הישראלים שממירים את הטיסה בהפלגה
(צילום: נדב אבס)

עם הפנים לחגים: נכון, החופש הגדול עוד רחוק מלהסתיים ואיתו גם חופשות הקיץ, אבל אחרי הביקוש הגבוה לנפוש באוגוסט, המחירים שעלו במהירות - בכל אספקט של החופשה כמו טיסה, מלון ורכב, ולצד כל אלו גם הכאוס בשדות התעופה רק הולך ומחמיר, ישראלים רבים כבר מסתכלים על הדבר הבא, החגים.
השנה מרבית החגים חלים בחודש אוקטובר, כשראש השנה ייחגג בשבוע האחרון של ספטמבר, מה שמאפשר ליותר יעדים לחזור ולהוות אופציה לחופשה, דוגמת דובאי. אז איפה בחרתם לנפוש הכי הרבה בחגים הקרובים, היכן המחירים עדיין שפויים ומה השתנה בדפוסי ההזמנה הפעם?
על פי נתוני חברת אמדאוס, המספקת פתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות ובעלת ראייה מקיפה על התיירות היוצאת מישראל, אלו הם עשרת היעדים המועדפים על הישראלים לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2022:
  1. כרתים
  2. רודוס
  3. באטומי
  4. טביליסי
  5. פראג
  6. שארם א-שיח
  7. דובאי
  8. אתונה
  9. אנטליה
  10. רומא

מוותרים על אוגוסט לטובת ספטמבר והחגים

"חודש אוגוסט השנה מבוקש מתמיד וכמעט בלתי אפשרי למצוא מקומות ביעדים רבים. בהתאם לכך אנחנו מזהים שמשפחות רבות ויתרו על הניסיון לנפוש באוגוסט ועברו לתכנון הזמנה מוקדמת של נופש בחגים, כדי לא להישאר ללא מקומות בטיסות ובמלונות גם בחגים", אמר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה.
כמו באמדאוס גם לפי הנתונים בקשרי תעופה - יוון והאיים בראש טבלת הנופשים, אך גם דובאי - שהעונה בה תיפתח סביב ראש השנה - נראית מבוקשת ביותר.
דילים לראש השנה
ואם כבר ויתרתם על חופשת יולי-אוגוסט בגלל המחירים, ישנה אפשרות אחרת מלבד החגים שגם הם כבר די יקרים, והיא לנפוש במהלך ספטמבר לפני ראש השנה. "אחרי הביקושים החזקים לחופשות בקיץ, ישראלים רבים מחכים דווקא לספטמבר - חודש שבו תנועת התיירות נרגעת, וגם המחירים צונחים". כך לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס.
"ספטמבר הוא חודש מצוין ליציאה לנופש, הן מבחינת מחירים, מזג האוויר והצפיפות הפחותה בשדות התעופה ואתרי התיירות", אומרת כהן עורקבי. לדבריה, היעדים המובילים דומים לקיץ – בורגס, מונטנגרו, שארם א-שייח, אנטליה ויעדי אירופה הקלאסית. על רקע ביקושי השיא באוגוסט קיימים פערים משמעותיים מאוד במחירים, שמגיעים ליותר מ-300 דולר לאדם לטובת מי שיזמין בחודש ספטמבר".
פערים של מאות דולרים בין אוגוסט לספטמבר:
כך למשל מצאנו באתר אשת טורס שחופשה של שלושה לילות בשארם א-שייח עולה באוגוסט 929 דולר לאדם בהרכב זוגי לעומת 650 דולר עבור אותה חופשה בדיוק רק בספטמבר. הפרש של 279 דולר.
חופשה בבורגס עולה באוגוסט 839 דולר לאדם וכוללת שלושה לילות לעומת אותה חבילה בספטמבר שתעלה הרבה פחות - 499 דולר לאדם. חיסכון של 340 דולר לכרטיס.
חופשת ארבעה לילות באנטליה באוגוסט עולה לאדם 779 דולר במלון ברמת חמישה כוכבים. אותה חופשה בדיוק תעלה בספטמבר 559 דולר לאדם. כאן הפער עומד על 220 דולר וכשמדובר על משפחה בת מינימום ארבע נפשות אז הפער עומד כבר על 880 דולר בין אוגוסט לספטמבר.

הישראלים שממירים טיסה בקרוז

דפוס חדש שאנו רואים כיום - הוא המרת חופשה שכרוכה בטיסות לחופשה בשיט. טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא מספרת על ישראלים רבים שבחרו להחליף את החופשות שלהם לחופשות שיט, שיוצאות השנה לראשונה מנמל חיפה וזאת כדי לא להיכנס לנתב"ג. לדבריה, מדובר במאות משפחות כאלה, כשחלקן בכלל לא התכוונו לנפוש בצורת קרוז.
אחת הנוסעות שבחרה לעשות זאת היא עמית חלוואני שסיפרה בריאיון לאולפן ynet: "זו הייתה החלטה מאוד חשובה מבחינתנו. בעקבות כל מה שראינו עם בלגן המזוודות - שמאבדים אותן ואת כל מה ששייך לך החלטנו להמיר את הטיסה. היינו אמורים לטוס לאמסטרדם ובסוף נעשה הפלגה לאיי הים התיכון עם חברת MSC. בהפלגה הרבה יותר נוח והכול מאוד ממוקד. והסיכוי לאבד מזוודה הוא הרבה יותר קטן".
3 צפייה בגלריה
שמירה על יותר מרחב אישי. אחת הבריכות בסיפון אוניית השיט
שמירה על יותר מרחב אישי. אחת הבריכות בסיפון אוניית השיט
פחות סיכוי לאבד את המזוודה. מחליפים את הטיסה בהפלגה
(MSC CRUISES ISRAEL)
נוי מאיסתא מדגישה כי לא רק נושא איבוד המזוודות גרם להרבה אנשים להזמין קרוז הקיץ: "השנה היא שנה מיוחדת בישראל עוד לפני הכאוס בנתב"ג. זאת בגלל ששתי חברות שיט ענקיות - MSC ונורוויג'ין קרוז ליין מביאות לראשונה אוניות שלהן לנמל חיפה ומתחילות מכאן את ההפלגה מבלי שישראלים צריכים לטוס אליה. בנוסף, הפלגה מאפשרת לנוסע לתור בכמה יעדים בבת אחת בלי שהוא יצטרך להעביר את המיטלטלין שלו ממדינה למדינה".
מבחינת נתונים, מספרת נוי כי הרבה לקוחות שהם לא קרוזרים, כלומר שלא תכננו קרוז - מתקשרים להזמין אחד כזה. להבדיל מאלו שרק חיכו שההפלגות יגיעו לחיפה. "אותם לקוחות מתקשרים ומחפשים חופשה אחרת שהיא בלי טיסה ועדיין במחיר סביר וזו אלטרנטיבה שקיימת כיום. כי מעבר לברדק שנחסך בשדה התעופה, גם המחירים הם יחסית שפויים".
לדברי נוי - חופשה של חמישה ימים בספטמבר במלון צף על בסיס פנסיון מלא והגעה למספר יעדים בפנסיון - תעלה כ-700 דולר לאדם. "חופשה שלא תוכלי למצוא משהו דומה לה מבחינת המכלול של הכול ובאותם מחירים".
3 צפייה בגלריה
מלון Topkapi
מלון Topkapi
מזמינים פעמיים בגלל המחיר. מלון באנטליה
(צילום: באדיבות "השטיח המעופף")
בחברת מנו ספנות ניתן למצו אף חופשה זולה יותר. בראש השנה הפלגה של חמישה ימים, על בסיס פנסיון מלא והגעה למספר יעדים - תעלה החל מ-544 דולר לאדם בחדר זוגי. ממנו ספנות נמסר ל-ynet כי "אין ספק שיש עלייה בביקושים ולראיה יש הפלגות שחלק מהחדרים כבר אזל".
עוד מגמה שרואים השנה היא הזמנה כפולה: גם לקיץ וגם לחגים יחד. "אנחנו רואים שהשנה הישראלים לא מסתפקים בחופשת הקיץ המשפחתית בלבד ומרגישים צורך בהשלמת הפערים מתקופת הקורונה, ומזמינים כבר עכשיו חופשה משפחתית נוספת לחגים", אמר אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות השטיח המעופף. לדבריו, מי שמזמין עכשיו מרוויח מחירים אטרקטיביים שרק יעלו ככל שנתקרב לחגים עצמם.
עוד הוסיף כהן מגורי כי "אנטליה נמצאת במקום הראשון בביקושים. ישראלים רבים שכבר חזרו מחופשה באנטליה מנצלים את המחירים האטרקטיביים לחגים ומזמינים חופשה נוספת בממלכת הקלאבים".

מעדיפים יעד קרוב ובלי רכב

אבישי כהן, מנכ"ל אמדאוס ישראל, אמר ל-ynet כי "הישראלים ממשיכים לחפש מקומות בטווח מחירים שפוי ועלויות זולות יחסית". לדבריו, יוון נמצאת בראש הרשימה גם בחגים משום שהיא מספקת את התמורה הכי טובה עבור הכסף וגם מאחר שתנאי מזג האוויר בה נוחים ועלויות המחיה אינן יקרות. לצד יוון, מסביר כהן כי גם היעדים במזרח אירופה מבוקשים כי הם מציעים אטרקציה נוחה במרחק טיסה קצר, עלויות נמוכות ואופי של נופש עירוני.
3 צפייה בגלריה
אתונה
אתונה
מעדיפים אתונה בגלל הקרבה והמחיר
(צילום: עפרה פסדר)
"השנה נכנסו אתרים נוספים לרשימה בעקבות עלויות הטיסה הזולות. יעדים מסקרנים ומעניינים כמו רומא ואתונה, אך עלויות המחייה שם קצת יותר יקרות מהאופציות האחרות. לעומת זאת עלו גם יעדים כמו שארם א-שייח עם עלויות טיסה זולות וגם התמורה למחיר שווה מאוד". לדברי כהן, המכנה המשותף ליעדים האלו הוא נופש המבוסס על שהות שהיא בדרך כלל באותו מקום. "מכיוון שעלויות השכרת הרכב עלולות בימים אלו להיות גבוהות הרבה מהטיסה עצמה ואף להכפיל או לשלש את עלות הטיול".