מוקדם יותר השבוע: עימות בעד ונגד
(צילום: חגי דקל)
רשות הטבע והגנים החליטה להשהות את הפיילוט של רחצה נפרדת לגברים ולנשים בחלק מהבריכות בשמורת הטבע עינות צוקים - כך נודע בצהריים (יום ד') ל-ynet. "הרשות תפעל בהתאם לעמדת משרד המשפטים שלפיה הנושא יבחן מולם בשיח משותף", נמסר בהודעת רשות הטבע והגנים.
ממשרד המשפטים נמסר כי הוא "ממליץ לרשות הטבע והגנים להקפיא את הפיילוט לרחצה נפרדת לגברים ולנשים בשמורת הטבע עינות צוקים (עין פשחה) שבצפון ים המלח. זאת, עד לבירור מכלול היבטים משפטיים הכרוכים במהלך, מהשאלה אם לרשות יש בכלל סמכות לקבוע הפרדה מגדרית ועד לפגיעה אפשרית במרחב הציבורי, שאמור להיות פתוח לכל".
ביום שישי דיווחנו ב-ynet כי בשקט בשקט תחל רשות הטבע והגנים בפיילוט של רחצה נפרדת לנשים וגברים במקורות מים שבשמורות הטבע. הפיילוט תוכנן להיערך בשמורת הטבע עינות צוקים שבצפון ים המלח – ושתיים משלוש בריכות המעיינות שבשטחה אמורות היו להיסגר לכמה שעות בשני מועדים שונים לרחצה נפרדת לגברים בלבד, ובשני מועדים אחרים לרחצה נפרדת לנשים בלבד.
יודגש כי הרשות לא הודיעה על הפיילוט בהודעה לתקשורת וגם לא פרסמה זאת בעמוד הפייסבוק שלה ואף לא בעמוד הפייסבוק של שמורת עינות צוקים עצמה. ברשות הטבע והגנים טענו כי הפיילוט יצא לדרך בגלל פניות שהגיעו אליהם מאוכלוסייה דתית ומסורתית אשר מקפידה על רחצה נפרדת. "אנו מנסים למצוא פתרונות עבור ציבור מטיילים זה, שללא העמדת האפשרות לרחצה נפרדת - תימנע ממנו האפשרות, שקיימת לשאר הציבור, ליהנות ממשאבי הטבע הציבורי", הוסבר בהודעה שפורסמה בשולי אתר האינטרנט של הרשות.
3 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
ממשיכים ללא הפרדה
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
ארגון "בצלמו", שמגדיר את עצמו כארגון זכויות אדם ברוח יהודית, פנה לפני כשלושה חודשים למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, בדרישה לאשר מועדים נפרדים לנשים ולגברים במסלולי הליכה בטבע הכוללים מקורות מים. זילבר הודיעה אז בתגובה כי הנושא ייבחן.
היום תקף הארגון את רשות הטבע והגנים, ומסר: "שדולת הנשים לחצה, דינה זילבר התקפלה. לא יתקיימו ימים נפרדים לציבור הדתי והחרדי במעיינות עינות פשחא. מדובר בפגיעה חמורה בזכויות אדם. מצער מאוד שמשרד המשפטים נכנע ללחץ של השמאל הקיצוני ושל שדולת הנשים. מדובר בפגיעה חמורה בזכויות האדם של ציבור גדול ביותר בישראל. אנחנו לומדים את ההחלטה ולא נהסס אף לעתור לבג"ץ. לא ייתכן ששמורות הטבע יהיו חסומות בפני הציבור הדתי".
אלינור דוידוב, מנהלת תחום המאבק בהדרת נשים בשדולת הנשים בישראל, אמרה בצהריים: "אנחנו מברכות על הודעת משרד המשפטים. במכתב בהול שהוצאנו לרשות שמורות הטבע והגנים כבר לפני חודש הבהרנו כי אין בסמכותה של הרשות להחליט על הפרדה מגדרית, זאת בנוסף לטענה המרכזית שלנו והיא שהפרדה מגדרית אינה חוקית בישראל, היא מפלה נשים, ויש לה נטייה להתרחב ולכפות סטנדרטים מחמירים על קהילות שונות, שלאו דווקא היו בוחרות בסטנדרטים האלה מראש".
בתחילת השבוע, לאחר הדיווח על הפיילוט, קראה שדולת הנשים בישראל לרשות הטבע והגנים לא לקיים אותו. "בשונה מחופי ים נפרדים, במסלולי מים, באתרים ושמורות טבע אין אפשרות לרחצה במקביל של אוכלוסיות המעוניינות בהפרדה לעומת כאלה שלא. הטבע, משאב ציבורי השייך לכלל, אמור להכיל את כולם וכולן באותו הזמן", נמסר מהשדולה. "במקרה הזה, התחשבות בקהילה אחת תחסום את הכניסה בפני 50 אחוזים מן האוכלוסייה לחלקים של המסלולים או אתרי הטבע. אנחנו בשדולת הנשים נפעל בכל האמצעים שברשותנו כדי למנוע כל הדרה של נשים במרחב הציבורי".
כמו כן, ח"כ תמר זנדברג פנתה ליו"ר ועדת הפנים והסביבה מיקי חיימוביץ' בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא.
3 צפייה בגלריה
מסרון רשות הטבע והגנים
מסרון רשות הטבע והגנים
מסרון ההרשמה משבת, ומתחת מסרון הביטול היום
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה לטענות: "הפיילוט הוצג גם למשנה ליועץ המשפטי לממשלה בדיון שנערך בנושא. סוכם כי הנושא ייבחן בדיון המשך לאחר ביצוע הפיילוט. הרשות בוחנת את המהלך על כל היבטיו יחד עם גורמים משפטיים נוספים בהם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה".
על פי הרשות, גם באוגוסט האחרון בוצע פיילוט דומה בגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) - אך כמו בשנה שעברה, האתר אפשר רחצה נפרדת רק אחרי שעות הפעילות הרגילות, בשעות שבהן האתר אמור היה להיות סגור. גם המהלך הזה בוצע בשקט וללא פרסום לציבור הרחב.
"הניסיון בגן השלושה לימד אותנו שהדבר בהחלט נדרש", נמסר מרשות הטבע והגנים. "אנחנו מקווים שגם הציבור הכללי, שאינו נזקק להפרדה, יגיב בהבנה לצרכי מגזרים אחרים. הרשות הינה רשות ממלכתית ועל כן עושה מאמצים רבים לתת מענה למגוון האוכלוסיות הקיים במדינה בצורה מידתית ותוך מיזעור הפגיעה בקבוצות אחרות".