לרשויות ביפן נמאס מתיירים שרוכבים על מזוודות ממונעות. שני שדות תעופה גדולים במדינה אסורים על המבקרים בתחומם לרכוב על גבי המזוודות התלת-גלגליות, ובנוסף המשטרה חידדה בחודש יוני את הנהלים והזכירה כי מבחינת החוק היפני המזוודות מסווגות כ"אופניים חשמליים" שמותר לרכוב עליהם על כבישים בלבד, עם ציוד הגנה ורישיון נהיגה, באותה קטגוריה כמו טוסטוסים עם מנוע של עד 50 סמ"ק.
1 צפייה בגלריה
מזוודה ממונעת בטוקיו
מזוודה ממונעת בטוקיו
מזוודה ממונעת בטוקיו
(צילום: shutterstock)
המזוודות הממונעות החשמליות צברו פופולריות בקרוב מטיילים באזורים שונים בעולם, כאשר הן מאפשרות לנוע מהר וללא מאמץ בשדות תעופה ובתחנות רכבת. על פי דיווח של סוכנות הידיעות קיודו, בנמל התעופה הבינלאומי צ'ובו (ליד נאגויה) ובנמל התעופה הבינלאומי של קנסאי מורים לנוסעים שלא לרכוב על המזוודות. תלונות נגד נוסעים נרשמו גם בנמל התעופה טוקיו נריטה שטרם אסר על הרכיבה באופן רשמי וגורף.
אישה סינית שלומדת ביפן הפכה בחודש יוני לאדם הראשון שקיבל דו"ח בגין רכיבה על מזוודה ללא רישיון כאשר נסעה על מדרכה באוסקה.
בישראל, נזכיר, החל מתחילת החודש קורקינטים ואופניים חשמליים מחויבים לשאת לוחית זיהוי, אך חלוקת הקנסות בגין נסיעה ללא לוחית זיהוי נדחתה ל-1 בספטמבר, במשרד התחבורה הדגישו כי משטרת ישראל יכולה החל מ-1 באוגוסט להגיש כתבי אישום בגין העבירה. נכון לתחילת החודש נרשמו למעלה מ-60 אלף איש באתר משרד התחבורה כדי להוציא לוחית זיהוי. מדובר בכ-20% בלבד מסך הקורקינטים והאופניים החשמליים בארץ, שמספרם מוערך בלמעלה מ-300 אלף.
המאבק נגד המזוודות הממונעות הוא שלב נוסף בניסיון של יפן לשלוט במספר הרב של התיירים שמבקרים בה. בחצי השנה הראשונה של 2024 ביקרו ביפן מספר שיא של 17.7 מיליון תיירים.

יפן מנסה לשלוט בנהירת התיירים

מחשש לנהירה לא מבוקרת של המוני מטיילים לעבר פסגת הר פוג'י הרשויות הציבו גדר עץ עם שער במסלול ההליכה במרכז ההר. השער התווסף לנהלים חדשים שהרשויות במחוז יאמאנאשי, אחד משני המחוזות שבהם שוכן ההר, הכניסו לתוקף. "ההגבלות נועדו להתמודד עם בעיות שמסכנות חיי מטפסים", אמר מושל המחוז קוטארט נאגאסאקי שציין כי מספר המבקרים בהר השנה צפוי להיות גבוה מ-137,236 בני האדם שביקרו בו בקיץ 2023.
עוד קודם לכן, בחודש מאי, העיירה היפנית פוג'יקאוואגוצ'יקו, שמאסה בזרם התיירים שמציף אותה, ובמיוחד בתיירים שמגיעים רק כדי לצלם את הר פוג'י מנקודה מסוימת שהפכה למוקד עלייה לרגל בקרב אינסטגרמרים, הציבה רשת שחורה שכל תפקידה הוא לחסום את הנוף להר המפורסם.
מיצ'י מוטומוצ'י, בעלים של בית הקפה "אוהגי" ששוכן סמוך לספוט הצילום שנחסם, אמרה לסוכנות הידיעות AP: "פוג'יקאוואגוצ'יקו היא עיירה שמבוססת על תיירות, ואנחנו מקבלים את התיירים בברכה, אבל יש הרבה דברים בנוגע לנימוסים שלהם שמעוררים דאגה, כגון השלכת פסולת, חציית כבישים שלא במעבר חצייה, התעלמות מרמזורים ומקרים של הסגת גבול".