3 צפייה בגלריה
החופשה מתייקרת
החופשה מתייקרת
החופשה מתייקרת
(צילומים: shutterstock)
על רקע התקדמות החקיקה להחלשת מערכת המשפט, הדולר נסחר הבוקר (יום ד') כבר סביב כ-3.68 שקלים – עלייה של שבעה אחוזים ביחס לשערו לפני חודש. האירו זינק גם הוא ונסחר סביב 3.89 שקלים והפאונד הבריטי התחזק גם כן ב-30 אגורות מתחילת החודש לשער של 4.42 שקלים. במילים אחרות: השקל הישראלי שלנו שווה פחות. לפי התחזיות נראה שזה לא ייעצר כאן והמגמה תשפיע, בין היתר, גם על מחירי החופשות.

שער הדולר הנוכחי הוא הגבוה ביותר מאז שנת 2020, ואם בשנתיים האחרונות נהנינו מהתחזקות השקל שהוזילה את החופשות שלנו מעבר לים, עכשיו נוצר אפקט הפוך. הנה כמה דוגמאות שמצאנו: טיסה ישירה לניו יורק בחודש יולי תעלה 1,400 דולר לאדם. אם משפחה עם שני ילדים תשהה בניו יורק 11 לילות בחדר שעולה כ-400 דולר ללילה – היא תשלם כ-10,000 דולר רק על לינה וטיסות. אז מה ההפרש? לפי שער הדולר הנוכחי היא תשלם כ-36,688 שקל, שהם כ-3,088 שקל יותר ממה שהייתה משלמת לפני חודש.
דוגמה נוספת ליעד קרוב יותר: טיסה למדריד לסופ"ש ארוך של ארבעה לילות בחודש יולי תעלה כ-340 אירו לאדם. מלון ברמה של ארבעה כוכבים במיקום סביר יעלה 1,110 אירו לכל התקופה. סך הכל מדובר על כ-2,460 אירו ששווים היום 9,584 שקל – הבדל של כ-580 שקלים יותר אם הייתם מזמינים את אותה החופשה לפני חודש. אך שימו לב שלכך יש להוסיף עוד את ההוצאות השוטפות בחופשה על מסעדות וכו' – שגם כן התייקרו כעת למי שמרוויח בשקלים.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
הטיסות יעלו לנו יותר
(צילום: שירי הדר)
יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", אמר בשיחה עם ynet כי "הצרכנים הנבונים באמת כבר סגרו טיסות ומלונות ושריינו הרבה מאוד מההוצאות שלהם לחו"ל עם שערי מט"ח נוחים. עבור מי שלא עשה זאת יש שני סיכונים – עליות מחירים של טיסות ומלונות שמתרחשים בכל שנה ככל שמתקרבים למועדים המבוקשים, והיחלשות של השקל". עם זאת לניס הדגיש כי "לא יודעים מה יהיה בהמשך, יש סיכוי שמי שימתין כן ייהנה משערי מט"ח נוחים". הוא גם ציין כי ההיחלשות של השקל קורצת לתיירים מחו"ל ולכן למטבע הזה, תרתי משמע, יש שני צדדים.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה כי "עליית שער הדולר שאנחנו רואים בימים האחרונים, ואולי תימשך, תייקר את החופשה במאות שקלים למשפחה. מדובר בעלייה גם במרכיב הזמנת החופשה – טיסה, מלון, רכב שכור ועוד, וגם במשך השהות ביעד – קניות, אטרקציות ועוד".
ליאור קורן, מנכ"ל אקספלורר, הסביר כי "מחירי הטיסות מגיעים מחברות התעופה בדולרים או אירו ומתורגמים לשקלים, ולכן העלייה בשערי החליפין משפיעה בהתאמה על המחירים לצרכן. אם אתם יודעים בדיוק מתי אתם צריכים לטוס אז תזמינו, אם אתם לא סגורים - אז חפשו הזדמנויות בתאריכים גמישים, למשל מחירי הטיסות זולים יחסית לחודש מרץ או אפריל-מאי, אחרי פסח ולפני חופשת הקיץ.
"אם התאריך של הטיסה שלכם הוא עוד כמה חודשים מעכשיו ואתם מצפים ששער הדולר יירד בהמשך, אז אפשר להמתין בשלב זה עם תוספות לכרטיס, כמו בחירת מושבים או מזוודות (שעלותן יכולה להגיע למאות דולרים). ניתן להזמין תוספות גם בשלב מאוחר יותר, אם כי בדרך כלל עלות מזוודה היא הזולה ביותר ברגע ההזמנה".
מנכ"ל חברת ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי "ההערכה שלנו הינה כי הדולר יוסיף ויתחזק ויגיע לרמה של 3.8 שקלים במהלך חודש מרץ, אז נרשמים הביקושים הסופיים לפסח. המשמעות הינה התייקרות שקלית של כעשרה אחוזים במונחים ריאליים של חופשות הפסח". סירקיס הוסיף ואמר: "אנו לא צופים פגיעה בביקושים, שכן, מנגד, מול מחירי השיא שנרשמו עם העלייה החדה בביקוש לאחר הקורונה, בפסח שעבר, רמת המחירים הכוללת תהיה דומה. במשק שבו רמת האינפלציה השנתית הינה 5 אחוזים, זוהי בשורה לצרכנים שיטוסו בהמוניהם לחו"ל. אנו שואפים גם השנה לשבור את שיא הביקוש בפסח".
3 צפייה בגלריה
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר
מנכ"ל ישראייר: "התחזקות הדולר תורמת לנו ברבעון הנוכחי כחצי מליון דולר לשורת הרווח"
(צילום: משה מזרחי)

אז מה מומלץ לעשות?

כהן עורקבי: "מחירי החופשות גם כך מתייקרים ככל שמתקרבים לעונת התיירות ולכן כדי להימנע מעליית מחירים נוספת, מומלץ להזמין מוקדם ככל האפשר את חופשת הפסח והקיץ. מוקדם לדעת, אך אם המגמה תמשך ייתכן שנראה התחזקות של יעדים קרובים וזולים יחסית – טורקיה, יוון, קפריסין בולגריה, על חשבון מערב אירופה ויעדים רחוקים יותר. בגלל גל ההתייקרויות בכל המשק וגם בחופשות, מרכיב המחיר הופך השנה לקריטי בהזמנת החופשה".
לניס: "אני תמיד מציע להזמין דברים ברי ביטול. כשמדובר בהזמנות ברות ביטול אפשר כל הזמן להחליף למלון זול יותר או להחליף באותו מלון להזמנה חדשה במחיר זול יותר, וככה אפשר לחסוך מאות ואלפי דולרים לחופשה. כנ"ל בנוגע להשכרת רכב, יש הרבה השכרות עם ביטול חינם והמחירים כל הזמן משתנים ושווה לעקוב.
"אוסיף עוד נקודה, כשמדובר במחיר לחודש אוגוסט תמיד תהיה עליית מחירים, אין פה נפילות מחירים או מבצעי כאסח, אנשים כבר התחילו להזמין לסוף 2023 כי יש מחירים נהדרים, זה בדיוק הזמן לשריין את המחירים הנוחים וכל הזמן לבדוק אם יש אלטרנטיבות טובות יותר.
"כמו כן, חשוב לבדוק את עמלות המרת המט"ח של כרטיסי האשראי שאתם משתמשים בהם בחו"ל ולבחור בפתרונות אשראי ששואפים לכיוון אפס אחוז עמלת המרת מט"ח".