(שמוליק דודפור)

כשאתה מתיימר לנהל מדינה, אתה חייב לעשות החלטות שעומדת מאחוריהן אחריות אמיתית ולא יצירת כאוס. בעקבות התפרצות הקורונה העולמית, לפני מספר ימים, יצא משרד הבריאות בהמלצה "לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל באופן כללי". מאחורי הדברים האלו עומדת המלצה שלא לטוס כעת בכלל, לא רק למדינות המזרח או לאיטליה - אלא לכל יעד באשר הוא.
5 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
לטוס או לבטל? ומה עם הכסף? נתב"ג
(צילום: עידו ארז )
למרות שמדובר ב"המלצה" בלבד, בפועל המשמעות שלה בקרב הציבור היא סגירת הגבולות האוויריים של ישראל. מאז שיצאה ההודעה, חלה פאניקה כללית בקרב אלו שאמורים לטוס – בין אם מדובר בטיסה שאמורה לצאת בימים הקרובים ובין אם בחודשים הבאים.
התפשטות הקורונה סיקור נרחב ב-ynet כאוס הטיסות לאיטליה: איזו חברה ביטלה ומה עם ההחזר מקרי מוות ראשונים מקורונה בתאילנד, אוסטרליה וארה"ב מי ישלם על החופשה שהתבטלה? ואני שואל - רציתם להמליץ? מדוע לא כינסתם ישיבה עם שאר משרדי הממשלה והחלטתם על מדיניות מסודרת, אחראית ובוגרת שכוללת התייחסות לנושאים הבאים: האם אוסרים על חברות תעופה לטוס או מחייבים אותן לבצע שינויים אחרים? האם ישנה בכלל הנחיה מסודרת לחברות התעופה? ומה קורה עם כספי הלקוחות?
מה שקרה בפועל זה שמשרד הבריאות פרסם המלצה, ומנגד חברות התעופה לא קיבלו שום הנחיה, ולכן רובן לא שינו את הנהלים ולא מאפשרות לבטל טיסות ללא קנס. ולמה שישנו אם משרד הבריאות מוציא רק "המלצה" ולא הנחייה ברורה? הסיבה לכך שמשרד הבריאות מסתפק בהמלצה ולא מחייב ביטולים, נובעת - ככל הנראה - מכך שאז הממשלה תיאלץ לקחת אחריות על הכאוס הכללי ועל הפיצוי הכלכלי לגופי התיירות, סיטואציה ממנה היא חוששת מאוד ועושה הכול על מנת להתרחק ממנה.
5 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: מוטי קמחי )
בשורה התחתונה, הממשלה יצרה גל זעם עצום שמופנה בעיקר מול אתרי ההזמנות וסוכנויות נסיעות. הכסף נמצא אצל חברות התעופה, אבל כל עוד הן לא מבטלות טיסות - מה שנשאר אלו תנאי הביטול והשינוי המקוריים.
למה דומה הדבר? לרופא שניגש אל חולה ואומר לו: "אתה בסיכון לקבל התקף לב, אני ממליץ לך לשמור על עצמך". רגע אחד דוקטור! האם אני צריך ליטול תרופה כלשהי או לשנות הרגלי אכילה? "לא יודע לומר אדוני החולה, אבל תיזהר".
5 צפייה בגלריה
30 נוסעים בלבד: טיסת אל על האחרונה שיצאה מנתב"ג לאיטליה
30 נוסעים בלבד: טיסת אל על האחרונה שיצאה מנתב"ג לאיטליה
30 נוסעים בלבד: טיסת אל על האחרונה שיצאה מנתב"ג לאיטליה
(צילום: ינון דותן)

איפה הכסף?

אז היכן נמצא כספם של הלקוחות? כאשר לקוח רוכש כרטיס טיסה מסוכן נסיעות באופן ישיר, דרך אתר האינטרנט או ישירות מחברת התעופה (בטיסות רגילות, לואו קוסט ושכר), ברגע ביצוע הכרטוס וחיוב הלקוח - מועבר התשלום אל חברת התעופה, והיא מנפיקה את כרטיס הטיסה שנשלח אל הלקוח.
(צילום: עידו ארז, חגי דקל)
כלומר, הכסף עובר ישירות אל חברת התעופה. לאחר שעוברת תקופת הגנת הצרכן לפי החוק (14 ימים מהרכישה, בתנאי שנותרו לפחות שבעה ימי עסקים מההמראה), מאותו רגע חלים על הכרטיס כללי ביטול ושינוי של חברת התעופה ואין לסוכן הנסיעות שליטה על הדבר.
לכל חברת תעופה יש תנאי שינוי וביטול משלה, בדרך כלל מדובר על קנס כספי שיכול להגיע גם עד לשוויו המלא של הכרטיס. אני ממליץ לבדוק תמיד את עלויות הביטול או שינוי הכרטיס לפני הרכישה, כך שלא תהיו מופתעים לאחר מכן.
5 צפייה בגלריה
בדיקות לקוריאנים אשר נמצאים בנתב"ג לקראת הטיסה חזרה לקוריאה
בדיקות לקוריאנים אשר נמצאים בנתב"ג לקראת הטיסה חזרה לקוריאה
בדיקות לקוריאנים בנתב"ג לקראת הטיסה חזרה לקוריאה
(צילום: שאול גולן)

לבטל או להמתין?

ולשאלת מיליון הדולר - האם לבטל עכשיו את הטיסות המוזמנות? אם מדובר בקנס כספי גבוה או בהפסד מלא, ממילא אין צורך למהר ולבטל את הכרטיס עכשיו, שכן אתם תשלמו את אותו סכום באם תבטלו עכשיו או יומיים לפני מועד הטיסה. דברים יכולים להשתנות בהמשך, אולי עד אז חברת התעופה תבטל מיוזמתה את הטיסה וכספכם יוחזר לכם? או, לחלופין, תתגלה תרופת פלא לקורונה והסיכון יחוסל?
אנשים רבים נכנסים לפאניקה, מבטלים כבר עכשיו טיסות המיועדות לצאת רק בעוד מספר חודשים ולמעשה, מפסידים מראש את כספם. המלצה שלי: עקבו כל העת אחר הדיווחים המתפרסמים בתקשורת ובאתרי חברות התעופה לגבי עדכון מועדי הטיסות והביטולים.
וזכרו, אם חברת התעופה מבטלת מיוזמתה את הטיסה - כספכם אמור לחזור אליכם. עכשיו כל שנותר הוא להמתין האם המדינה תייצר מדיניות מסודרת בנושא.
הכותב הוא מנכ"ל אתר אקספלורר טיסות