיפה לווירוס בעת נסיעה - לעומת דורות צעירים יותר, שמודאגים מהמצב הכלכלי ולכן צפויים לעכב את היציאה לחופשה פוסט קורונה, עד שירגישו יציבים יותר מבחינה זו.
הקבוצה הראשונה שסביר שנראה חזרה באתרי הנופש היא של בני דור ה -X - אותם אלו שמודאגים פחות הן מהבחינה הכלכלית והן מזו הבריאותית.
בבחינת הפעילויות עצמן, קרוב ל-30% מהצעירים יחסית (עד גיל 40) אומרים כי הם כבר לנו במלון או צפויים לעשות זאת בתוך שלושה חודשים, ונראה שהם גם האופטימיים ביותר. כ-17% מקבוצת הגיל הזו מעידה כך גם לגבי טיסות.
מצב הפוך נראה אצל בני הגיל המבוגר, בני 56 ומעלה, שכ-40% מהם אומרים שלא יטוסו בשנה הקרובה, ו-4% אף יימנעו מעלייה למטוס לצמיתות. כ-31% מעידים כי לא ילונו במלון בשנה הקרובה, ו-2% יימנעו מכך לצמיתות.
אולם, ענף השיט ה שספג את המכה הקשה מכולם, כאשר 18% מבני הגיל המבוגר מעידים כי לעולם לא יבחרו באופציה זו לחופשה.
סקר שבחן מהו משך הזמן שצריך לחלוף עד שהצרכנים ישובו לטוס ולטייל, מצא כי רוב המשתתפים ישובו לעשות כן כאשר העניינים יחזרו ל"נורמליות" או כשהווירוס יהיה בשליטה, אבל ההגדרה מהו אותו מצב "נורמלי" - היא חמקמקה ומשתנה בין הצרכנים.
כך למשל, רבים מאזרחי העולם ממתינים לממשלות שלהם כדי שיכריזו שבטוח לחדש את הפעילויות, בעוד אחרים, בעיקר כאלו שמצפים לצאת לשיט, מעידים כי ימתינו עד שיהיה חיסון זמין.
למרות שאלו נשמעות חדשות רעות למדי עבור חברות הנסיעות, הרי שבפועל הצרכנים עשויים להיות מוכנים לצאת לדרך מוקדם יותר.
לדוגמה, כ-40% מאלו שהעידו על עצמם שהם ממתינים עד שהחיסון יהיה זמין - אמרו גם שהם צפויים לצאת לחופשה בתוך כמה חודשים ועד שנה, וזאת על אף שההערכות הן שחיסון יהיה זמין באופן מלא רק בעוד חצי שנה עד שנה מהיום.
מחפשים חופשות קרובות וקצרות
ומהי המטרה של הנסיעה הראשונה לה אותם נשאלים מצפים כל כך? יותר ממחצית מהמשתתפים מאנגליה, צרפת וכמעט מחצית מבין האמריקאים - מעידים כי הנסיעה הראשונה תהיה למטרת ביקור של משפחה וחברים, ורק לאחר מכן למטרות נופש ומנוחה.
אגב, להבדיל מהאירופים ומהאמריקאים, נופש ומנוחה מוקמו כמטרה הראשונה קרב האיטלקים והסינים.
מבין המטיילים המעוניינים לצאת לטיול לצורך מנוחה, הטיולים המתוכננים הפופולריים ביותר הם ביקורים בחופי ים, באתרי נופש או בטבע, ולאחר מכן טיולים לערים גדולות - שזכו לפופולריות בעיקר בקרב הזוגות. משך הטיול הצפוי הוא לא יותר מימים ספורים וביעדים קרובים יחסית, עד כמה שניתן.
עוד ניכרת עלייה משמעותית באלו שהעידו על עצמם, כי הם מעדיפים לנהוג לחופשה במקום לטוס. אחוז האנשים הבוחרים לנהוג בעידן שלאחר המגיפה גדל, כאמור, באופן ניכר לכ-50%, לעומת 33% שהעדיפו לנהוג לחופשה טרם התפרצות הנגיף.
מחיר ושיקולי קורונה: הפרמטרים המובילים ביציאה לחופשה
למרות השינויים הרבים בכל תחומי החיים הנוגעים לנושא הבריאותי, הסקר מצביע על כך שהמחיר ממשיך להיות השיקול המרכזי של הצרכנים, אולי דווקא על רקע הפגיעה הכלכלית שחוו רבים מאזרחי העולם כתוצאה מהמגפה.
בראש הרשימה מדורגים גם פרמטרים המוכרים מהתקופה שלפני המגפה, דוגמת איכות החוויה (מקום 3) והנוחות. עם זאת, לפחות בטווח הקרוב, שיקולים הנוגעים ישירות לווירוס הקורונה עדיין נותרו משמעותיים, כמו שמירה על כללי בטיחות בריאותיים (מקום 2) ורצון לבחור ברשת או מותג המעניק הגנה ויחס טוב לעובדיו בזמן ההתפרצות או הסגר.
עוד מציינים הצרכנים שתמריצים כמו רמת היגיינה מיטבית, חשיפה מצומצמת לקהל גדול ואכיפת ריחוק חברתי - עשויים להשפיע על החלטתם האם לצאת לחופשה בתקופה הקרובה.
האם "לוחמי הדרכים" ישובו לטוס?
בין המטיילים החשובים ביותר לתעשיית התיירות והנסיעות הם אנשי עסקים, שמעבר לרצון ולשיקולים האישיים, תלויים כמובן בחברות בהן הם עובדים. החברות, נושאות בתפקיד משמעותי בהחלטה האם אנשי העסקים יחזרו לעופף בשמיים וללון בחדרי המלון, ועד כמה מהר יחזרו לעשות כן.
חברות רבות, בהן טוויטר ופייסבוק, כבר הודיעו שמודלים של עבודה מהבית יימשכו חודשים רבים קדימה, ובהתאם לכך סיכוי סביר שהתיירות העסקית תמשיך לספוג הפסדים גם ב-2021.
מבט לעתיד - הצרכנים לא איבדו את תאוות הנדודים
בעתיד הקרוב, כך מסתמן, השפעתו של נגיף הקורונה ימשיך להטיל את צלו את העולם כולו, ועל תעשיית התיירות בפרט.
חברות תיירות ותעופה רבות צפויות לחטוף זעזוע עמוק יותר מכפי שהן חוות כעת, אך עם זאת נראה כי הצרכנים לא איבדו את תאוות הנדודים שלהם - והם ישובו לחופים ולערים, שבסופו של דבר חסרים להם יותר מכל הדברים מהם נאלצו להימנע במהלך החודשים האחרונים.
הסקר נערך על ידי חברת הייעוץ האסטרטגי BCG