מתי נתב"ג ייפתח?
(צילום: אלכס גמבורג, משי בן עמי)
שר התיירות היווני הארי תיאוהאריס אמר לפני כמה ימים כי כל האזרחים הבריטים – גם המחוסונים וגם מי שלא התחסן – יורשו לנופש במהלך הקיץ ביוון. דבריו של תיאוהאריס, שנאמרו במהלך ריאיון לרשת ITV הבריטית, עשויים יהיו להשפיע על נופשים ישראלים במידה שאכן עד יולי-אוגוסט השמיים ייפתחו ונוכל לשוב ולנפוש ביעד הפופולרי.
נזכיר, מוקדם יותר החודש הכריזו ראשי הממשלה של ישראל ושל יוון על הסכם הכרה הדדית בתעודת מתחסן לצורך תיירות. המשמעות: בעלי תעודת מתחסן יוכלו להגיע לבקר במדינות מבלי שיידרשו לבידוד או לבדיקת קורונה. מתי? לדברי בנימין נתניהו, "ברגע שנסיר את מגבלות הטיסה נוכל לטוס ליוון ללא כל מגבלות".
התחלואה ביוון נמצאת בימים האחרונים בעלייה. בסך הכל מתו מהנגיף 6,468 בני אדם מאז תחילת המגפה, 29 מהם הלכו לעולמם אתמול. בשבוע האחרון אובחנו בממוצע 1,559 בני אדם ביום. לדברי שר התיירות היווני, בריטים שלא התחסנו יצטרכו להציג תוצאת בדיקה שלילית לפני הטיסה. השר הדגיש גם כי המבקרים באיי יוון יהיו חייבים לציית לכללים של ריחוק חברתי ועטיית מסכה.
נדגיש, עם זאת, כי גם ממשלת בריטניה טרם החליטה אם תתיר לאזרחיה לנפוש בחו"ל במהלך השנה ונכון לעכשיו המגבלות על טיסות לחו"ל בתוקף לפחות עד ל-17 במאי.
אז מה זה אומר לגבי ישראלים שמתכננים לנפוש בפסח? ייתכן שהם ימצאו את עצמם בחברת תיירים אחרים מבריטניה, ואולי מארצות אחרות, שאינם מחוסנים. כלומר, החופשה לא תהיה בתנאים של תו ירוק.
3 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
האי רודוס, יוון
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה, כרתים
(צילום: shutterstock)
שוחחנו עם אבי מאזור המרכז שתכנן לנפוש בפסח באי רודוס שביוון אך נאלץ לדחות את החופשה להמשך הקיץ: "לשמוע עכשיו שבחוף שבו אבלה עם המשפחה שלי, שכולנו מחוסנים גם הילדים שמעל גיל 16, ובסוף ישב לידנו צרפתי או אנגלי שלא התחסן - אז מה עשינו בזה? או שלדרכון הירוק יש משמעות בינלאומית או שהכול חארטה. אם בארץ מחייבים אותי להיכנס למלון עם הצגת תעודת מתחסן למה שביוון יסכנו אותי? לא בטוח שניסע כלל אם ככה נראית חופשה בחו"ל".
ואיך מגיבים בענף התיירות לאמירה של השר היווני? שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות באשת טורס, אמרה בשיחה עם ynet כי "הגדרת הסכמי התיירות מול יוון ומדינות אחרות תלויה במאמצים שכל מדינה עושה כדי לשמור על רמת תחלואה נמוכה. בישראל נותנים כרגע זכות קדימה למחוסנים אך ייתכן והחלטה זאת תשתנה בהמשך מאחר והיכולת לשמור על הרכב סטרילי של מחוסנים הוא מאתגר מאוד. עדיין לא ברור למשל מה הדין בנוגע למשפחות שיצאו לחופש עם ילדים מתחת לגיל 16 שאינם מחוסנים, החלטה שתשפיע משמעותית על תנועת התיירות ליוון הקיץ".
אסף דניאל מנכ"ל הדקה ה-90 אמר ל-ynet: "בעצם יוון נפתחת בשני מתווים - הראשון מתווה בינלאומי עבור תיירות שלא מחוסנים, אך כן עברו בדיקות טרום טיסה ועם הנחיתה, זאת בדומה להתנהלות המצוינת והבטוחה שניהלה יוון בעונת 2020 אשר משכה אליה עשרות אלפי ישראלים. המתווה השני הוא מתווה מחוסנים שבו ייתכנו הקלות הן בכניסה ליוון והן בחזרה לישראל למחוסנים. אין כל מניעה לישראלים מחוסנים לבחור לנפוש במדינה שמנהלת את הנכנסים אליה בצורה מאוד מדויקת ואחראית. גם תיירים לא מחוסנים עדיין יעברו שתי בדיקות קורונה שליליות לפני העלייה למטוס ועם הנחיתה ביוון, ככה שאין שום סיכון עבורנו הישראלים המחוסנים".
אלון קצף, נשיא קבוצת דיווידשילד ופספורטכארד, אמר ל-ynet: "למרות ההצהרה של שר התיירות היווני, מודל הדרכון הירוק ממשיך לתפוס תאוצה, כשביום חמישי האחרון הפרלמנט האירופי הודיע שהחל מיוני 2021 המעבר בין מדינות באירופה יתאפשר רק באמצעות דרכון ירוק. מדובר בהצהרה דרמטית שצפויה להוביל מדינות נוספות לנקוט במדיניות דומה".
אלון קצףאלון קצף
לדברי קצף, "בישראל, בכפוף להחלטת הממשלה בנושא, הדרכון הירוק צפוי לאפשר לציבור המתחסנים להיכנס ולצאת מהארץ, ללא צורך בביצוע בדיקות או בבידוד. לצד זאת, אנו צופים שעד יוני, מרבית האוכלוסייה בישראל כבר תהיה מחוסנת ובהתאם לכך גם מחירי הביטוח, צפויים לחזור בהדרגה למחירים שהכרנו ב-2019, טרום המגפה".
3 צפייה בגלריה
שלט לנתב"ג
שלט לנתב"ג
הדרך לנתב"ג
(צילום: shutterstock)

מתי נתב"ג ייפתח? "אני לא יכולה לתת כרגע תאריך"

כך או כך, נתב"ג עדיין סגור פרט לטיסות שמאושרות על ידי ועדת חריגים. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה הבוקר (יום א') לאפשרות שההגבלות בנמל התעופה בן גוריון ימנעו מאלפי ישראלים להשתתף בבחירות לכנסת ה-24. "אני לא יכולה לתת כרגע תאריך", השיבה בכירת משרד הבריאות על השאלה באולפן ynet מתי בית הנתיבות ייפתח לכלל הישראלים שירצו לממש את זכותם להצביע.
אלרעי פרייס הוסיפה בנוגע להגבלות בנתב"ג: "יש הרבה מאוד דיונים בנושא - איך להחזיר את הישראלים שנמצאים בחו"ל הביתה כי היינו רוצים שהם יחזרו כמובן ויחד עם זה לוודא שהם נשארים בבידוד. ברור שזו זכות של כל ישראלי לחזור הנה ליום הבחירות ולבחור. כמו כל דבר אחר, אנחנו צריכים לדאוג שזה יהיה בצורה בטוחה.
"אנחנו עושים כל מה שניתן כדי לראות איך להגדיל את מספר הישראלים שיוכלו להיכנס הבה בצורה בטוחה, בין שאלה מחוסנים ובין שהם נכנסים עם איזשהו פיילוט של צמיד אלקטרוני שמתחיל השבוע. צריך לראות אם הדבר הזה יכול לעבוד ואז תהיה אפשרות לכניסה של יותר ישראלים עם אכיפת בידוד".