ראש הממשלה מודיע על הסגר
(צילום: לע"מ )
החל מיום שישי בשעה 14:00, ערב ראש השנה, מדינת ישראל תשוב לסגר בן שלושה שבועות לפחות. בדקנו מה המשמעויות מבחינת מי שהזמין חופשה בארץ או בחו"ל בתאריכי הסגר.
מה קורה עם ביטול החופשה בבתי מלון בארץ? במסגרת הסגר בתי המלון ברחבי הארץ ייסגרו. "שלא כמו בגל הראשון", מסבירה עו"ד יעל כהן שאואט, סגנית היועמ"ש של המועצה הישראלית לצרכנות, "הרי שהפעם ברוב המקרים שני הצדדים היו מודעים לאפשרות שהמדינה תטיל סגר נוסף, כך שיש לבחון אם הצדדים לקחו בחשבון אפשרות זו במסגרת ההתקשרות.
"למשל, אם הצרכן רכש את השירות על בסיס הבטחת המלון כי במקרה של סגר ניתן לבטל ולקבל החזר מלא, על המלון לעמוד בהתחייבותו שאם לא כן, הצרכן רשאי לבטל את העסקה בשל הטעיה בעניין מהותי בעסקה, שהרי אם הצרכן היה יודע שהסיכון לסגר מוטל עליו הוא לא היה מבצע את העסקה".
בהקשר זה נציין כי בבדיקה שעשינו מול כמה מהרשתות המובילות ראינו שברוב בתי המלון מאפשרים להודיע על ביטול חופשה עד הרגע האחרון מבלי לחייב את הלקוח.
ליאון אביגד, מבעלי רשת מלונות בראון, אמר בשיחה עם ynet: "נעשה כל מה שאפשר ונחזיר לאורחים את הכספים שהם שילמו ונהיה הכי הוגנים. אנחנו מקווים שהמדינה והממשלה תהיה הוגנת איתנו ותדאג לפיצוי מהיר ומיידי על אובדן ההכנסה. חייבים לקבל עכשיו הלוואות ומענקי מדינה באופן מיידי ולהיכנס למו"מ מהיר".
2 צפייה בגלריה
(צילום: יריב כץ)
כיצד יפעל נתב"ג? לא ברור עדיין. לפי החלטת הממשלה, צוות בראשות שר הבריאות או נציגו ובהשתתפות נציגי שרת התחבורה, שר הפנים ושר החוץ וראש המטה לביטחון לאומי או נציגו יגישו את המלצתם בנושא עד הערב.
מה קורה עם הטיסות לאילת? מחברת ישראייר נמסר כי "הקו לאילת פועל לאורך כל תקופת המשבר ושומר על חיבור העיר למרכז. במידה שלקוח רכש חבילת נופש דרך ישראייר, דמי הביטול יהיו בהתאם למדיניות בית המלון. עלות ביטול של טיסה בלבד הינה 30 שקלים בלבד. בנוסף, הלקוחות שירצו בכך יוכלו להמיר את החופשה המבוטלת בארץ לחופשה בחו"ל או לבחור מועד אחר".
ומה לגבי חבילות של טיסה ומלון לחו"ל? עו"ד יעל כהן שאואט: "במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה, על החברה להחזיר לצרכן את מלוא כספו. חברת התעופה רשאית להציע שובר זיכוי או טיסה חלופית, אולם ברירת המחדל היא השבת התמורה תוך 90 יום ממועד הטיסה".
הגבלות בחגים
אם הטיסה מתקיימת והצרכן מעוניין לבטל, יש לחזור אל האותיות הקטנות בהסכם ולבחון מה המועד האחרון לביטול אפשרי של העסקה. במקרים רבים הביטול אפשרי רק עד 7 ימים לפני הטיסה, ובמצב כזה הלקוח יפסיד את כל כספו.
בפועל, יש מעט חברות שמתחשבות בלקוחות ומשיבות להם את המסים מתוך הסכום ששילמו.
אם הנוסע שילם מראש דמי שינוי (מדובר בסכומים שנעים בין 100 ל-200 אירו לכרטיס) אז החברה תאפשר לו כמובן לטוס במועד חלופי.
יש לזכור כי מאז פרוץ הקורונה אין לרוב אפשרות לשלם דמי ביטול טיסה בהזמנה מרחוק באתרי האון ליין, או בטלפון, כך שלקוחות רבים הפסידו גם את החופשה וגם את הכסף.
2 צפייה בגלריה
ההחלטה הסופית לגבי נתב"ג טרם התקבלה
ההחלטה הסופית לגבי נתב"ג טרם התקבלה
ההחלטה הסופית לגבי נתב"ג טרם התקבלה
(צילום: סיון פרג'- רשות שדות התעופה)
עו"ד יעל כהן שאואט מוסיפה כי "אם העסקה נעשתה בטלפון, לאזרחים ותיקים (מעל גיל 65), לבעלי מוגבלות ולעולים חדשים (פחות מ-5 שנים בארץ) עומדת הזכות לבטל תוך ארבעה חודשים ועד שבעה ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד הטיסה. מעבר למועדים אלה, חלה מדיניות הביטולים של חברת התעופה. משמע, הלך הכסף לאור העובדה שאין ביטוח דמי טיסה בחברות התעופה הזרות".
גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות של ישראייר, הוסיף בהקשר זה: "בשלב זה מי ששילם תוספת "דמי מגן", ביטול נסיעה בתוספת של 15 דולר, יכול לבטל את הטיסה 7 ימים מראש ללא דמי ביטול. מומלץ להמתין ולראות כיצד יתפתחו הדברים ואם חלק מהטיסות אכן יבוטלו בסופו של דבר".
מקבוצת אמסלם טורס נמסר כי אם הטיסות יבוטלו יינתן החזר כספי מלא ללקוחות. "באשר למלונות אשר הוזמנו ישירות בחו"ל", נמסר, "ההחזר הכספי יהיה בכפוף למדיניות המלון".
גם בחברת פגסוס אישרו כי כל מי שהחופשה שהזמין בוטלה יקבל החזר מלא של כספו.