שאלה ששבה ועולה בימים האחרונים היא אם לצאת לחופשה שתוכננה מראש, כאשר החשש הוא שיהיה קשה לשוב ארצה. התשובה לכך מורכבת, אך נשענת על ניסיון העבר הלא רחוק מהמתקפה הקודמת של איראן נגד ישראל בחודש אפריל.
(צילום: מיקי שמידט)

החברות הישראליות הוכיחו שכל עוד המרחב האווירי של ישראל לא נסגר הן ממשיכות לטוס כרגיל. אם המרחב האווירי ייסגר, כפי שקרה למשך שבע שעות בליל התקיפה האיראנית באפריל, אז כמובן שאף מטוס לא יוכל לנחות בישראל. כמו כן, יש לקחת בחשבון שחלק מהטיסות של החברות הישראליות מבוצעות בפועל על ידי חברות זרות, כך שהן עלולות להתבטל כפי שכבר קרה בימים האחרונים.
אם ברשותכם כרטיס בחברה זרה קחו בחשבון שני דברים – הביטולים בקרב אותן חברות עלולים להתגבר גם ללא מתקפה וסגירה מוחלטת של המרחב האווירי, אלא רק בשל עלייה במתיחות ובחוסר הוודאות. כמו כן, תרחיש שבו ייסגר המרחב האווירי, גם אם לכמה שעות כמו שחווינו לפני כמעט ארבעה חודשים, יביא לגל ביטולים גדול בקרב מרבית החברות הזרות, דבר שיגרום לכך שישראלים רבים יתקשו לשוב מחו"ל.
בכל מקרה מומלץ לרכוש כרטיסים עם הגנה מפני ביטולים ואפשרות להקדים או לדחות את הטיסה. לרוב מדובר בתוספת של בין 20 ל-30 דולר לכרטיס, ובתקופה זו של חוסר ודאות מדובר בהוצאה זניחה שעשויה להשתלם.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג - להגיע או לוותר?
(צילום: אסף רוזן)
ומה אומר החוק בעניין? עורך דין אהוד פאי, שמתמחה בתחום התיירות והתעופה, הסביר בשיחה עם ynet כי "בנוגע להזמנת טיסות - קיים כידוע חוק ספציפי: חוק שירותי תעופה, חוק טיבי, הקובע כי במקרה שבו בוטלה טיסה - על חברות התעופה להשיב לנוסעים את כספם או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסעים). לעומת זאת, אם הטיסה בוטלה על ידי הנוסעים ולא על ידי חברות התעופה, הנוסעים לא יהיו זכאים לקבל אוטומטית החזר, והם יהיו כפופים למדיניות הביטול של כל חברת תעופה.
"בנוגע להזמנת חופשה בחו"ל, כלומר הזמנת מלונות, השכרת רכב, טיסות פנימיות וכו' - אם ההזמנה בוצעה אצל חברת תיירות ישראלית או אצל חברת תעופה שקיימת לה נציגות בישראל, היא כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן (שמפורטות בתשובה הראשונה בכתבה), כולל הזכות לביטול העסקה על ידי הצרכן. אם ההזמנה בוצעה ישירות דרך חברת תיירות בחו"ל, או דרך חברת תעופה שאין לה נציגות רשמית בארץ, עסקאות אלה אינן כפופות לחוק הגנת הצרכן, ובמקרה כזה יהיו הנוסעים כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה. חובותיהם של חברות התעופה מכוח חוק טיבי, חלים על כל סוגי הטיסות ולא משנה היכן רכשתם את כרטיסי הטיסה, לרבות על טיסות צ'רטר או לואו קוסט".
מה קורה אם נדרשים לשלם עבור מלון בחו"ל עד לטיסה החלופית? "חשוב לציין כי במקרים שבהם הטיסות בוטלו עקב המצב הביטחוני, חלה עדיין חובה על חברות התעופה לספק לנוסעים כרטיס לטיסה חלופית, לינה במלון, הסעות משדה התעופה אל בית המלון וחזרה, מזון ושתייה וכיו"ב. לכן, אם נאלצתם לשלם על חשבונכם הוצאות אלה, תהיו רשאים לדרוש החזר מחברת התעופה. אל תשכחו לשמור קבלות".
גם זה יכול לקרות - כשהמטוס הסתובב באוויר
(צילום: ליאור שרון)

האם יש משמעות להכרזה על מלחמה מבחינת זכויות הנוסעים? "יש להבחין בין זכאות הנוסעים לקבלת פיצוי כספי עקב ביטול טיסה (או עיכוב של מעל שמונה שעות בהמראת הטיסה), לבין זכאותם של הנוסעים לקבלת כרטיסים לטיסה חלופית או לקבלת שירותי סיוע (מלון, ארוחות, הסעות וכיו"ב). שכן, החוק קובע כי במקרה שבו הטיסה בוטלה בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה, וגם אם הייתה עושה כל אשר ביכולתה, לא הייתה יכולה למנוע את ביטול הטיסה - עשויה חברת התעופה להיות פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי כספי.
"לעומת זאת, חברות התעופה עדיין מחייבות לספק לנוסעים הן כרטיסים לטיסה חלופית והן שירותי סיוע, גם במצב שבו הטיסה בוטלה בשל נסיבות שלא היו בשליטתן, לרבות במצב מלחמה. לכן, ככל והיו לכם הוצאות עקב ביטול הטיסה, מומלץ לשמור את מלוא הקבלות עבורן. לדוגמה, אם טיסתכם בוטלה בעת שהייתם בחו"ל, ונאלצתם לרכוש על חשבונכם כרטיסים לטיסה חלופית, תהיו רשאים לדרוש מחברת התעופה החזר בגינה. גם במקרה שבו נאלצתם לממן על חשבונכם מלון או ארוחות על המראת הטיסה החלופית, תהיה זכאים להחזר".
לסיכום, התשובה לשאלה אם לצאת לחופשה היא אישית ומשתנה בהתאם לנסיבות, אך כשניגשים לענות עליה יש לקחת בחשבון את התרחישים האפשריים והסעיפים בחוק שפירטנו כאן.