תחילת עידן חדש: שרת התחבורה, מרב מיכאלי, עדכנה הבוקר (יום ה') כי ישראל וטורקיה יחתמו היום על הסכם תעופה הדדי חדש. מדובר בהסכם שלראשונה מאז שנת 1951, יאפשר פיתוח קשרי תעופה וטיסות ישראליות לטורקיה. שרת התחבורה מיכאלי: "יחסי התעופה שלנו עם מדינות האזור הם כלי אסטרטגי לפיתוח כלכלת ישראל ולשמירה על חוסנה של ישראל באזור".
לאחר מכן, בצהריים, נמסר ממשרד החוץ כי "בהמשך להסכמת ראש הממשלה יאיר לפיד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו נחתם היום בראשי תיבות הסכם תעופה חדש בין ישראל וטורקיה. החתימה בראשי תיבות מהווה שלב חיוני בדרך לחתימה מלאה על הסכם התעופה אשר צפוי לאפשר לחברות התעופה הישראליות לחדש את טיסותיהן לטורקיה. החתימה היום, על ידי מנהלי ראשויות התעופה האזרחיות של ישראל וטורקיה, התאפשרה בעקבות מו"מ פתוח ובונה בשבועות האחרונים והיא נקודת ציון חשובה בקידום היחסים בין המדינות".
המהלך נולד בעקבות דיונים בין רשות התעופה האזרחית הישראלית ומקבילתה הטורקית ובהמשך לפגישת שרת התחבורה מיכאלי, עם מקבילה הטורקי לפני מספר חודשים. עוד לא ברור מה בדיוק מכיל אותו הסכם ומה יהיו המשמעויות שלו אך על פי הודעת השרה "ההסכם צפוי לייצר את התשתית שתאפשר את חזרתן של טיסות חברות ישראליות למגוון יעדים בטורקיה, בנוסף לטיסות של החברות הטורקיות לישראל, במסגרת הסכמות הדדיות בין הצדדים".
האם נשברה הבעלות של חברות תעופה הטורקיות על הקו הרווחי?
חברות התעופה הישראליות נעדרות משדות התעופה ברחבי טורקיה כבר מספר שנים בעקבות מחלוקות בין הרשויות בישראל והרשויות בטורקיה סביב סוגיות תפעוליות בטחוניות. במצב שמזכיר את המיני משבר שהיה עם דובאי בתחילת השנה, הרשויות בטורקיה סירבו לדרישות הביטחון הישראליות וישראל מצידה לא הסכימה להתפשר ולכן נוצר מצב שבו לחברות התעופה הישראליות אין את האפשרות להטיס נוסעים אל טורקיה וממנה.
וכך, הקו הזה נותר פתוח אך ורק בפני חברות התעופה הטורקיות ובראשותן ענקית התעופה טורקיש אירליינס. חברת התעופה הלאומית של טורקיה שמדורגת כבר שלושה חודשים ברצף במקום השני בנתב"ג - מבחינת היקף הטיסות וכמות הנוסעים שהטיסה מנתב"ג.
איגוד הטייסים הישראלי מנסה להיאבק במצב כבר מספר שנים, בטענה שמדובר בתחרות לא הוגנת שנותנת יתרון בלעדי לחברות הטורקיות למדינה שנחשבת יעד אטרקטיבי לתיירות, לעסקים ולטיסות קרגו.
המתינו עם הזמנת הכרטיסים עם החברות הישראליות
לפני שתכינו את הדרכונים בדרך לטיסה ישראלית לאיסטנבול, צריך להבין שההסכם עוד לא הבשיל לכדי ביצוע טיסות ועוד לא התקבלו האישורים הנדרשים משני הצדדים כדי להתחיל להפעיל את הטיסות. כדי שחברות תעופה ישראליות יחלו לטוס לטורקיה יש עוד תהליך לא קצר שכולל תיאום חברות שירותי קרקע ותדלוק לחברות התעופה, שירותי קייטרינג, והחלק המורכב ביותר - תיאומי ביטחון, החלק שהיה בלב המחלוקת בין ישראל לטורקיה כאמור ומנע למעשה את קיום הטיסות.
למדינת ישראל יש דרישות מאוד ברורות ונוקשות בנוגע לאבטחת טיסות ישראליות ומה נדרש כדי להפעיל טיסות מיעד מסוים. כאשר עיקר הדרישות הוא סביב כמות כוח האדם ואופי הפעילות שלו.
בשלב זה לא ידוע מה בדיוק מכיל ההסכם ולמה הוא מתייחס, אבל מדובר בצעד ראשון ומבורך לקראת פתיחה אפשרית של הקווים לטורקיה בפני חברות התעופה הישראליות.
"מדובר בהסכם תעופה מודרני"
מחברת אל על נמסר: "אנחנו מברכים מאוד על ההסכם. זה יפתח אפשרויות נוספות ללקוח הישראלי, אל על תיערך לטוס לאיסטנבול וסאן דור לשאר יעדי הנופש בטורקיה. רק קיבלנו את העדכון וזה בהחלט בשורות טובות. מברכים את שרת התחבורה ואת רשות התעופה האזרחית ואת כל העוסקים במלאכה על המהלך המבורך".
תגובת מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס: "ישראייר מברכת על ההסכם פורץ הדרך. מדובר בהסכם תעופה מודרני עם הדדיות הפועלת לטובת החברות הישראליות. ההסכם מייצר מוטיבציה לשני הצדדים לאפשר לחברות ישראליות לטוס - מה שעד היום בפועל לא היה. אני מאמין שבחודשים הקרובים נוכל כבר לתכנן טיסות לטורקיה בפסח הקרוב. להבנתי עיקרי המחלוקות שהיו בין שני הצדדים לאורך השנים ניתנים כעת לפתרון בזכות ההסכם. אני מברך את כל העוסקים במלאכה במשרד התחבורה ובראשות רת"א".
תגובת ארקיע: "אנו מברכים את השרה מיכאלי ואת המאמצים של כל הגורמים ולהחזיר סוף סוף ולאחר שנים תעופה ישראלית לתורכיה.
אנו מקווים ששיחות התעופה וההסדרים יבשילו במהרה. ארקיע בעבר היתה שחקן משמעותי בטיסות ושווק חבילות נופש למספר יעדים בטורקיה בניהם, אנטליה, דלמן ואיסטנבול. אנו נערך בכל האמצים לחזור ולהיות שחקן ישראלי מוביל לתורכיה. הישראלים רוצים לטוס בחברה ישראלית".
פורסם לראשונה: 10:01, 07.07.22