שר הבריאות מביע תקווה שנתב"ג ייסגר השבוע
(צילום: נדב אבס, אבי חי)
מוקדי חברות התיירות, שמשווקות בין היתר חבילות לדובאי ולאיי סיישל, הוצפו הבוקר (יום א') בפניות של לקוחות מודאגים שגילו אתמול כי יצטרכו לשוב לבידוד לאחר החופשה, זאת בעקבות החלטת ישראל להחשיב את כל מדינות העולם כ"אדומות". גם מבצע החיסונים שיצא לדרכו נכנס למערכת השיקולים כשלקוחות שרכשו כרטיס נקראו להגיע ולהתחסן, או שהם מעוניינים לעשות זאת.
משרד הבריאות הודיע אמש כי החל מהיום כל המדינות ייחשבו "אדומות" ומי שישוב מחו"ל יצטרך להיכנס לבידוד של 14 ימים - או לחלופין לבצע בדיקה ראשונה בשובו ובדיקה שנייה כעבור תשעה ימים מרגע הנחיתה, ואם שתי הבדיקות יהיו שליליות יוכל לצאת מבידוד כעבור 10 ימים. נמסר כי נדרש הפרש מינימלי של 24 שעות בין שתי הבדיקות.
ביחס למדינות שהיו ירוקות עד היום - כמו איחוד האמירויות, איי סיישל ורואנדה - מי שיחזור מהן עד 26 בדצמבר (שבת) פטור מבידוד. חברות התעופה הישראליות ונציגיהן בחו"ל עודכנו במהלך לפני כניסת השבת.
ובתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא בצהריים בתחילת ישיבת קבינט הקורונה לעצור את כל הטיסות מכל העולם. "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי", אמר ראש הממשלה, "המחיר שלנו לאי התייחסות הוא קטן במקרה שחיסון לא מנטרל את המוטציה לקורונה שהתגלתה". השרים אישרו בישיבה כי כל השבים מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה ייכנסו למלוניות בידוד.
2 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג בשבוע שעבר
2 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
דובאי - הישראלים מתקשים לוותר על היעד החדש
(צילום: shutterstock)
שולי, שאמורה לטוס מחר עם בעלה לדובאי, סיפרה בשיחה עם ynet: "זו הפתעה לא נעימה לשמוע שאנחנו צריכים לחזור לבידוד אחרי חופשה של 10 ימים שכל כך חיכיתי לה. אנחנו מבולבלים לגמרי. בעלי בן 70 והבוקר הוא קיבל זימון להתחסן לקורונה בשבת הקרובה בזמן שאנחנו בכלל לא אמורים להיות בארץ. גם אני יכולה להזמין תור לחיסון. אנחנו אומרים לעצמנו שעדיף להתחסן בשתי המנות ואז לצאת למסע לדובאי בראש שקט בלי דאגות מיותרות, ובעיקר בלי לחזור לבידוד, שזה ממש לא היה בתוכניות שלנו. יש לנו נכדים שנרצה לראות אחרי הטיול כשנשתף את המשפחה בחוויות.
"ממש לא בנינו על בידוד ועל כל המשתמע מהמצב החדש – בדיקות בנחיתה ועוד בדיקה אחרי כמה ימים. זו אמורה להיות חופשה, לא חזרה ממחנה גדנ"ע. אנחנו רוצים לדחות מיד לתאריך אחר ולרוץ להתחסן. אבל לא ברור אם נקבל את 4,000 הדולרים ששילמנו עבור החבילה. כל הזמן אומרים לנו: 'תיאלצו לחכות להחלטת הממשלה היום'. אבל אנחנו כבר ארוזים עם מזוודה ואמורים לצאת בלילה לשדה. איך אפשר למשוך נוסעים בצורה כזו?".

התקווה של חברות התיירות: ישיבת קבינט הקורונה

איך מגיבים בחברות להתפתחויות? בארקיע החליטו בשלב זה להמתין לישיבת הקבינט היום בתקווה שההחלטה תשתנה בנוגע ליעדים כמו דובאי וסיישל. מהחברה נמסר כי אם הקבינט ישנה את ההחלטה, הלקוחות יוכלו לדחות את מועד טיסתם אך יהיו מחויבים בדמי שינוי בסך 50 דולרים ובתשלום עבור הפרשים על הטיסות, אם יהיו כאלה. במקרה של לקוחות שלא מעוניינים לחכות להחלטת הקבינט ורוצים לבטל את הטיסה לדובאי, דמי הביטול שייגבו מהם יהיו בהתאם לכרטיס שרכשו. בנוגע לאיי סיישל, ארקיע תודיע במהלך היום כי הטיסות לאיים מתבטלות החל מ-27 בדצמבר.
גם בקבוצת החברות קווי חופשה, הדקה ה-90 ובליק תיירות, מחכים לדיון בקבינט שבו הם מקווים יופעל לחץ על השרים לשנות את ההחלטה. סמנכ"ל קבוצת החברות אילן שלו אמר ל-ynet: "כפי שתמיד נהגנו בהתחשבות בנוסעים שרוצים לדחות או לבטל, נמשיך לנהוג גם עכשיו".
(צילום: אבי חי)
מנכ"ל קבוצת גוליבר זיו רוזן אמר כי "נכון לרגע זה חברות התעופה עדיין לא פרסמו מדיניות שינוי בעקבות הפיכת כל המדינות לאדומות. יש לזכור שמדובר במדינות בודדות שהפכו מירוקות לאדומות ובהן דובאי, סיישל ורואנדה, ועל כן חשוב שעם החלטת משרד הבריאות יימצא פתרון מתאים לכל הנוסעים שכבר רכשו טיסות וחבילות ליעדים אלה. בנוסף, חשוב לציין שימי הבידוד התקצרו ל-10 ימים במקום 14 יום וייתכן שחלק מהנוסעים יבחרו לטוס בכל זאת, כפי שקורה לחוזרים מארה"ב, בריטניה ושאר המדינות".
מחברת פגסוס נמסר ל-ynet כי "דבר הגיעו של החיסון היה ידוע זה מכבר, יחד עם אורך הזמן עד שהחיסון יהיה זמין לכולם, במהלך החודש האחרון מי שחפץ בטיול ונרשם ידע מראש על כך שהמצב נזיל, במידה שעדיין יבקש לבטל בכוונתנו להתחשב בכך וזאת לאחר שנוכל להבין מהי מדיניות הממשלה והנזקים שייווצרו כתוצאה מכך. החברה ממתינה להחלטת הממשלה על מנת לקבל החלטה גורפת בנושא. בריאות וביטחון הלקוחות תמיד לנגד עיננו".
מאשת טורס נמסר כי לקוחות שיהיו מעוניינים לדחות את נסיעתם יוכלו לעשות זאת ללא דמי ביטול, או לקבל החזר כספי בתשלום של דמי טיפול בסך 25 דולרים לאדם.

המועצה לצרכנות: אם נתב"ג ייסגר - הצרכן יקבל החזר מלא

ומה אומרים במועצה לצרכנות? עו"ד הדס יעקובסון ארידור הסבירה כי "במקרה של נוסע שחושש לטוס ליעד כמו דובאי כרגע, הרי שמדובר בשינוי מהותי בתנאי העסקה ולכן קמה לצרכן זכות ביטול והשבה מלאה של הכסף.
"במקרה של סגירת שדה התעופה יחולו הוראות חוק שירותי תעופה. כלומר, הצרכן יקבל החזר מלא בגין כרטיס הטיסה ועל חברות התעופה יוטל להשיב את כספו בתוך 30 יום ממועד הטיסה שלא יצאה לפועל. לא תקום זכות לפיצוי מעבר להחזר הכספי".