(צילום: אבי חי)
בחברות התעופה המקומיות כבר נערכים לחתימה על הסכם השלום עם מרוקו ולפתיחת השמיים בין המדינות. ההערכה בקרב גורמי התעופה היא כי הטיסות יתחילו בעוד שלושה חודשים עד חצי שנה. הכל תלוי כמובן בקצב חתימת ההסכמים, בהסדרי התעופה והוויזות שייקבעו ובעיקר בתחלואת הקורונה בשתי המדינות.
מרוקו היא כעת מדינה אדומה, שכמו ישראל לא מתירה כניסת זרים לתחומה, ובכל מקרה חלה חובת בידוד על כל מי שמגיע ממנה לישראל. התקווה היא שעד מרץ-אפריל, התאריך המשוער להתחלת הטיסות, התחלואה תרד בשתי המדינות. בניגוד לאיחוד האמירויות, מרוקו איפשרה במשך השנים לתיירים ישראלים להיכנס לתחומה בוויזה קבוצתית (50 דולר לאדם), כלומר רק בטיולים מאורגנים. כעת הציפייה היא שהוויזות יבוטלו כליל. גם אם בשלב ביניים תידרש ויזה, לראשונה גם יחידים יוכלו להיכנס למרוקו.
אין ספק כי מדובר במדינה פופולרית בקרב התיירים הישראלים. אחד הנתונים המפתיעים הוא שלמרות ההגבלות והעובדה שאין טיסה ישירה בין המדינות, קזבלנקה היא מהאתרים המובילים במספר הישראלים שביקרו בהם לפחות בקרב הארצות שאליהן אין לישראל טיסות ישירות. ההערכה היא כי 30 אלף ישראלים מבקרים מדי שנה במרוקו, וכעת מצפים שמספרם יזנק לכ-150 אלף בשנה. בארקיע, באל על ובישראייר כבר נערכים ומעריכים כי הטיסות מנתב"ג לקזבלנקה, נמל התעופה הבינלאומי של מרוקו, יחלו לקראת פסח, ואולי ייצאו טיסות גם למרקש. בשלב ראשון יפעילו ארקיע, ישראייר ואל על טיסה ליום, תלוי במצב הקורונה באותה העת. הרווח העיקרי מהסכם השלום לתייר הישראלי יהיה קיצור זמן הטיסה מכ-14-11 שעות לחמש שעות בלבד.
4 צפייה בגלריה
תיירים במרוקו
תיירים במרוקו
כיכר כיכר ג'אמע אל-פנא במראקש
(צילום: shutterstock)

שליחנו מדווח מקזבלנקה
(צילום: יניב חלילי )
4 צפייה בגלריה
תיירים במרוקו
תיירים במרוקו
טיול גמלים במדבר
(צילום: shutterstock)
לצד קיצור זמן הטיסה יוזל גם מחירה: חברות התעופה מעריכות כי כרטיס טיסה למרוקו יעלה כ-500-400 דולר. לא ניתן להשוותו למחיר כיום, משום שעד כה לא נמכרו ליחידים כרטיסי טיסה, וסוכנויות הנסיעות שיווקו לישראלים רק טיולים מאורגנים. מאשת טורס ומנתור, שזה שנים מוציאות טיולים מאורגנים למרוקו, נמסר כי הטיסה הישירה תוזיל את מחיר החבילה בכ-400 דולר. בישראייר מעריכים כי חבילת נופש (טיסה, מלון והסעות) של ארבעה לילות לאדם במרוקו תעלה כ-600 דולר, טיול מאורגן של שישה לילות יעלה כ-800 דולר לאדם, וטיול מאורגן פרימיום של שבעה לילות, יעלה כ-1,500 דולר לאדם.
אפרים קרמר, בעלי סוכנות הנסיעות "אשת טורס", אמר כי התקווה היא שמרוקו, שהודיעה כי תתחיל לחסן את האוכלוסייה שלה, תיפתח לתיירים לקראת מארס. טיול שבעה לילות במרוקו יעלה באשת בסביבות 1,500 דולר לאדם. אביבית פלג, מנהלת טיולים מאורגנים בנתור (חברת בת של ישראייר), אמרה: "אנחנו בהתרגשות. הוצאנו עד היום עשרות אלפי תיירים למרוקו, אבל עכשיו ניתן יהיה להוציא גם בודדים לריזורטים מרתקים (לקלאב מד למשל יש כפר נופש מוערך באגאדיר, על הים). זו ארץ מדהימה של טבע: ממדבר ועד שלג בפסגות הרי האטלס לצד קברי צדיקים ואתרי מסורת". טיול שבעה לילות בנתור צפוי לעלות כ-1,700 דולר לאדם.
מיקי שטרסבורגר, סמנכ"ל מסחר באל על, אמר: "מכיוון שמרוקו הייתה יעד מבוקש, כבר שלוש שנים אנחנו נערכים לרגע הזה. ברגע שייפתח, זה יהיה קו פופולרי. נטוס אליו עם הדרימליינר שלנו ונבדוק גם שת"פ עם 'רויאל אייר מרוקו', שמפתחת נתיבים באפריקה במטרה להציע טיסות המשך לתייר הישראלי". במרוקו 37 מיליון תושבים וב-2019 ביקרו בה 17 מיליון תיירים.
4 צפייה בגלריה
כבשים ב"ארץ הברברים"
כבשים ב"ארץ הברברים"
כבשים ב"ארץ הברברים"
(צילום: גלעד כרמלי)

יעד שמצריך לפחות שבוע

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר: "נפעיל טיסה יומית, זה יעד של 25 טיסות שבועיות עם 150 אלף ישראלים ב-2021. זמני הטיסה לטנריף יתקצרו בשעה כי אפשר יהיה לחלוף מעל מרוקו. זה יעד תיירותי קלאסי עבורינו".
מנכ"ל פגסוס, איתמר ניר, הוסיף בעקבות כינון היחסים אפשר יהיה לייצר מגוון טיולים רחב נוסף מעבר למה שמוצע כיום. "כבר במרץ-אפריל פגסוס תוציא טיולים מאורגנים בתאריכים שונים ל-11 ימים על בסיס חצי פנסיון עם תוכנית מלאה מהבוקר עד הערב בעלות של 1,500 דולר לאדם בחדר זוגי. המחיר כולל טיסות, מלון, העברות, מדריך, טיולים ביעד ואוכל.
אילן שלו, סמנכ"ל קבוצת החברות קווי חופשה, הדקה התשעים ובליק תיירות אמר כי "מדובר ביעד תיירותי מרתק שכולל נופש ברמות אירוח שטרם הכרנו על חוף הים התיכון, לצד ערים מדהימות כמו מראקש, ראבט, וקזבלנקה – בערים אלו אפשר להינות גם מסיורי שווקים אותנטיים, הרבה מורשת יהודית, ביקור בבתי כנסת היסטוריים וזה עוד לפני כל הטיולי מדבר סהרה המרתקים והרי האטלס".
לדבריו, "אם רוצים לחוות את היעד כמו שצריך, על כל היבטיו, צריך לפחות שבוע ימים. אפשר יהיה לרכוש טיסות ישירות אצלנו כספקים, ולרכוש לחוד חבילות נופש וטיולים באתרים השונים. חופשה של שבוע במרוקו, כולל טיסות ישירות הלוך-חזור ולינה במלון 5 כוכבים עם ארוחת בוקר תעלה בין 1,000 ל-1,200 דולרים בממוצע".
4 צפייה בגלריה
העיר הכחולה שפשוואן
העיר הכחולה שפשוואן
העיר הכחולה שפשוואן
(צילום: גלעד כרמלי)

"אזרחי מרוקו יתחילו להתחסן ביום שלישי"

דני אמיר, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אמר הבוקר כי "ביום שלישי האחרון קיבלנו עדכון מעמית מקצועי שלנו ממרוקו, לפיו מרוקו הודיעה כי תהליך החיסונים כנגד covid-19, יחל ב-15 לדצמבר ולאחר מכן הם יחלו לשוב ולקבל אליהם תיירים מכל רחבי העולם. בנוסף עדכן העמית, כי מרוקו תשוב לפעילות מלאה מבחינת התיירות הנכנסת עד לסוף חודש פברואר". אמיר מתח ביקורת על הממשלה, ואמר: "הנה במרוקו הדבר הראשון שעליו מדברים הוא על השבת התיירות הנכנסת למדינה, ובישראל, שענף התיירות הנכנסת הוא משאב לאומי ומהווה ענף הייצוא ה-6 בגודלו, הנושא כלל לא נמצא בשיח של רשויות השלטון".
חפיד מפס, מדריך טיולים במרוקו, שוחח הבוקר עם אולפן ynet בעברית ואמר כי יהודים שיגיעו במרוקו ירגישו בבית. "אנחנו מחכים לכם בידיים פתוחות, יש הרבה מקומות שקשורים לשורשים של הקהילה היהודית", אמר חפד. "אתם אחים שלנו, היהודים עזרו לנו בהרבה זמנים קשים".
דינה דגן, מומחית לטיולים במרוקו, אמרה כי הטיסות הישירות יביאו לפריחה של התיירות הישראלית במרוקו. "זו מקבלת אורחים ברמות מאוד מיוחדות", סיפרה דינה. "בטוח שם, כולם מקבלים אותך מאוד יפה, אפילו בכפרים הנידחים. במרוקו יש תמימות, חמימות ואותנטיות, זה יעד מספר אחד".