חופשות חורפיות הפכו בשנים האחרונות לפופולריות מאוד, במיוחד על רקע מחירי הטיסות הנמוכים, אולם לעיתים יכולים להתרחש אירועים שאינם בהכרח בשליטתכם, אירועים שעלולים לסרבל או להרוס את החופשה.
מה קורה אם החמצתם את הטיסה שלא באשמתכם?
ישנם מקרים שבהם נוסעים לא מגיעים לטיסה בזמן בגלל נסיבות שלא היו בשליטתם. במצב כזה יש להבחין בין שני מצבים - מצב אחד הוא כאשר הטיסות מבוטלות או נדחות בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה, למשל בגלל הסלמה ביטחונית או שיבושים בשדה התעופה. במצב כזה עדיין מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים הטבות ללא תשלום על חשבונן, כגון מלון ואת התמורה ששולמה עבור הכרטיס, אך תהיינה פטורות מתשלום פיצוי לנוסעים.
מצב שני הוא כאשר הטיסות המריאו במועד המתוכנן, אך הנוסעים לא הגיעו לטיסה בזמן בגלל נסיבות שלא היו בשליטת הנוסעים עצמם. למשל בעקבות תאונה בדרך לשדה התעופה הגורמת לפקק או לחסימה בלתי צפויה של כבישים.
מצב כזה מוגדר למעשה בעולם התעופה כ-No-show, שמשמעותו – אי התייצבות של הנוסעים לטיסה, ועשוי לגרור אחריו ביטול של כל הטיסות שהיו תחת אותה הזמנה. במצב כזה, חברות התעופה באופן עקרוני לא מחויבות לשלם לנוסעים פיצוי וגם לא לספק להם הטבות. יחד עם זאת, קיימות חברות תעופה שכן תהיינה מוכנות להשיב לנוסעים את התמורה ששולמה על ידם עבור הטיסה שלא נוצלה.
ומה אם התייבשתי שעות בשדה בגלל ערפל?
במצב רגיל של ביטול טיסה או עיכוב הטיסה של מעל 8 שעות, הנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי מחברות התעופה מכוח חוק שירותי תעופה. מדובר בפיצוי שנע בין 1,300 שקלים ל-3,120 שקלים לכל נוסע, תלוי במרחק הטיסה. בנוסף, על פי התקנות האירופיות הרלוונטיות לטיסות שממריאות ממדינות השייכות לאיחוד האירופי או לטיסות המופעלות על ידי חברות תעופה אירופאיות, ניתן לקבל פיצוי גם במקרים של עיכוב בנחיתה של מעל 3 שעות.
אולם, במקרים שבהם חברות התעופה מצליחות להוכיח כי ביטול או עיכוב הטיסה נגרם בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתן, לרבות בשל תנאי מזג אוויר קשיים, הן עשויות להיות פטורות מתשלום פיצוי לנוסעים, גם אם אותם נוסעים היו צריכים להמתין אפילו יומיים לטיסה החלופית.
יחד עם זאת, חברות התעופה לא יכולות לטעון טענה זו באופן סתמי ועליהן רובץ הנטל להוכיח אותה, למשל באמצעות דו"ח מטאורולוג שמוכיח כי במועד הטיסה שרר מזג אוויר שלא אפשר את המראת הטיסה. במידה וחברות התעופה לא מצליחות להוכיח כי הדבר אכן אירע בשל תנאי מזג אוויר קשיים, אלא, לדוגמה, בעקבות צוות אוויר שלא היה מיומן לטוס בתנאי מזג אוויר חורפיים, הן עשויות להיות מחויבות לשלם לנוסעים פיצוי.
אז מה אהיה בכל זאת זכאי לקבל מחברת התעופה?
במקרים שבהם הטיסה בוטלה או נדחתה בעקבות תנאי מזג אוויר, חברות התעופה אמנם עשויות להיות פטורות מלשלם פיצוי לנוסעים, אך עדין תהיינה מחויבות לספק לנוסעים הטבות ללא תוספת תשלום ובהתאם לזמן המתנתם לטיסה.
הטבות אלה כוללות מזון ושתייה, שירותי תקשורת, לינה בבית מלון ושירותי הסעה משדה התעופה למלון וחזרה, שעל חברות התעופה לספק לנוסעים בכל מקרה. לכן אם נדרשתם לשלם הוצאות כספיות עבור שירותים אלה, תהיו זכאים לקבל מחברות התעופה החזר. מדובר לעיתים בסכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים, לכן חשוב לשמור את כל הקבלות עבורם.
דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שבמקרים שבהם הטיסה בוטלה או נדחתה ב-5 שעות ומעלה, גם אם הדבר נגרם בשל תנאי מזג אוויר, קיימת לנוסעים (ולא לחברת התעופה) זכות לבחור - אם לקבל כרטיס לטיסה חלופית או לבטל את הטיסה לגמרי ולקבל את מלוא התמורה ששילמו חזרה ללא תשלום דמי ביטול.
כך לדוגמה, אם תכננתם לטוס לסוף שבוע לצפון איטליה ולאחר שהגעתם לשדה התעופה נודע לכם שטיסתכם נדחתה ב-6 שעות, אתם רשאים להודיע לחברת התעופה שאתם מבטלים לגמרי את טיסתכם, ולקבל בתוך 21 יום ממועד בקשתכם את מלוא התמורה ששילמתם עבור הכרטיס.
בנוסף, אם לדוגמה טיסתכם בוטלה ונאלצתם להישאר יומיים נוספים בחו"ל בגלל סופת שלגים, וכתוצאה מכך נדרשתם לרכוש מכיסכם כרטיס לטיסה חלופית של חברת התעופה אחרת, תהיו זכאים לקבל החזר עבור הכרטיס.
איזה ביטוח כדאי לעשות לחופשה המושלגת?
אשרת בן משה, מנכ"לית ג'ינג'ר, חברת סטארט אפ שמתמחה בביטוחי נסיעות לחו"ל, מסבירה כי "בניגוד לחופשות אורבניות האורכות מספר ימים בודדים ולרוב דורשות ביטוח רפואי בסיסי, הרי שההיערכות והדגשים לביטוח חופשות סקי שונים במהותם מאלו, בעיקר בשל הסיכונים המיוחדים המאפיינים את ענף הספורט החורפי. לדוגמה, הסיכויים שמבוטח ישבור איבר כלשהו במהלך סקי גבוהים פי כמה מהסיכוי שאותו המבוטח ישבור איבר במהלך טיול ברומא.
"בנוסף, אתרי הסקי בדרך כלל ממוקמים במקומות גבוהים ולא בהכרח תמיד נגישים לפינוי רפואי – סיטואציה שבמקרים רבים דורשת הפעלת פינוי אווירי (ועוד לא דיברנו על פציעות שיכולות לקרות במהלך מפולות שלגים). לכן חשוב לשים לב כי מעבר לביטוח הרפואי הרגיל המקנה החזרים במקרה של הוצאות רפואיות, חילוץ והצלה, צד ג' ואף התייחסות לנושא הכבודה - שחייבת להיות התאמה של הפוליסה לצורך הספציפי של כל נסיעה".
מה צריך לדעת אם מטיסים ציוד סקי או יקר ערך אחר?
לדברי בן משה, "מעבר לעלות החופשה והביטוח שצריך לדאוג לו, הרי שגם עלויות ציוד הסקי מהוות אתגר. לרוב מבוטחים שנוסעים לחופשות סקי שוכרים את הציוד מאתרי הסקי בחו"ל, אך לא תמיד.
במקרים שבהם מבוטחים מחליטים לנסוע לחופשה עם הציוד האישי שלהם מהארץ, ניתן לבטח את הציוד למקרים של אובדן או גניבה, כולל כיסוי לפריטים הנחשבים 'יקרי ערך'. הביטוח יכול לספק רשת ביטחון לכיסוי סביר ונאות למקרים מן הסוג הנ"ל.
"כיום, עם הגידול בנסיעות הסקי, יש לא מעט חברות שמציעות דילים הכוללים ביטוח במחיר אטרקטיבי. אך בביטוח כמו בביטוח, האותיות הקטנות וההתאמה היא אישית, ולכן יכול להיות שלמבוטח אחד יוצע ביטוח שיספק את צרכיו ולאחר לא".
כמו כן, חשוב לדעת שכאשר נוסעים מעוניינים להטיס ציוד יקר ערך כגון ציוד סקי, עליהם לפנות אל נציגי חברת התעופה לפני הטיסה, ולציין בפניהם במפורש כי הכבודה שברצונכם להטיס כוללת ציוד יקר ערך, ולבקש למלא טופס שנקרא "הצהרת ערך מיוחדת".
עבור הטסת ציוד יקר ערך מוצהר ידרשו אמנם הנוסעים לשלם תשלום נוסף, אך במידה שחלילה הוא יאבד או ייפגע במהלך טיסה, הם יהיו זכאים לקבל פיצוי שתואם את ערכו, פיצוי שצפוי להיות גבוה בהרבה מאשר סכום הפיצוי שניתן בדרך כלל ושאינו מכסה לרוב את הנזק שנגרם בפועל. בנוסף, במידה שחלילה הגעתם ליעדכם וגיליתם שהכבודה אבדה או נהרסה, חובה לגשת עוד בהיותכם בשדה התעופה אל נציגי חברת התעופה ולדווח על כך, ולהקפיד למלא טופס הודעה על הדיווח ולדרוש לקבל עותק שלו.
אהוד פאי הוא עו"ד העוסק בדיני תעופה ודיני תיירות. אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.