תיירני הנגב: שכחו אותנו
(צילום: חגי דקל)

מתווה "איי התיירות הירוקים" שאישרה הממשלה למעשה מסמיך את קבינט הקורונה להכריז על העיר אילת ועל מתחם בתי המלון בים המלח כ"אזור תיירות מיוחד" – שהכניסה אליו תותנה בהצגת תוצאה שלילית עדכנית לבדיקת קורונה.
המתווה נועד להחריג את האזורים הללו לעומת שאר הארץ, ולאפשר את פתיחת בתי המלון שבהם תוך הקפדה על שמירת הנחיות משרד הבריאות. נכון לעכשיו, בתי המלון בכל רחבי הארץ אמורים להיפתח בשלב החמישי (מתוך תשעה) של היציאה מהסגר – שמיועד לאמצע חודש דצמבר.
בשלב מאוחר יותר ובאופן הדרגתי, אומרים במשרד התיירות, החוק שיחוקק אף יאפשר פתיחת עסקים נוספים באזורים המיוחדים - שישרתו את אורחי המלונות. לא ברור אם מסעדות הן חלק מבתי העסק שאולי ייפתחו.
2 צפייה בגלריה
אילת - תהפוך לאי תיירותי ירוק?
אילת - תהפוך לאי תיירותי ירוק?
אילת - תהפוך לאי תיירותי ירוק?
(צילום: Shutterstock)
בישיבת קבינט הקורונה בשבוע שעבר הציע ראש הממשלה בנימין נתניהו לקצר את הליך היציאה מהסגר לחמישה שלבים במקום תשעה. עם זאת, עדיין לא התקבלה החלטה בנושא. ראש המל"ל מאיר בן שבת טען כי יש להיצמד לתוכנית היציאה המקורית שאושרה, וגם הפרויקטור פרופ' רוני גמזו וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרו כי קיצור השלבים הוא בעייתי.
בישיבת הקבינט אמש הוחלט כי השלב השני של היציאה מהסגר, שבמרכזו חידוש הלימודים בכיתות הנמוכות, יחל ביום ראשון הקרוב, 1 בנובמבר. שרת התיירות אורית פרקש-הכהן ביקשה בישיבה שנושא פתיחת הצימרים יעלה לדיון לפני יום ראשון, ונתניהו הבטיח כי ידונו בזה "כבר הלילה". עם זאת, בסופו של דבר לא הספיקו חברי הקבינט לדון בנושא – ונכון לעכשיו זה צפוי לקרות היום.
ובחזרה למתווה "האיים הירוקים" – היום (ב') אושר המתווה בוועדת שרים לענייני חקיקה, ובלשכת שרת התיירות אומרים כי הנושא צפוי לעלות לאישור הכנסת בקריאה ראשונה כבר השבוע, ולאחר מכן לחזור לקבינט הקורונה לאישור הפרטים. המתווה המדויק עדיין לא נסגר, ונמצא בדיונים בין משרד התיירות, משרד הבריאות והמשטרה.
נכון לעכשיו, מסתמן שלא יוקם מתחם "דרייב אין" לבדיקות מהירות, והתיירים יידרשו להגיע עם תוצאת בדיקה שלילית מהבית ולהציגה בכניסה לאזור המיוחד. ככל הנראה יוקצה נתיב אחד בכביש לכניסת תיירים.
2 צפייה בגלריה
ים המלח מלונות
ים המלח מלונות
אזור המלונות בים המלח
(צילום: shutterstock)
בשלב זה יש עדיין שאלות רבות שנותרו פתוחות, כגון האם תושבי אילת או קרובי משפחתם יחויבו גם בהצגת בדיקה כדי להיכנס אל העיר, והאם תהיה הפרדה בין אזור המלונות לבין שכונות המגורים בעיר הדרומית. כמו כן, לא ברור האם עובדי המלונות באילת ובים המלח יחויבו גם לעבור בדיקת קורונה לפני כניסתו של המתווה לתוקף - והאם יחויבו שוב בבדיקת קורונה כדי לשוב אל העיר, אם ייצאו מתחומיה.
במשרד התיירות מסבירים שהמתווה יתמקד רק באילת ובים המלח בשל מאפייניהם הייחודיים של שני האזורים הללו – ונשען על היבט בריאותי לצד היבט כלכלי.
בהיבט הבריאותי, מסבירים שם, ייחודיותו של ים המלח מאפשרת קיום של "שטח סטרילי" שאליו יוכלו להגיע נופשים שיימצאו שליליים לקורונה, ובכך ימוזער הסיכון להתפשטות הנגיף. זאת מאחר שבמתחם מלונות ים המלח לא מתגוררת אוכלוסייה מקומית שעלולה לבוא במגע עם אורחי המלונות. גם מאפייניה הגיאוגרפיים של העיר אילת ובידודה היחסי מיישובים קרובים מעניקים לה מעמד של "אי תיירותי" המאפשר את ניטור כניסת האנשים לעיר.
(צילום: משי בן עמי)
בהיבט הכלכלי, מסבירים במשרד התיירות, אילת ואזור מלונות ים המלח מתפרנסים באופן כמעט בלעדי מעסקי התיירות והמלונאות. לדבריהם, ביצוע ההחלטה צפוי להקטין את האבטלה באילת ובים המלח - והוא חלק מתוכנית להבראת ענף התיירות, שנפגע באופן חמור במשבר הקורונה.
עוד אומרים במשרד התיירות כי לצד הקידום הדחוף של מתווה "האיים הירוקים", יפעלו גם לגיבוש מתווה פיצוי למלונאים בשאר אזורי הארץ.
לדברי השרה פרקש-הכהן, "מתווה איים ירוקים שאושר בממשלה הוא פרי דיאלוג מורכב מאוד עם משרד הבריאות ומאמץ גדול להעלות לממשלה כדי שיותנע. המתווה בא לתת מענה מידי ל-30% מענף התיירות, באזורים גיאוגרפיים מיוחדים בישראל - העיר אילת וים המלח. האישור בממשלה הוא רק שלב ראשון, יש עוד חקיקה בכנסת ובניית מנגנון מעשי מורכב בפועל. אנחנו עובדים מול משרד הבריאות, המשרד לביטחון פנים, ראשי הרשויות המקומיות, מערכי הבדיקות ועוד".