(צילום: שמוליק דודפור)

אם במקרה חשבתם לנסות ולהזמין השבוע חדרים במלונות בווהאן (Wǔhàn) שבסין דרך אתר בוקינג, ייתכן שכדאי שתזדרזו: חיפוש באתר ההזמנות המקוון, מעלה כי במרבית בתי המלון הפועלים בבירת מחוז חוביי, הידוע גם כמוקד התפרצות נגיף הקורונה, נותר מספר מצומצם של חדרים.
כך למשל, מחיפוש שערכנו נראה כי במלון "לונגן" נותרו רק חמישה חדרים פנויים (מדובר בחדרים המיועדים למשפחות, ולא בסוויטות). במלון "יו", הנמצא גם הוא בעיר, נותרו שלושה חדרים ובבית המלון "גוד סטיי", גילינו להפתעתנו כי נותר חדר פנוי אחד בלבד.
3 צפייה בגלריה
רחוב ריק ב ווהאן סין נגיף קורונה
רחוב ריק ב ווהאן סין נגיף קורונה
סביר להניח שתיירים לא ירצו להתקרב לשם כעת: רחוב ריק בווהאן
(צילום: gettyimages)
העובדה שמחוז הקורונה - שכאמור נמצא כעת בהסגר מוחלט, וסביר להניח כי מרבית התיירים לא ירצו לבקר בו בימים אלה - מבוקש עד כדי כך שבתי המלון בעיר הבירה שלו עמוסים בתיירים, עוררה בנו תהייה בנוגע לאמינות הדברים.
ככל הנראה מדובר בטריק של חברת בוקינג הידועה ב"אזהרות" שהיא מפרסמת, לפיהן המלונות שהיא מציעה מבוקשים במיוחד, ובכך למעשה גורמת לצרכנים להאמין כי אם לא ימהרו להזמין - החדרים יאזלו. עצם קיומן של האזהרות הללו לגבי מלונות במחוז הנגוע בנגיף, מעידה שיש פה פרסום שאינו בהכרח נכון, אם ננקוט בלשון זהירה.
3 צפייה בגלריה
(צילום מסך)
3 צפייה בגלריה
משתלם במיוחד! פרסום ב"בוקינג" למלונות במוקד התפרצות נגיף הקורונה
משתלם במיוחד! פרסום ב"בוקינג" למלונות במוקד התפרצות נגיף הקורונה
משתלם במיוחד! פרסום ב"בוקינג" למלונות במוקד התפרצות נגיף הקורונה
(צילום מסך)
כראייה לכך, יש לציין כי גם ארגוני צרכנים באירופה התייחסו בעבר לתופעת ההודעות המלחיצות של אתר ההזמנות, ביניהן: "זכית במחיר הנמוך ביותר", כשהכוונה למחיר הנמוך ביותר שפורסם באתר החברה ולא למחיר הנמוך ביותר האפשרי. כתגובה לביקורת שהופנתה כלפיה, התחייבה בוקינג מול נציגות האיחוד האירופי, שלא להציע למשתמשים ממדינות האיחוד מבצעים מוגבלים בזמן, החל מחודש יוני 2020.
בשנת 2017, הרשות להגנת הצרכן בישראל הטילה קנס של 2.5 מיליון שקלים על הנציגות הישראלית של החברה, בגין הצגת מחירים ללא מע"מ. במקרה זה, לפי בית-המשפט על הרשות היה לתבוע ישירות את החברה בחו"ל ועל כן הקנס נדחה. למרות החלטת בית המשפט, הטענה ש"בוקינג" הציגה מחירים ללא מע"מ, לכאורה כדי ליצור מצג שווא של מחירים נמוכים יותר, עומדת בעינה.
מחברת Booking.com נמסר בתגובה: "שותפינו, בעלי מקומות הלינה, הם בעלי שליטה מלאה על מידת הזמינות אותה הם בוחרים להציג באתר Booking.com. בהתאם לזאת, העדכונים וההודעות שאנו מציגים ללקוחות מספקים מידע שקוף ועדכני אודות מספר החדרים שניתן להזמין בפלטפורמה שלנו".