תיעוד התהפכות הנהג הישראלי בדובאי

מאז פרסמנו לראשונה על אודות גל גניבות מצד ישראלים בדובאי, הגיעו ל-ynet עדויות נוספות על גניבות מחדרי המלונות בדובאי, אך לא רק. לצד אלו, גורמים שונים בענף התיירות בארץ ומחוצה לה מספרים על התפרעויות בבתי המלון ובמסיבות, נזקים לרכבי יוקרה, בישול בחדר מלון למרות האיסור וניסיון לא לשלם עבור צריכת אלכוהול מתוך המיני-בר במלון באמצעות מילוי בקבוקים במים.
דובאי הפכה ליעד המבוקש ביותר בקרב הנופשים הישראלים, עם מעל 66 אלף נוסעים בדצמבר. אך עם עשרות אלפי הישראלים הגיע גם מיעוט שעלול לעשות נזק רב, "הישראלי המכוער" אם תרצו, אשר לא בוחל באמצעים ומתנהג בצורה לא מכבדת.
"מדינות איחוד האמירויות הפכו להיות כמו מקדונלד'ס עבור הישראלים. משהו כזה שמאוד זמין", מסבירה עמליה לזרוב, בעלי חברת Travelicious, מומחית לחוויות יוקרה באמירויות ובמזרח התיכון. "זה שאתה יודע כמה מילים בערבית זה לא אומר שהפקיד הוא סחבק. זה לא עובד. זה חסר כבוד. אני 12 שנה מסתובבת במדינות איחוד האמירויות ובמדינות ערב נוספות שלישראלים אין גישה אליהן. הושיטו לנו יד ואנחנו הושטנו יד, וזה סוף סוף קרה.
"יש לנו אפשרות מדהימה שחלמנו עליה שנים. עכשיו זה יתפוצץ לנו מול העיניים בגלל התנהגות לא הולמת? חבר'ה, אפשר אחרת. ההתנהלות של התייר בחו"ל חשובה מאוד לתדמית של המדינה שלנו. מה שנעשה כרגע - לא בא בחשבון. אם זה ימשיך כך זה ייגמר, זה ייסגר. צריך להבין באמת את ההווי של המדינות האלה", אומרת לזרוב ואף מציעה דרך למנוע התנהגויות לא הולמות בעתיד.
"הישראלים צריכים לעבור קורס התנהגות מונעת לפני טיסה למדינות הערביות שסובבות אותנו. לשלם 95 דולר לוויזה לא מלמד איך להתנהג במדינה שנוסעים אליה. כולם רוצים לקבל יחס 'ביזנס' ושכולם יעצמו עין מול ההתנהגות הזאת. השאלה היא עד איזו דרגה".
6 צפייה בגלריה
מספר זוגות ישראלים רוכבים על גמלים במדבריות דובאיים
מספר זוגות ישראלים רוכבים על גמלים במדבריות דובאיים
מספר זוגות ישראלים רוכבים על גמלים במדבריות דובאיים
(באדיבות סוכנות מקומית בדובאי)
על השאלה אם אכן קיים שיח שלילי בנוגע לתיירים מישראל ענתה לזרוב: "אם אגיד לך שלא מדברים עלינו - אני אשקר. בטח שמדברים עלינו. זה בשלב שזה יתפוצץ עוד דקה. צריך להביא בחשבון שחלק מהמפעילים הם בכלל לא אמירותים. חלקם מצרים, סודנים, ירדנים ולבנונים. המצב הוא כזה שאם לא נשנה את ההתנהגות שלנו אנחנו נשלם על זה מחיר".

ג'יפ הפוך בחולות ובקבוקי אלכוהול מלאים במים

"חיכינו לתיירים הישראלים בקוצר רוח, רובם אנשים טובים ונחמדים ביותר. אבל חלקם לא מתנהגים בכבוד ולא מבינים איפה נמצאים", אומר אבו חאלד, סוכן תיירות מצרי שהיגר לדובאי ומכיר היטב את הישראלים, עוד כשעבד בשארם א-שייח' במצרים. "אין עם נדיב יותר מכם ואוהב להתפנק כשהוא בחופשה. לפני שבוע הגיעו חבורה של חמישה חברים וביקשו לעשות טיול ג'יפים בחולות המדבריים. אחרי משא ומתן על המחיר הם החליטו לשכור רכב שטח עוצמתי. הסברתי להם בצורה ברורה איך להתנהג בכבישים ואיך לתפעל את הרכב. 'הדבר החשוב ביותר היה לא להתפרע'", הסביר להם אבו חאלד.
אך לדבריו לא חלפה שעה עד שקיבל מהמדריך שליווה את החבורה במדבר, שיחת טלפון עם הבשורה שהג'יפ הפוך בחולות אחרי שהם התפרעו. אבו חאלד מספר על נזק בשווי של 20,000 דירהאם, שהם כ-17,500 שקלים, ועוגמת נפש גדולה לכולם. "כשהגעתי אליהם הם הכחישו שהתפרעו. צעקו ואיימו עליי ועל המדריך המקומי. אני יודע איך לדבר עם הנוסעים הישראלים ואני לא מתרגש מהרמת הקול והדיבור עם הידיים. רק במזל לא עירבתי את המשטרה המקומית. בסוף הם נאלצו לשלם את הכסף".
6 צפייה בגלריה
הג'יפ ההפוך במהלך נהיגה פרועה של ישראלים
הג'יפ ההפוך במהלך נהיגה פרועה של ישראלים
הרייזר ההפוך במהלך נהיגה פרועה של ישראלים
6 צפייה בגלריה
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
ניסו להתחמק מתשלום על האלכוהול בחדר המלון. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, אבו חאלד מדגיש כי "יש אנשים ויש אנשים. היו לי לא מעט קבוצות וחבורות שהתנהגו בצורה יפה מאוד וכיבדו את התרבות כאן אבל היו גם כאלה שהתנהלו אחרת. כמות הסיפורים שאנחנו נחשפים אליהם על גניבות של תיירים ישראלים בבתי המלון היא עצומה".
באחד המקרים שהיו לאחרונה, מספר אבו חאלד, זוג ישראלי בסוף שנות ה-30 הגיע לבית מלון ידוע וגדול בדובאי והתארח בו כחמישה לילות ושילם סכום גבוה. "אך ברגע שהם יצאו מהחדר, המנקה נכנסה לחדרם ולאחר כמה שעות התברר כי מראה מסוימת בחדר השירותים לא נמצאה. בנוסף, כאשר הזוג נשאל אם שתה מבקבוקי האלכוהול שבמיני-בר הוא נענה בשלילה אך התברר כי הבקבוקים היו מלאים במים. הם עשו לעצמם בושות ובסוף שילמו את הכול. הרשויות כאן עם אפס סובלנות לכל דבר שקשור לגניבה".
"אני אתפלא אם יש מישהו במדינת ישראל שמופתע מהישראלי המגעיל בדובאי", אומר יהודה נתנזון, שעובד 36 שנה כסוכן נסיעות, מוותיקי ענף התיירות בישראל. "אנחנו זוכרים את הסיפורים הללו מטורקיה כשהיה שם את כל הבלגן. חבל מאוד שזה המצב".
6 צפייה בגלריה
רכבי יוקרה בדובאי
רכבי יוקרה בדובאי
"האטרקציה המרכזית כאן": השכרת רכבי יוקרה בדובאי
(באדיבות סוכנות מקומית בדובאי)
6 צפייה בגלריה
רכבי יוקרה בדובאי
רכבי יוקרה בדובאי
(באדיבות סוכנות מקומית בדובאי)
סוכן תיירות ותיק אחר, בעל משרד תיירות במרכז הארץ, נזהר בדבריו ובחר את המילים בקפידה מחשש לדבר בחופשיות בנושא. "אני לא אוהב למכור חבילות לדובאי. אני לא יכול להגיד את זה בקול רם אבל הקהל שנוסע לשם, במיוחד הצעירים - עושים שם רע לכל הישראלים בלי יוצא מן הכלל. אין לי מילים. אני מתבייש".
אותו סוכן מספר כיצד לפני כשבוע, כמה שעות אחרי כניסת שבת, קיבל טלפון בהול. "זו הייתה שיחה מהמקביל שלי בדובאי והוא אומר לי שצריך למצוא בית מלון חלופי באופן מיידי לקבוצה של נוסעים. כששאלתי מה קרה נדהמתי לשמוע שהאורחים החליטו לבשל בחדר למרות שאסור. הקב"ט של המלון ראה זאת בחומרה והחליט להוציא אותם מהמלון לאלתר. לך תעביר נוסעים לבית מלון אחר בדקה ה-90".

הגיע לחגוג בר מצווה לבנו ושמע משפטים לא נעימים

העדויות לא מגיעות רק מכיוון סוכני הנסיעות אלא גם מהנוסעים בעצמם. ערן ממרכז הארץ, עובד במגזר הציבורי, החליט לחגוג את בר המצווה של בנו בדובאי והתארח במלון אטלנטיס דה פאלם, המלון האייקוני השוכן על האי פאלם ג'ומיירה ומדורג עם חמישה כוכבים.
ערן סיפר על החוויה בטיול ספארי במסע עם רכבי ריינג’ר מפוארים: "אני מטייל בכל העולם כבר שנים רבות במסגרת העבודה וגם באופן פרטי. מעולם לא תיארתי לעצמי שאשמע ממדריך של רכב הריינג’ר בחצי צחוק - חצי אמת את המשפט 'אתה התייר הישראלי האחרון שאני מטפל בו'. כששמעתי את המשפט הזה לקח לי כמה שניות לעכל. כששאלתי אותו מדוע ומאיזה מקום דבריו הגיעו, הוא השיב לי 'אתם בעייתיים. לקוחות לא קלים'. נכלמתי והמשכנו את הטיול בספארי בהרגשה לא טובה".
6 צפייה בגלריה
השכרת רכבי יוקרה: "האטרקציה המרכזית כאן"
השכרת רכבי יוקרה: "האטרקציה המרכזית כאן"
"אתם בעייתיים. לקוחות לא קלים"
(באדיבות סוכנות מקומית בדובאי)
סהר, סוכן תיירות בחברה מובילה, שלדבריו "מכיר את דובאי כמו את כף היד ועובד עם הספקים הטובים ביותר", מספר על לקוחות שהפכו את הרכב שבו נהגו במדבר. "זה קרה לפני כשבוע וחצי, אז הגיעה חבורה של צעירים ישראלים ששכרו רייזר אלף סמ"ק טורבו. הם השתוללו איתו, קצת חריקות פה, קצת חריקות שם והפכו את הרייזר. עשו נזק מטורף. בהתחלה הספק המקומי ביקש 8,500 דירהאם על כל הנזק. הוא לא רצה לוותר ואמר לי 'הם עשו חתיכת נזק והשתוללו אף על פי שביקשנו מהם לא לנהוג כך', רק אחרי שהפכתי עולמות הצלחתי לרכך ולהוריד את סכום התשלום. אתה שוכר רייזר כדי ליהנות ולא כדי לפרוק לחצים. התביישתי כל כך כי מדובר באדם שאני עובד איתו כבר כמה חודשים והוא נחמד מאוד".
אך הסיפור המביך לא הסתיים כאן. לפי סהר, אותה חבורת צעירים "העמיסה דברים מהחדר במלון כאילו הם קנו אותו ולא רק שכרו חדר לכמה לילות. המדריך המקומי שליווה אותם פשוט התבייש ולא האמין שקראו לו ללובי רגע לפני שהחזיר את כולם לשדה התעופה. המדריך סיפר לי איך פקיד הקבלה ביקש ממנו לא לנסוע עד שיאותרו מגבות, ספלים של קפה ועוד כמה דברים שהיו חסרים בכמה חדרים. הנוסעים כמעט פספסו את הטיסה בגלל עיכוב בבית המלון".
מאז, מספר סהר, דרך העבודה שלו יותר בררנית לאחר שלמד לקח. "לפני שאני משכיר רכבים, בפרט כשמדובר ברכבי יוקרה, אני שומע עם מי אני מדבר, בני כמה הנהגים ואם הם חבר'ה טובים או צעירים שבאים לחגוג ולהתפרע. אנחנו עובדים עם הספקים שנחשבים לטובים ביותר בעיר".