לעתים, רק אסונות גורמים לרשויות לפתח אמצעי הגנה, כאלו שימנעו אסונות נוספים. כך היה גם במקרה של אסון נחל צפית, שגבה בשנה שעברה את חייהם של תשע נערות ונער אחד. השיטפון המפתיע, שסחף את תלמידי המכינה הקדם־צבאית בני ציון, הוליד באנשי עמותת "בין השיטין" שבערבה את ההבנה כי יש צורך לפתח אמצעי מציל חיים. הפתרון: מערכת WiFi במסלולי טיול ברחבי הארץ שאין בהם קליטה סלולרית.
"הרעיון נולד כמה ימים אחרי אסון נחל צפית, שפגש אותנו במעגלים קרובים. זה קרה קרוב לבית, ומכינת בני ציון הייתה בעלת מאפיינים דומים לשלנו - מכינה מעורבת של דתיים וחילונים. המקרה טילטל אותנו בצורה שאי־אפשר לתאר, והאסון ממשיך לטלטל אותנו עד היום", מספר אבישי ברמן, מנכ"ל העמותה ותושב ירוחם.
הוא שוחח עם חבר, יזם תל-אביבי שביקש להישאר בעילום שם, ועלה הרעיון כי במקום שבו קרה השבר יצמח גם תיקון. "התחלנו תהליך יחד עם גורמים שונים כדי למצוא איך לשלב טכנולוגיה בשטח לטובת הצלת חיים. אחרי כמה חודשים החלטנו ליצור מערכות לתקשורת WiFi באזורים נעדרי קליטה סלולרית", אמר.
מטרתה של המערכת לאפשר אינטרנט ברוחב פס נמוך, להודעות ווטסאפ בטקסט, כדי להזעיק עזרה בעת הצורך. עם הרעיון פנתה העמותה לרשות הטבע והגנים, שאנשיה התלהבו מהמיזם וביקשו ליישם אותו כמה שיותר מהר. עד כה הושלמה התקנת המערכת, המוגדרת כניסיונית, בנחל אוג תחתון שבצפון ים המלח, אזור המועד לתקלות ולפציעות. מערכת נוספת נפרסה בנחל זוויתן בצפון, שם מדריך סנפלינג איבד את הכרתו לפני מספר ימים. פקח שהיה לידו יצר קשר עם גורמי הצלה באמצעות המערכת ואף צילם בווידיאו את המתרחש בזמן אמת.
"מדובר ביוזמה אזרחית ברוכה וחשובה שיזמה והובילה העמותה", אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "המערכת הטכנולוגית מומנה והותקנה על ידי העמותה והיא תאפשר יצירת קשר של המטיילים במידת הצורך, ובעצם הצלת חיי אדם לצד טיול בטוח יותר בנחלים".
עמיר אלוני, סגן מנהל מחוז איו"ש ברשות הטבע והגנים, מוסיף כי הוחלט לפרוס את התשתית באזורים המועדים לבעיות. "נחל אוג תחתון הוא מסלול מעגלי ואתגרי ברמת קושי בינונית, שבימים עמוסים מושך אליו מאות מטיילים, בהם גם משפחות. אנחנו מנסים למפות את המקומות הבעייתיים לקראת סוכות ובכלל".
המערכת מצטרפת למערכת הראשונה הפועלת כיום בנחל דרגה, אתר אתגרי ומצוקי שהתנועה בו קשה והפוטנציאל לתאונות ולנפילות הוא גדול. לקראת סוכות מתכוונת הרשות להתקין מערכת נוספת במסלול נחלי תלכיד ופיראן בבקעת הירדן.