סוללה של מחשב לפטופ שהתלקחה רגע לפני המראה, בטיסה פנימית בארצות הברית בסוף השבוע, הובילה לפינוי חירום של המטוס בנמל התעופה בסן פרנסיסקו. הנוסעים יצאו מהמטוס באמצעות מגלשות החירום שנפתחו והשרוול. סרטון שצולם מתוך המטוס בזמן הפינוי חשף את הכאוס שנוצר בתא הנוסעים, ואת חוסר האונים של אחת מהדיילות שהפצירה שוב ושוב בנוסעים לפנות את המטוס ולא להתעכב בהוצאת התיקים מהתאים העליונים.
הדיילת מפצירה בנוסעים האדישים לרדת מהר מהמטוס. צפו:

"צאו החוצה! צאו החוצה! אל תיקחו את התיקים שלכם! תתקדמו! תתקדמו!", צעקה הדיילת לכיוונם של הנוסעים האדישים. בשלב מסוים גם כמה נוסעים אחרים הצטרפו אליה, ואחד מהם אף צעק: "!Get the fuck out". גם במערכת הכריזה הפצירו בנוסעים שלא להתעכב עם החפצים, אך נראה שלא כולם נענו.
הפינוי נמשך זמן רב יחסית למה שהוא אמור להיות, והרבה מעבר ליעד המקובל בענף התעופה – 90 שניות. שלושה נוסעים נפצעו קל במהלך הפינוי, מהם אחד שפונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי.
2 צפייה בגלריה
מטוס אמריקן איירליינס לצד כבאיות
מטוס אמריקן איירליינס לצד כבאיות
מטוס אמריקן איירליינס לצד כבאיות
(צילום ארכיון: Alex JW Robinson / Shutterstock.com)
לפני כחצי שנה, בעקבות פינוי מוצלח של מטוס ג'פאן איירליינס שהתנגש על מסלול הנחיתה בטוקיו במטוס של משמר החופים, ועלה באש, שוחחנו עם יו"ר איגוד הטייסים הישראלי קברניט מידן בר שהסביר כיצד כל 379 הנוסעים ואנשי הצוות הצליחו לצאת מהמטוס בשלום.
"פינוי חירום הוא אחד מהתרחישים שמתאמנים עליו הכי הרבה", הסביר אז בר בשיחה עם ynet. "חברות התעופה מקבלות את הרישיון והביטוח שלהן רק אם הן מסוגלות לעמוד בפינוי של כל המטוס בפרקי זמן מאוד קצרים של דקה וחצי-שתיים.
2 צפייה בגלריה
מטוס יפני עולה באש
מטוס יפני עולה באש
המטוס היפני שעלה באש בחודש ינואר - כל הנוסעים ואנשי הצוות ניצלו
(צילום: REUTERS/Issei Kato)
(צילום: ירון ברנר)

"זה אחד ממצבי החירום היחידים שבשביל להינצל ממנו צריך עבודת צוות – גם של הטייסים, גם של הדיילים והדיילות וגם של הנוסעים. זו הסיבה שאומרים לך איפה דלת החירום הקרובה למקום מושבך, זה בדיוק בשביל דברים כאלה. היפנים, שהם אנשים מאוד ממושמעים ורגועים, עמדו בזה והצליחו לפנות במהירות מטוס שלם".
אם זה היה קורה במטוס ישראלי, הפינוי גם היה מתנהל בצורה מסודרת? "כן. אני חושב שהציבור הישראלי היה מתנהג לפחות אותו דבר. תזכרו שזה ציבור שרגיל לחירום, יודע לשמוע אזעקות, להבין ולהתנהג במצבים משתנים. היפנים תקפו את זה ממקום אחר של סדר ונימוס, אבל לי יש תחושה טובה ואין לי שום ספק שהנוסעים הישראלים היו מתנהגים לפחות טוב באותה מידה".
יו"ר איגוד הטייסים הישראלי ביקש להדגיש כי "במקרי חירום הנוסע במטוס הוא חלק מהצוות, אתה לא ממלט רק את עצמך, יכול להיות שתמלט את הילד שלידך או את האדם המבוגר שמאחוריך, אתה חלק מהצוות".