צאו לטבע (כשיהיה אפשר)
(צילום: טל חנוכי)
הסגר הראשון, השני והשלישי הוכיחו כמה הטבע חיוני לבריאות שלנו. מחקר חדש מפרט מה עלינו לעשות כדי שנוכל ליהנות יותר מהטבע. על פי המחקר שנערך בטכניון והתפרסם בכתב העת המדעי Conservation Biology, יש ליצור אינטראקציה חיובית שתשפיע על הרווחה הנפשית שלנו. השפעתה של אינטראקציה כזו מתרחשת כאשר מתקרבים פיזית אל הטבע, מריחים פרחים ונוגעים באלמנטים של טבע כמו עלים ועצים.
החוקרים, פרופ' אסף שוורץ וד"ר אגת קולאוני, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, וד"ר ליאת לבונטין מהפקולטה לתעשייה וניהול ע"ש דוידסון, מסבירים כי הקירבה לטבע משפרת את הרווחה הנפשית יותר מחשיפה פאסיבית או ממבט מרחוק אל הנוף הירוק.
על סמך סקר שערכו בקרב 1,023 מבקרים בפארק הטבע ברמת הנדיב, הם מצאו כי ככל שהאינטראקציה עם הטבע הייתה יותר קרובה - למשל, כללה נגיעות באלמנטים של טבע כמו עלים או הרחה של פרחים - המבקרים היו מאושרים יותר לאחר ביקור בשמורה. זאת לעומת מבקרים אחרים שחוו את הטבע יותר מרחוק, למשל מי שרק טיילו בטבע מבלי להתקרב ולגעת. "המחקר שלנו הראה שאנשים שקשורים רגשית לטבע מאושרים יותר באופן כללי ומפיקים תועלת רבה יותר מביקור בריאות ירוקות או בשמורות טבע", הסביר פרופ' שוורץ.
4 צפייה בגלריה
טיול בטבע
טיול בטבע
סלפי בחיק הטבע
(צילום: shutterstock)
בעקבות הממצאים הללו ערכו החוקרים ניסוי בהשתתפות 303 סטודנטים בטכניון. כל המשתתפים בניסוי טיילו כחצי שעה בטבע שמסביב לטכניון, ולכל משתתף ניתנה משימה אחת מתשע משימות שונות לבצע במהלך ההליכה - למשל להריח פרחים, לצלם תמונות של טבע, לגעת באלמנטים של טבע או לסגור את הטלפון הסלולרי.
על פי הממצאים, המשתתפים שהתבקשו לבצע משימות שקירבו אותם לטבע (להריח פרחים, לגעת באלמנטים של טבע) אכן חשו קרובים יותר לטבע והרגישו טוב יותר אחרי ההליכה. בניגוד לסברה הרווחת שחשוב לחוות את הטבע בלי הפרעות, המשתתפים שהתבקשו לסגור את הטלפונים הניידים שלהם במהלך ההליכה דיווחו על תחושת ריחוק מהטבע, ונרשמה עלייה ברגשותיהם השליליים וירידה ברגשותיהם החיוביים אחרי ההליכה.
לדברי ד"ר לבונטין, "יתכן שסגירת הטלפון הנייד גורמת דווקא לעלייה במחשבות עליו ול-FOMO, פחד מהחמצה אפשרית של תקשורת, ואינה מאפשרת אינטראקציה משמעותית עם הטבע".
עוד היא הסבירה כי "זה לא הפתיע אותנו. יש כבר ממצאים של קולגות שמראים את הנזקים הפסיכולוגיים של לבקש מאנשים להיפרד מהטלפון הנייד. זה מעורר רגשות שליליים. אנחנו מציעים להשתמש בטלפון הנייד כדי לעזור לאנשים להתקרב לטבע – שישתמשו בו ושיצלמו את הטבע סביבם. לבקש מהם לסגור את הטלפון זה מסיח את הדעת. תשומת הלב הרגשית היא על הטלפון".
פרופ' שוורץ הוסיף כי "כיום אנשים מנותקים יותר ויותר מהטבע, ויש לכך השלכות שליליות על בריאותם ורווחתם ועל החשיבות שהם מייחסים לעולם הטבע. חשוב לתכנן שטחים ירוקים המספקים אינטראקציות משמעותיות עם הטבע כדי לשפר את הזיקה לטבע ואת הרווחה הנפשית".
המחקר נערך בשנת 2019, ממש טרם תקופת הקורונה, ופורסם לאחרונה. להערכת ד"ר לבונטין הממצאים שלהם היו מתחזקים אם הסקר היה נערך בתקופת הקורונה. "אני יוצאת לטבע יום-יום, זאת התרופה שלי", סיפרה. "ייתכן שבשל הניתוק ההולך וגובר מהטבע, תכנון של שטחים טבעיים אינו מספיק כדי לייצר חוויית טבע משמעותית ולתרום לאיכות החיים. לכן צריך חשוב כיצד ניתן לעודד אנשים לצאת לטבע ולהעצים חוויית טבע".
4 צפייה בגלריה
טיול בטבע
טיול בטבע
אל תשאירו את הסלולר באוטו
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
טיול בטבע
טיול בטבע
לגעת בטבע
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
פרופ' אסף שוורץ וד"ר ליאת לבונטין
פרופ' אסף שוורץ וד"ר ליאת לבונטין
פרופ' אסף שוורץ וד"ר ליאת לבונטין
(צילום: דוברות הטכניון)
החוקרים דירגו כיצד "רמזים" קטנים מעצימים את ההנאה והחיבור לטבע. בראש הרשימה נמצא מגע, ולאחר מכן הרחה של פרחים, צילום תמונות, ובתחתית הרשימה: פשוט ללכת לאט ולהתרשם מהטבע סביבך.
"כאן בדיוק נכנס המחקר שלנו," הסביר פרופ' שוורץ. "הראינו בניסוי שבעזרת רמזים קטנים אפשר לקרב אנשים אל הטבע ולחזק את חוויית הטבע בקרב מבקרים ואת הרגשות החיוביים בעקבות הביקור. אפשר אפילו להשתמש בטלפונים חכמים כדי ליצור לכולנו חוויות טבע משמעותיות בפארקים, בגנים ובשמורות הטבע.
"עם זאת, חשוב להקפיד לשמור גם על המגוון הביולוגי ולא לעודד אינטראקציות שעלולות לפגוע בטבע, למשל קטיפת פרחים. אדריכלי נוף ומתכננים סביבתיים צריכים לחשוב על פתרונות שיעודדו ייצור של אינטראקציות עם הטבע שהשפעתן השלילית על המגוון הביולוגי מצומצמת והשפעתן החיובית חזקה".