המשבר בענף התיירות: בהתאחדות המלונות טוענים כי 200 מלונות ייסגרו עד תחילת השבוע הבא. לפי ההתאחדות, 100 נסגרו עד כה ו-100 נוספים ייסגרו ביום א' הקרוב. בתוך כך, ל-ynet נודע כי במשרד התיירות אוספים בימים אלה נתונים לשם הערכת גודל הסיוע הנדרש לשיקום הענף.

צפו בראיון באולפן ynet עם שר התיירות, יריב לוין
(אלי סגל)

בין המלונות שנסגרו ניתן לציין את ישרוטל טאואר בתל אביב, שעל סגירתו דיווחנו אתמול, ומלון פאבליקה בהרצליה - שניהם מקבוצת ישרוטל. אליהם מצטרף גם מלון המעיין בנצרת, המשתייך לקבוצת מלונות דן. התאחדות המלונות מסרבת לחשוף את שמות המלונות הנוספים.
עם זאת, ל-ynet נודע כי 15 מתוך מאה המלונות שנסגרו היום, הם מקבוצת רשת מלונות פתאל ומפוזרים בערים שונות בארץ: ארבעה מהם באילת, חמישה בתל אביב, שניים בטבריה, שניים בים המלח ועוד שני מלונות בירושלים.
3 צפייה בגלריה
נסגר. מלון פאבליקה בהרצליה
נסגר. מלון פאבליקה בהרצליה
נסגר. מלון פאבליקה בהרצליה
(צילום: אלירן אביטל)
בהודעת ההתאחדות נמסר כי הנזק על מחיקת כל לינות התיירים ואובדן ההכנסות למלונות, מגיע לכ-500 מיליון שקלים בממוצע בכל חודש מתיירות חוץ. בתיירות פנים חלה ירידה של כ-70%-60%, ואובדן הכנסות של כ-350 מיליון שקלים בממוצע לחודש.

צפי הפגיעה במלונות: יותר מ-10 מיליארד שקלים

סך הפגיעה מהתיירות הנכנסת ומתיירות הפנים, נאמדת בכ-850 מיליון שקלים בממוצע לחודש. במונחים שנתיים הפגיעה למלונות, לאור המשבר הנוכחי, צפויה להסתכם ביותר מעשרה מיליארד שקלים (מתוך 12 מיליארד שקלים). משמעות הדבר היא פיטורים של 12,000 עובדים ועוד 5,000 עובדי קבלן, בנוסף להוצאה של 12,000 עובדים נוספים לחופשה ללא תשלום.
3 צפייה בגלריה
קו החוף של תל אביב
קו החוף של תל אביב
קו החוף של תל אביב
(צילום: shutterstck)
בענף פונים לממשלה ומבקשים קידום מהלכים מיידים לטובת בתי המלון, אשר מתמודדים עם אובדן הכנסות מתיירות נכנסת ומאפקט מחלת הקורונה: בין היתר, נדרשת העברת תקציב ייעודי למשרד התיירות בסך 500 מיליון שקלים לשיפוי מיידי לחודש הקרוב, אשר ימנעו קריסת בתי המלון ופיטורי עשרות אלפי עובדים. תקציב זה ישמש לסיוע פרטני למלונות. 
דרישה נוספת היא הפעלת חל"ת (חופשה ללא תשלום) אישי ולימודי (גם בבתי הספר המקצועיים וגם במתכונת פנים מפעלית). מטרת החל"ת הלימודי, היא לשמר את עובדי בתי המלון עד החזרה לשגרה. בנוסף, מציינים בענף כי יש חשיבות רבה לחל"ת גמיש מבחינת הימים. בנוסף, דורשים בענף דחייה מיידית של תשלומי הארנונה עד לקבלת הסיוע מהמדינה, פיצוי המעסיקים על ימי הבידוד של העובדים שנאלצים ויאלצו להיכנס לבידוד ודחייה מיידית של התשלומים למע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה.
(צילום: עידו ארז, חגי דקל)

ממשרד התיירות נמסר: אין תגובה.  מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: "מכה קשה נוספת לתעשיית המלונות המוכה. המלונאים אופטימיים מטבעם, מבינים כעת כי הממשלה הכריזה עליהם מלחמה ואחרי חיסול התיירות מחו״ל פוגעים כעת קשה גם בתיירות הפנים. הממשלה פוגעת ועליה לשלם ומהר. ממשלת ישראל חייבת לחשוב גם על היום שאחרי הקורונה, והיום היא פוגעת קשה שוב במנועי הצמיחה".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק מאנשים
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, לשכת מארגני התיירות וסוכני הנסיעות מסרה היום (ה') כי 5,000 עובדים בענף התיירות הנכנסת פוטרו או הוצאו לחל"ת החל מהערב. בשבוע הבא, צפויים להיות מפוטרים או לצאת לחל"ת 30% מהעובדים הנוספים בענף. עוד נמסר בהודעה, כי היום הופסקה עבודתם של 4,000 מורי דרך המועסקים אף הם על ידי לשכת מארגני התיירות.
ראיון באולפן ynet עם מנכ"ל חברת ישראייר
(צילום: משי בן עמי, חגי דקל)
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, מסר בתגובה: "ענף התיירות הנכנסת הוא קריטי למדינת ישראל, והוא ענף מספר אחד בתיירות! מרבית התיירות המשווקת לישראל מגיעה באמצעות המארגנים - הם אלו שממלאים את המטוסים, את המלונות ואת המסעדות, ולכן לפני שדואגים לחברות התעופה ולמלונאים - חייבים לדאוג לנו ולהכריז עלינו כעל משק לשעת חירום.
"הממשלה חייבת לאפשר לנו להחזיק את העובדים בשכר, כדי שכאשר נצא מהמשבר הם לא יתפזרו לכל עבר, ולא יהיו מספיק אנשים עם ידע וקשרים בינלאומיים עם גורמי התיירות בחו"ל שיוכלו לשקם את מה שמתמוטט עכשיו".
השתתפה בהכנת הכתבה: איריס ליפשיץ-קליגר