על רקע החשש מהתפרצות הווריאנט אומיקרון בישראל, אישר קבינט הקורונה אמש את המתווה החדש שצפוי להיכנס הלילה לתוקף, לאחר אישורה של ועדת החוקה את התקנות.
במסגרת המתווה הוחלט בין היתר: על איסור כניסת זרים מכל המדינות למשך שבועיים (למעט מקרים חריגים), חובת בידוד במלונית עבור ישראלים השבים ממדיניות אדומות עד לקבלת תשובה שלילית, וחובת בידוד ביתי של שבוע לפחות עבור ישראלים לא מחוסנים, ולמשך שלושה ימים למחוסנים או מחלימים.
מדובר בהחלטות משמעותיות - הן עבור ענף התעופה והתיירות, ששוב מוצא עצמו בחוסר ודאות ומפני חשש מהפסדים כספיים גדולים, והן עבור אלפי נוסעים שתכננו לטוס לחו"ל בחג החנוכה או בתקופת חג המולד ולאחר מכן הסילבסטר. על מנת להבהיר את המצב העגום אליו יקלעו נוסעים רבים, ריכזנו עבורכם מספר שאלות שעליהן השיב עורך הדין לענייני תעופה ותיירות, אהוד פאי.
האם נוסעים שיצטרכו להיכנס לבידוד יכולים לבטל ולקבל את כספם בחזרה?
בעקבות משבר הקורונה מסביר עו"ד פאי, ישנן חברות תעופה רבות שמאפשרות לשנות את מועד הטיסה או לבטל את ההזמנה עד מספר ימים בודדים לפני הטיסה - ללא תשלום דמי ביטול או בעלות נמוכה יחסית.
אולם, במידה ולא נקבעו מראש תנאי ביטול מקילים, או שהנוסעים רכשו כרטיסים מוזלים ללא אפשרות לבטל או דמי ביטול גבוהים, אזי יהיו הנוסעים כפופים לתנאים ולמדיניות של כל חברת תעופה בפני עצמה.
מבחינה משפטית - "בידוד כשלעצמו, אינו מהווה נסיבה המחייבת את חברות התעופה לאפשר לנוסעים לבטל את הזמנתם ולהשיב להם את כספם, שכן חברות התעופה לכאורה מבחינתן יכולות לספק את השירות שהוזמן מהן, וכך גם בתי המלון.
יתרה מכך, ייתכן ובתחילת משבר הקורונה עלו הרבה סימני שאלה בנושא, אולם כיום כשהקורונה הפכה לחלק בלתי נפרד משגרת חיינו, כמו גם הצורך בבידוד והמצב הדינמי הקיים עם וריאנטים חדשים שעלולים להוביל לשינוים ולסגירת השמים, ניתן לומר שמדובר בנסיבות שהנוסעים יכלו לצפות מראש, ולקחו את הסיכון עת רכשו את כרטיסי הטיסה או הזמינו מקומות בבתי מלון בחו"ל", הסביר עו"ד פאי.
לכן במקרים כאלה ייתכן שנוסעים שיהיו מעוניינים לבטל את נסיעתם עקב חובת הבידוד, יידרשו לשלם דמי ביטול גבוהים או לא יוכלו לבטל בכלל, אלא אם כן חברת התעופה תאפשר להם "לפנים משורת הדין" לשנות את התאריך או לקבל זיכוי לרכישת כרטיס עתידי וכדומה. הדבר תלוי כמובן במדיניות של כל חברה.
מה קורה אם חברת התעופה ביטלה לי את הטיסה?
כאן מדובר במצב שונה מבחינה משפטית, מסביר עו"ד פאי. במקרים בהם הטיסה בוטלה שלא על-ידי הנוסעים, כלומר שחברות התעופה ביטלו בעצמן את הטיסות בין אם בעקבות ההנחיות החדשות ובין מכל סיבה אחרת, הן מחויבות להשיב לנוסעים את מלוא כספם. זאת בהתאם להוראות חוק שירותי תעופה, הקובע כי במקרים של ביטול טיסה, מחויב מפעיל הטיסה להשיב לנוסעים את כספם בתוך 21 ימים ממועד פניית הנוסעים בכתב.
כלומר יש הבדל בין מצב שבו הטיסה בוטלה על-ידי חברת התעופה, לבין מצב שבו הנוסע ביטל את הטיסה בשל חובת בידוד. במצב הראשון כאמור – מחויבות חברות התעופה להשיב את מלוא התמורה לנוסעים, או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסעים). כמו כן, ככל והטיסה תבוטל על-ידי חברת התעופה ובעת שהנוסעים שוהים בחו"ל, יידרשו והן לממן לאותם נוסעים לינה ומזון ושתיה.
תשובה זאת מסבירה גם מדוע ככל הנראה, ישראלים רבים לא ממהרים לבטל את חופשתם עדיין וממתינים לראות אם חברת התעופה תבטל את הטיסה וכך תחזיר להם את הכסף או שהמצב ישתנה.
אם הזמנתי טיסה למדינה שהפכה ל"אדומה" מבחינת הגדרת ישראל - מגיע לי החזר מלא?
לכאורה התשובה לשאלה זו היא לא. שכן על פי ההנחיות, טיסה למדינה המוגדרת כאדומה היא אפשרית, אך מחילה על הנוסעים השבים חובת בידוד במלונית עד לקבלת תשובת בדיקה שלילית.
כלומר, כל עוד הטיסות ליעדים אלה לא יבוטלו על-ידי חברות התעופה והן יתקיימו כסדרן, לא יהיו זכאים הנוסעים באופן אוטומטי לקבל החזר במקרה בו החליטו לבטל את טיסתם, אלא יהיו כפופים לתנאי הביטול הספציפיים שנקבעו להם בכרטיסי הטיסה כמו גם למדיניות חברת התעופה.
אם יש לי טיסה למדינה שאוסרת כניסת ישראלים או שנכנסה לסגר – האם מגיע לי החזר מלא?
מדובר במצב משפטי שונה מאשר במקרה של בידוד או במקרה של ביטול טיסה על-ידי חברת התעופה עקב ההנחיות החדשות. שכן, במצב כזה חברת התעופה יכולה להפעיל את הטיסה ואף להטיס גם נוסעים לא ישראלים, כמו אזרחים של אותה מדינה שרשאים להיכנס אליה.
"לטעמי ייתכן ונסיבות אלה עשויות להיחשב כנסיבות בלתי צפויות שאינן מאפשרות לנוסעים לקיים את החוזה, כלומר את כרטיסי הטיסה המהווים חוזה בין הנוסעים לחברות התעופה. לכן מדובר בסיכול חוזה, ובמקרה כזה יידרשו חברות התעופה להשיב לנוסעים את כספם. עם זאת, חברות התעופה עשויות לטעון כי לא מדובר בסיכול חוזה, מאחר והנוסעים יכלו לצפות מראש שנסיבות אלה יתרחשו".
לדברי עו"ד פאי, מדובר בשאלה שאין עליה תשובה חד משמעית מבחינה משפטית, וכל מקרה כזה עשוי להיבחן על-ידי נסיבותיו הספציפיות ועל פי שיקול הדעת של בית המשפט, אם המקרה אכן יובא בפניו. "יתכנו מקרים שבהם בתי המשפט יחייבו את חברות התעופה להשיב לנוסעים חלק מהסכום, וייתכנו מקרים שבהם בתי המשפט יחליטו שמצב של סגר בימים אלה הוא מצב צפוי והנוסעים אינם זכאים להחזר".
עוד הוסיף עו"ד פאי כי "על פי הדיווחים נראה שהממשלה מתכוונת לאשר עבור העוסקים בתחום התיירות פיצוי בגין ההפסדים שייגרמו להם, אך בדומה לעבר, לנוסעים לא יינתן כל פיצוי מהממשלה עבור ההפסדים שהם צפויים לספוג. לכן הייתי מצפה מחברות התעופה להתחשב בכך, ולאפשר לנוסעים לכל הפחות לקבל זיכוי, על מנת שיוכלו להזמין מחדש את נסיעתם, מבלי להפסיד אלפי שקלים ללא קבלת כל תמורה על כך".