ערב ראש השנה השמיים של מדינת ישראל פתוחים, אך מרבית חברות התעופה הזרות לא טסות לנתב"ג. נוסעים שהגיעו הבוקר (יום ד') לטרמינל המריאו לחופשתם תחת ערפל של חוסר ודאות לגבי טיסתם חזרה ארצה בעוד כמה ימים, כאשר במקביל רבבות ישראלים לא מצליחים לשוב ארצה מחו"ל ונאלצים להשלים עם העובדה שיחגגו את החג הרחק מהבית. על פי הערכות של גורמים שונים בענף התעופה, מדובר בכ-60 אלף ישראלים.
תורים ארוכים בשדה בלרנקה, הבוקר

במהלך הימים האחרונים שדות התעופה בלרנקה ובאתונה הפכו למוקד אליו הגיעו נוסעים ישראלים רבים כדי לנסות ולתפוס טיסה לישראל במקום טיסותיהם שבוטלו על ידי החברות הזרות שהפסיקו לטוס לנתב"ג, בין היתר בשל ההמלצה הדרמטית בשבת של סוכנות הביטחון התעופתי של האיחוד האירופי.
"אני נמצאת בלרנקה עם בן זוגי ועוד זוג חברים", סיפר אביה מדינה בשיחה עם ynet, "היינו אמורים לטוס ביום שישי לישראל עם חברת וויז אייר, הורדנו מהמטוס בשל המצב הביטחוני ונאלצנו להישאר פה בשבת. כשקבענו טיסה חדשה ליום ראשון גם היא בוטלה, החלטנו לרכוש כרטיסים בארקיע כדי לוודא שאכן נטוס, אבל גם הטיסה הזאת בוטלה כי ארקיע הסתמכו על מטוסים חכורים של חברות זרות. כעת אנחנו נמצאים יחד עם המוני ישראלים בשדה ללא תשובות. אנחנו באי ודאות ואין מידע מארקיע לגבי מועד חדש לטיסה חלופית. נראה שאנחנו תקועים כאן לא ברור עד מתי. יש פה קבוצת ישראלים ששוקלים כבר לארגן טיסה פרטית".
"אף אחד לא דיבר איתנו. אמרנו שנבוא לפה וננסה להסתדר, ואנחנו מבינים שכולם באותה סיטואציה"
ארקיע, נזכיר, היא חברת התעופה הישראלית היחידה שטסה גם בשבתות ובחגים. בחברה הודיעו לקראת הצהריים כי היא נערכת "למצב מיוחד", לשון ההודעה. "ארקיע תפעיל רכבת אווירית סביב השעון לשני יעדים מרכזיים - אתונה ולרנקה", נמסר. "הטיסות בשלב זה במטוסים ישראלים בלבד. ארקיע מגייסת את כל צוותי האוויר, טייסים ודיילים על מנת להוסיף טיסות ליעדים אלו ולישראלים הנמצאים בשדות התעופה שעות וחלקם ימים. החברה תמשיך להפעיל את הטיסות בכל ימי החג והשבת. עדכונים לנוסעים יצאו דרך ערוצי ההודעות האישיות ואתר האינטרנט של החברה". עוד נמסר כי "אנשי צוות של ארקיע יצאו הבוקר לנמל התעופה של לרנקה כדי לסייע וללוות את הנוסעים הישראלים בחזרה הביתה".
על אף ההודעה הלוחמנית, טיסת ארקיע שהייתה אמורה להמריא ב-18:40 מלרנקה בוטלה בשעות הצהריים, וזו לא הטיסה היחידה שבוטלה או נדחתה. התלונות נגד החברה הישראלית הולכות ונערמות ככל שהזמן חולף. נדגיש כי נרשמו גם שיבושים בלוח הטיסות של אל על, סאן דור וישראייר במהלך היממה האחרונה.
בשיחה עם ynet מנמל התעופה בלרנקה סיפרה שנהב, נוסעת ארקיע שהגיעה לשדה בניסיון לתפוס טיסה לישראל, את הדברים הבאים: "לא קיבלנו הודעה שהטיסה בוטלה, פשוט קיבלנו הודעה שהטיסה נדחית ל-18:45, ורשום במייל שהטיסה ממריאה מתל אביב ונוחתת בתל אביב. אף אחד לא דיבר איתנו. אמרנו שנבוא לפה וננסה להסתדר, ואנחנו מבינים שכולם באותה סיטואציה".
2 צפייה בגלריה
שנהב בנמל בלרנקה: "אף אחד לא דיבר איתנו"
שנהב בנמל בלרנקה: "אף אחד לא דיבר איתנו"
שנהב בנמל בלרנקה: "אף אחד לא דיבר איתנו"
נוסע אחר בשם יעקב סיפר כי הוא מחכה כבר שלושה ימים לטיסה שתשיב אותו לארץ מקפריסין. "שלושה חברים שלי קיבלו הודעת ביטול מארקיע, אני ואחי לא קיבלנו הודעת ביטול - והם לא נותנים תשובה אם הטיסה בוטלה או לא בוטלה". נוסעת נוספת בשם חני סיפרה כי היא כבר 25 שעות בשדה התעופה. "לא ברור לנו מי כן יהיה על הטיסות. אין שום רישום, אין שום מענה משום מקום. היחס ללקוחות מזעזע, משפיל ולא מכבד".
באתונה המצב לא יותר טוב. יובל פרץ, סטודנטית לארכיאולוגיה, לא יודעת אם תמריא היום מהבירה היוונית. "טיסה של ארקיע אמורה הייתה להמריא אתמול בערב בשעה 21:00, אבל בוטלה ונוסעים רבים נשארו בשדה התעופה ללא מענה, תרופות, שתייה ואוכל בשדה התעופה", סיפר אחיה ששוחח עם ynet.

הישראלים שלא מוותרים על החופשה

ובינתיים בנתב"ג, ישראלים שמצליחים לטוס לחופשתם בחו"ל לא יודעים אם יוכלו לשוב במועד שהם מתכננים. מתן, בן 40 ואב לשלושה ילדים, סיפר כי היה אמור לטוס אתמול עם וויז אייר לאתונה אך הטיסה בוטלה. "מיד הקמנו חמ"ל משפחתי כדי לאתר טיסות חלופיות לכל בני המשפחה, שזו משימה כמעט בלתי אפשרית בהתחשב בעובדה שרק חברות תעופה ישראליות פועלות וגם ברובן אין מושבים פנויים לכמות כזו של כרטיסים.
"אחרי שעות של חיפושים הצלחנו לדוג כרטיסי טיסה באתר של איסתא במחיר של 940 דולר לכרטיס הלוך עם ארקיע וחזור עם חברת בלו בירד, בתקווה שעד שנשוב לארץ אחרי החג הם יחזרו לטוס לישראל. אחרת אנחנו נמצא את עצמנו שוב בתוך מבוך של חיפוש אחר טיסות לישראל". הטיסה שתוכננה לאתמול בוטלה בשל המתקפה האיראנית, והמשפחה עברה לטיסת הבוקר היום (ד') ב-09:00. לבסוף, לאחר רגעי דרמה בצ'ק אין הצליחו בני המשפחה להמריא לחופשתם. "עדיין לא ברור אם נצליח לחזור ארצה, ומתי, כי הטיסה שלנו בחזור עם חברת בלו בירד בסימן שאלה כי גם החברה הזו ביטלה טיסות", סיכם מתן.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג דלפקי צ'ק אין
נתב"ג דלפקי צ'ק אין
דלפקי הצ'ק אין בנתב"ג, הבוקר
אמש: נוסעי המטוס תיעדו יירוטים
(צילום: רן גנור, מנשה עבדת)

על פי נתוני רשות שדות התעופה, היום (ד') יעברו בנתב"ג כ-34,200 נוסעים ב-199 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. בסך הכל ייצאו היום כ-14,200 נוסעים בטיסות בינלאומיות, וייכנסו לישראל 20 אלף נוסעים. כמו כן, החל מהלילה בחצות ועד הלילה שבין שבת לראשון בשעה 02:00 כל הטיסות הבינלאומיות מנתב"ג ייצאו רק מטרמינל 3. הטיסות הפנים ארציות ימשיכו לפעול מטרמינל 1.
אל על, חברת התעופה הישראלית הגדולה ביותר, תפסיק את טיסותיה היום ב-17:00 ותחדש אותן רק במוצאי שבת. גם ישראייר לא תטוס במהלך החג ובשבת.