הספינה הטרופה בחוף הצוק - הסוף: לאחר שבועות ארוכים שבהם עמדה דוממת מול החוף והיוותה אובייקט פוטוגני לחובבי צילום ולסקרנים – מאי-אור (MAY-OR) פורקה ביום חמישי וחלקיה הוצאו מהמים. צוות מקצועי עם מנופים וציוד ייעודי ביצע את עבודת הפירוק של הגוררת התקועה שהוסיפה מסתורין לקו האופק של החוף התל אביבי.
איריס בכר, שמבקרת באופן קבוע בחוף, תיעדה את עבודות הפירוק במהלך טיול שגרתי. "בשבועות האחרונים ראיתי את כל תהליך השקיעה של הספינה בתוך המים", סיפרה בשיחה עם ynet. "בהתחלה היא ניצבה בהדרה כולה מעל המים ולאט-לאט החלה לשקוע לתוך החול. זאת הייתה אטרקציה מעניינת בחוף. המון אנשים באו לצלם ולהסתכל וכולם שאלו שאלות.
"ביום חמישי אני צועדת ופתאום אני רואה את החילוץ בלייב. הציבו כמה מנופים על החוף וגם חתכו את הסירה לחצי כי לא יכלו להוציא אותה בחלק אחד. ניסרו אותה, הכניסו את המצופים לתוך הים והקיפו אותה במצופים כתומים כדי שכל הרעלים והדלק והשמנים שנשארו בספינה לא יישפכו לים. היו מלא סקרנים מסביב וכולם צילמו ללא הפסקה.
"זאת הייתה חוויה נחמדה לראות את כל האבולוציה של הספינה הזאת. בתחילת המלחמה היא הייתה כולה למעלה. אני חושבת שאולי היה צריך להשאיר אותה, זאת הייתה אטרקציה שחבל על הזמן, כל מי שעבר בים שאל עליה. מצד שני בקיץ מדובר בחוף מאוד עמוס ואולי היא הייתה מסכנת את מתרחצים".
גם יניב אורבך, מאמן עסקי ואישי מקריית אונו, ראה את הפינוי של הספינה. "אני מבקר קבוע בחוף הצוק", סיפר, "יש לנו כבר 15 שנה בחוף הזה פרלמנט של גברים בכל שבת בבוקר. בשבועות האחרונים היא עמדה שם ולא ידענו מה הסיפור שלה, כאילו נתקעה ולא הייתה יכולה לזוז. במהלך הזמן היא התחילה לשקוע והגלים שטפו ומילאו אותה במים מבפנים. בשבוע שעבר ממש במקרה ראיתי שהביאו מנופים עם זרועות שתלשו חלקים ופירקו אותה לחתיכות".
נשמע שאתה מצטער שפירקו אותה.
"כן, כי היא הייתה מיוחדת. בהתחלה היינו אומרים שהיא תהיה אתר לצלילה, כמו באילת, אטרקציה של ספינה טבועה. לאורך השבועות היה יפה לעקוב ולראות את הדעיכה שלה. לפעמים בשבתות של ים שקט היו מתאספים סביבה חותרי סאפ ושחיינים. זאת הייתה האטרקציה של החוף".
אז מה הסיפור של מאי-אור? מדובר בספינת עבודה גדולה יחסית לסביבה ימית, סוג של גוררת חזקה עם מנוף מרשים בצבע אדום. היא שייכת לחברת Sunshine Marine והיא עלתה על שרטון בזמן שעסקה בפעילות של הצבת מצופי הפרדה עבור עיריית תל אביב. בוצעו ניסיונות לחלץ אותה בשלמותה, וכשהם נכשלו הוחלט לפרק אותה.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "נציין כי הספינה אומנם הפכה לאטרקציה, אך לא ניתן להשאירה בחוף מוכרז לרחצה, אשר עליו לחזור לפעילות מלאה בפתיחת עונת הרחצה הקרובה, בשל הפרעה לרוחצים ולרוחצות.
"החילוץ מומן על ידי חברת הביטוח של הספינה, ומתבצע על ידי חברת דנקור, מומחית לעבודות מהסוג זה. החילוץ מתבצע בימים אלו בעזרת ציוד הנדסי וכלים המתאימים לביצוע העבודה כגון: באגר מספריים, פירקית וכד', אשר להם היכולת לחתוך ספינות ואוניות ולפנות אותן בחלקים. העבודה מבוצעת בתיאום מלא מול הגורמים המוסמכים ולאחר הנחיות ברורות. התיאומים כללו:
1. קבלת היתר עבודה מהאגף לתיאום הנדסי ותיאום עם אגף החופים, שפ"ע, והרשות לאיכות הסביבה של עיריית תל אביב-יפו יחד עם המשרד להגנת הסביבה.
2. ביצוע הסדרי תנועה וסגירה השטח.
3. מינוי פקחים לשמירה על המקום ולמניעת כניסת מתרחצים אשר עשויים להיפגע במהלך שעות העבודה באתר.
4. פריסת ציוד למניעת זיהום לרבות נקניקי ספיגה והצבת כליי שיט לתגובה במקרה של אירוע זיהום ים לא צפוי.
5. פינוי כל שרידי הספינה והחזרת החוף למצב תקין כולל.
6. ביצוע תסקיר על ידי מגנומטר למציאת שאריות ופינוין והטמנת הגרט והשרידים באתר מורשה".