נתב"ג, הבוקר
(צילום: בראל אפרים, שחר גולדשטיין)

לאחר חודשים ארוכים של אי ודאות וציפייה, ייפתחו היום (יום א') השמיים ונוכל לטוס לקרואטיה ולבולגריה מבלי להיכנס לבידוד ביציאה או בנחיתה. החל ממחר גם יוון צפויה להיכנס לרשימה עם החתימה על ההסכם מולה. לפני שאתם מסתערים על האתרים ומחפשים דילים משתלמים למשפחה לסוף אוגוסט, הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת על מתווה החופשות בימי הקורונה, כדי להימנע מתקלות וממפח נפש.
בסוכנויות הנסיעות מדווחים כי מאז יום חמישי אחר הצהריים החלו לזרום אליהן טלפונים של הורים שרצו כבר לשריין חופשה לשבוע האחרון של אוגוסט, רגע לפני שהילדים חוזרים למסגרות. אלא ששאלות רבות נותרו פתוחות ולפניכם המדריך למי שחולם לבלות עוד הקיץ בחופי יוון הצלולים, בפארקים של סופיה או בזאגרב התוססת.
האם ניתן לרכוש בפועל טיסות/חבילות ליעדים? כן. בשלב זה ניתן להזמין טיסות שכוללות חבילת נופש במלונות 4 ו-5 כוכבים על בסיס חצי פנסיון או רק לינה וארוחות בוקר. ביוון, אליה יחלו הטיסות מחר, אושרו לעת עתה רק 4 יעדים (אתונה, קורפו, סלוניקי וכרתים). חבילת נופש לכרתים, למשל, כפי שמצאנו ב"אמסלם טורס" לזוג + 2 ילדים בין התאריכים 27-23 באוגוסט, הכוללת טיסות צ'רטר, העברות ולינה על בסיס ארוחת בוקר במלון 5 כוכבים תעלה 2,680 דולר. חבילת חופשה למשפחה באותם תאריכים בבורגס ,בולגריה, תעלה 2,870 דולר על בסיס לינה וחצי פנסיון במלון 5 כוכבים ואילו בזאגרב, קרואטיה, מדובר בעלות דומה של 2,874 דולר למשפחה.
4 צפייה בגלריה
שלט לנתב"ג
שלט לנתב"ג
חוזרים לנתב"ג
(צילום: shutterstock)
תזכורת למה אנחנו אוהבים את יוון
(צילום: לירי חורש-רינמן)

4 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
(צילום: יריב כץ)
האם חייבים לעבור בדיקת קורונה בארץ לפני הטיסה וגם ביעד עצמו? בהחלט. בדיקה אחת בטרם היציאה מהארץ, כאשר התוצאה של הבדיקה בפועל צריכה להיות בתוקף בתוך 72 שעות מרגע קבלת התוצאה עד הנחיתה ביעד (לגבי בולגריה 48 שעות). כיום ניתן כבר להזמין בדיקה דרך קופת החולים עם קבלת הפניה מרופא המשפחה (חובת הצגת כרטיס טיסה ליעד). רק קחו בחשבון, שאין לדעת בתוך כמה זמן תקבלו זימון להיבדק וגם בתוך כמה זמן תקבלו את התוצאה. משמע, כדאי להזמין את החופשה עם מקדם זמן. בדיקה נוספת לקורונה תידרשו לעבור אחרי הנחיתה ביוון, ולהיכנס לבידוד של עד מקסימום 48 שעות, ורק אחרי קבלת תשובה שלילית תוכלו להמשיך את החופשה שלכם, בעוד בבולגריה ובקרואטיה בכניסה למדינה לא נדרשת בדיקה נוספת ובידוד קצר.
מה קורה אם אחד מבני המשפחה נמצא חיובי לקורונה בבדיקה שנעשית בארץ לפני הטיסה, האם תקבלו החזר על ביטול הנסיעה? חברות התעופה ובתי המלון לא מחזירים כסף. גם לא ניתן כיום לעשות ביטוח דמי ביטול. מומלץ לוודא מראש בעת הזמנת הטיסות אם יש אופציה לדחיית מועד הטיסה ובאיזו עלות. יש חברות שגובות תוספת של 60 דולר עבור שינוי כזה וזה גם יכול להגיע ל-200 אירו לשינוי מועד. לא תמיד זה משתלם.
מה עלות הביטוח בעידן המגפה? עלות הביטוח רפואי הכולל כיסוי גם לקוביד 19 (לא כולל ביטול טיסה) החל מ-3 דולר ועד 6.5 דולר ליום ביעד כמו יוון, ויכול להגיע גם עד 10.5 דולר ליום כשמדובר ביעד כמו בולגריה. אם מדובר באדם בגיל 65 עלות הביטוח במדינות הירוקות נע בין 9 ל-14 דולר ביום.
4 צפייה בגלריה
חיטוי מטוס ישראייר לפני טיסה לאילת
חיטוי מטוס ישראייר לפני טיסה לאילת
חיטוי מטוס ישראייר לפני טיסה לאילת
(צילום: אורי דוידוביץ')
איך ניתן להגן על הוצאות החופשה אם התשובה בבדיקה הראשונה יוצאת חיובית? האופציה היחידה היא לבחור בפוליסת הביטוח המקיפה של חברת פספורט קארד שכוללת כיסוי לקורונה וגם ביטול טיסה (כרגע היא היחידה בענף שמציעה כזו אופציה). זאת בתמורה לתוספת של שני דולר לאדם ליום על מחיר הפוליסה שמכסה רק קוביד 19. שימו לב, אין הכוונה למצב שבו חברת התעופה ביטלה את הטיסה.
אם כל בני המשפחה נמצאו שלילים לקורונה, איך ייראו ההגעה לטיסה והטיסה עצמה? תתבקשו להגיע עד 4 שעות לפני הטיסה. יש בדיקת חום בכניסה לטרמינל בנתב"ג, ותצטרכו להציג את תוצאות בדיקת הקורונה של כל אחד מבני המשפחה. תשכחו מדיוטי פרי, בשלב הזה לא ברור אם ייפתח ומתי. במטוס תעטו מסכות לאורך כל הטיסה. אין מזון ומכירה בעגלת דיוטי פרי.
נחתתם ביעד, האם זה אומר שמיד תוכלו להתחיל בחופשה שהזמנתם? לא. ביוון תיאלצו לעבור בדיקת קורונה נוספת, אחרי הנחיתה ביעד עצמו ולהיכנס להמתנה בבידוד (כנראה באחד מבתי המלון באזור שדה התעופה שהותאמו לדרישה זו) עד לקבלת תוצאה שלילית לקורונה. רק אז תוכלו להמשיך לבית המלון ולהתחיל בחופשה. כך גם בבולגריה. בקרואטיה תוכלו להתחיל מיד בחופשה.
ומה קורה אם נמצאת חולה בקורונה בבדיקה זו ביוון? תיאלץ להיכנס לבידוד של 14 יום במלונית קורונה. חשוב להיות מבוטחים בפוליסה המכסה קוביד 19 שכוללת הוצאות בכל הקשור להעברה למלונית, הארכת השהייה, דחיית טיסה וכו'.
4 צפייה בגלריה
שוטרת באתונה
שוטרת באתונה
שוטרת באתונה, הקנס על הפרת ההנחיות כבד ביותר
(צילום: shutterstock)
האם יוטל קנס על ישראלי שייתפס מפר את ההנחיות? כן. עם הגעתו של הישראלי ליוון הוא יהיה מחויב לבדיקת קורונה נוספת בשיטת PCR. עד הגעת התוצאות כל הנוסעים יהיו מחויבים להישאר בבידוד זמני בבית המלון או באתר שנבחר - לטובת הגנה על בריאות הציבור. הישראלי יצטרך להמתין במלון או בדירה שישכור לכל היותר עד 48 שעות. אדם שיפר את ההנחיות יחויב בקנס של 5,000 אירו. ישראלים המגיעים לבולגריה ולקרואטיה מתבקשים לעבור בדיקה בארץ, וייכנסו למדינה ללא בדיקה וללא בידוד.
האם יש "מדינות ירוקות" שהשיבה מהן אינה מצריכה שהייה בבידוד? כן. החל מהיום יוכלו ישראלים השבים מ"מדינות ירוקות" לחזור לביתם ללא חובת בידוד. ואלה המדינות: איטליה, בריטניה, גיאורגיה, גרמניה, הונג־קונג, ירדן, לטביה, ליטא, ניו־זילנד, אסטוניה, קנדה, רואנדה, דנמרק, סלובניה ואוסטריה.