על רקע המלחמה מול חמאס, משרד החוץ הזהיר אמש (יום ד') את הישראלים ששוהים באיים המלדיביים וקורא להם לשמור על ערנות. "האווירה במלדיביים נגד ישראל מחריפה ולפיכך אנחנו ממליצים לאזרחים ישראלים להימנע מנסיעה למלדיביים בעת הזו", נכתב באתר משרד החוץ. "עבור אותם אזרחים ישראלים השוהים במדינה להיות מודעים למצב, להיות ערניים, לנקוט במשנה זהירות ולהתעדכן באמצעי התקשורת אחר כל שינוי".
האיים המלדיביים, שמוכרים בזכות נופי גן העדן של החופים הלבנים ומי הטורקיז הצלולים, הם מדינת איים מוסלמית-סונית בים הערבי שבאוקיינוס ההודי. הם אינם מקיימים יחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל. ישראלים יכולים להגיע לאיים המלדיביים דרך מדינות שלישיות ולקבל אשרת כניסה בשדה התעופה.
בין השנים 1965 ל-1974 התקיימו יחסים מלאים בין ישראל למלדיביים עד שהוקפאו. בשנת 2006 הכריז נשיא המלדיביים מוחמד נשיד כי בכוונתו לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אך ההצהרה נתקלה בהתנגדות מצד גורמי אופוזיציה – ונגנזה.
2 צפייה בגלריה
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
(צילום: shutterstock)
הודעת משרד החוץ פורסמה לאחר שביום שלישי בערב פרסם המטה לביטחון לאומי (מל"ל) הודעה שקוראת לכל הישראלים ששוהים בטורקיה לצאת בהקדם מהמדינה. "לאור המשך החמרה באיומי הטרור כלפי ישראלים בחו"ל", נכתב בהודעת המל"ל, "אזהרת מסע לטורקיה עולה לרמה הגבוהה ביותר - רמה 4 (איום גבוה), החלה על כל שטחי המדינה – בהתאם לכך על כל הישראלים השוהים בטורקיה לצאת בהקדם".
לישראלים שטרם יצאו מטורקיה ממליץ המל"ל לנקוט בכלל אמצעי הזהירות המומלצים (המפורטים באתר המטה לביטחון לאומי) ולצמצם ככל הניתן התקהלויות ושהייה במרחב הציבורי, להצניע סממנים ישראליים ויהודיים, ולהימנע מהגעה למקומות המזוהים כיהודים או עם זיקה ישראלית.
2 צפייה בגלריה
קו החוף של אנטליה
קו החוף של אנטליה
קו החוף של אנטליה - הישראלים נקראו לצאת מהמדינה
(צילום: shutterstock)
בהודעה נכתב עוד כי בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' מזוהה החמרה משמעותית באיומי הטרור כלפי יהודים וישראלים ברחבי העולם. לפיכך, מעדכן המטה לביטחון לאומי את הציבור על אודות שינויים נוספים:
"במסגרת תמונת האיומים המתפתחת, המל"ל מעדכן גם על העלאת אזהרת המסע במרוקו לרמה 2 - המלצה לנקוט באמצעי זהירות מוגברים.
"כמו כן, המל"ל שב ומחדד את המלצותיו לציבור לבחון נסיעות מתוכננות לחו"ל בעת הזו, להימנע מנסיעות שאינן חיוניות למדינות שחלה עליהן אזהרת מסע, תוך דגש למדינות ערב ומדינות עוטף איראן (דגש לירדן, מצרים, איחוד האמירויות ואזרבייג'אן).
"על רקע האירועים קיים חשש כי תיגבר המוטיבציה של גורמי טרור ומפגעים בודדים לבצע פיגועים כנגד ישראלים במדינות שונות בכל רחבי העולם (דוגמת תקיפת עובד שגרירות ישראל בבייג'ינג ב-13 באוקטובר). המל"ל מחדד כי בתקופת המלחמה קיים פוטנציאל לאיומים גם במדינות שעליהן לא חלה אזהרת מסע, ולכן הוא קורא לנקוט באמצעי זהירות מוגברים ולגלות ערנות יתרה.
"יחודד כי אזהרות המסע אינן חלות על שהייה במדינה למטרת טיסת מעבר (קונקשן), למעט איסור טיסות מעבר במדינות אויב (סוריה, לבנון, עיראק, איראן ותימן) ומדינות ברמת איום גבוהה (כגון: לוב, אלג'יריה, פקיסטן, אפגניסטן וסומליה). כמו כן, בעת תכנון הנסיעה לחו"ל מומלץ לוודא כי מסלול הטיסה הנבחר אינו עובר מעל מדינות אלה.
"יצוין כי לאור ההתפתחויות וההתרחשויות, עלול להיווצר קושי גובר של ישראלים לחזור לארץ, זאת בשל צמצום הטיסות הזרות לישראל".