סקרנים לראות את השיפוץ בכנסיית נוטרדאם בפריז, שתיפתח מחדש בשבעה בדצמבר? ייתכן שתצטרכו לשלם על הכניסה.
הכנסייה המפורסמת ניזוקה קשה משריפה שפרצה בה ב-2019, ונסגרה לשיפוצים בעקבות זאת. כעת, לקראת הפתיחה המחודשת, הציעה שרת התרבות של צרפת רשידה דאטי לגבות 5 יורו על הכניסה אליה, כך אמרה היום (ה') בריאיון לעיתון "לה פיגארו". לדבריה, משרד התרבות חישב כי מכירת כרטיסים תאפשר להם לשלשל 75 מיליון יורו בשנה, "שיוקדשו לשיפוץ אתרי מורשת דתיים צרפתיים". עם זאת, הבהירה השרה, המיסות והטקסים הדתיים יישארו פתוחים למאמינים.
3 צפייה בגלריה
שיפוצים בקתדרלת נוטרדאם
שיפוצים בקתדרלת נוטרדאם
השיפוצים בקתדרלת נוטרדאם
(צילום: AP)
ההצעה מעוררת סערה בצרפת ורבים מתנגדים אליה. נוטרדאם היא האתר שאליו מגיעים הכי הרבה מבקרים בצרפת: כ-12 מיליון בשנה, כמעט כפול ממגדל אייפל. ליבם של כל בצרפתים נשרף מול הלהבות שליחכו אז את הקתדרלה. הם ליוו כל שלב בשיפוצה, חלקם אפילו תרמו סכומים קטנים. הצרפתים, ובעיקר הפריזאים, מרגישים שקתדרלת הנוטרדאם שייכת להם. עד עתה הייתה הכניסה לאתר חופשית, אם כי השתרכו מולו תורים ארוכים. הרעיון שיצטרכו לשלם עבור כניסה, ובעיקר עבור תפילה, מזעזע אותם עמוקות. עכשיו נראה אם תצליח שרת התרבות להרגיע את החששות ולהוכיח לצרפתים כי זהו רעיון התורם לשימור אתרי המורשת.
"בכל אירופה הכניסה לאתרים דתיים היא בתשלום", אמרה השרה, "הצעתי לארכיבישוף פריז רעיון פשוט: תשלום סמלי עבור כלל הביקורים התיירותיים, שההכנסה מהן תשמש לשיפוץ אתרי מורשת דתיים בצרפת. כך תציל נוטרדאם את כל כנסיות פריז וצרפת. זו סמליות נפלאה".
3 צפייה בגלריה
קתדרלת נוטרדאם בזמן השריפה
קתדרלת נוטרדאם בזמן השריפה
השריפה בנוטרדאם
(צילום: AFP)
הנהגת הכנסייה הצרפתית מתנגדת כבר שנים לצעד הזה וקוראת לשמור באופן מוחלט על הכניסה החופשית לכל הכנסיות במדינה. מנגד עומדים המוסדות הלאומיים החילוניים, האחראים לאחזקת אתרי המורשת וזועקים את צעקתן של הכנסיות הפחות ידועות אך לא פחות עתיקות, שאין בידן של העיירות שבהן הן נמצאות לשלם עבור השיפוצים, והן אינן אתר תיירות שאפשר לגבות עבורו כסף.
ראשת עיריית פריז אן הידלגו עדיין לא הגיבה להצעתה של השרה, אולם אחד מסגניה מהמפלגה הסוציאליסטית טען כי דמי הכניסה צריכים להיות לפי ראות המבקרים וכי אפשר לגבות מחיר על סיורים מאורגנים. הוא גם הזכיר כי עיריית פריז השקיעה 50 מיליון יורו בשיפוץ הכנסייה ובנתה דלפק לכרטיסים, שירותים ומלתחה - שעליה אפשר יהיה לגבות כסף.
פייר אוזולייה, סנטור קומוניטי צרפתי, הכריז כי "ההצעה של השרה אינה חוקתית ונועדה רק כדי לעשות רעש", בעוד פוליטיקאים מהימין הביעו תמיכה. גם שר הפנים החדש ברונו רטאליה הביע את תמיכתו בריאיון לרדיו פראנס אינטר: "זה רעיון מצוין. 5 יורו יכולים להציל אתרי מורשת אם אתה מאמין או לא".
3 צפייה בגלריה
קתדרלת נוטרדאם בימים טובים יותר
קתדרלת נוטרדאם בימים טובים יותר
הקתדרלה לפני השריפה
(צילום: יואל תמנליס)
רבות מהכנסיות באירופה גובות דמי כניסה. כרטיס לסגרדה פמילייה בברצלונה עולה 26 יורו, בדואומו במילאנו תשלמו עשרה יורו וכך גם בכנסיית פטרוס הקדוש בוותיקן. ביקור בכנסיית ווסמינסטר בלונדון יעלה לכם 30 יורו. גם הביקור בבתי הכנסת של פראג עולה כ-20 יורו. אפילו הביקור במסגד הגדול של קורדובה עולה 13 יורו.
מלבד גביית מחיר הכניסה לנוטרדאם, דאטי גם מציעה שצרפתים ואירופאים ישלמו מחיר נמוך יותר מתיירים אחרים בכניסה למוזיאונים, ובעיקר ללובר. "ההפרש בין מחיר הכרטיסים יממן את שיפוץ אתרי המורשת והמוזיאונים", אמרה.