חופשת חלל בקרח: מתחם גלמפינג חדש ויוקרתי מתוכנן להיפתח בנובמבר 2022 ביבשת אנטרקטיקה וכולו על טהרת הקיימות.
חברת White Desert שאחראית על מספר פרויקטים יוצאי דופן ביבשת הקפואה עומדת גם מאחורי הרעיון הזה. החברה, שהוקמה ב-2005 על ידי כמה חוקרים ממדינות שונות שנתקעו באוהל בזמן סופה ארוכה במחנה שבו שהו ביבשת, שמה לה למטרה להנגיש את אנטרקטיקה גם לתיירים ובדרך לפגוע כמה שפחות בטבע ובאזור.
המחנה של הגלמפינג יהיו אקולוגי ומכאן גם שמו - "אקו" (Echo). הוא יכלול שישה מבנים שייקראו Sky Pods, שיהיו עשויים מפיברגלס ויוכלו להכיל שני אורחים. המבנים, שהם מעין קפסולות, יהיו כמובן מחוממים ומאובזרים בכל מה שצריך לחופשה מפנקת בשטח, בעיצוב חדשני שיזכיר את החלל החיצון. הנוף יהיה חלק בלתי נפרד מהסיפור: החלונות יהיו מהרצפה עד התקרה בכל מבנה והמיטה תהיה בדיוק מול החלון.
כל קפסולה תכיל גם צילומים מקוריים שצולמו מתחנת החלל הבינלאומית. לאורחים גם תהיה גישה לחללים משותפים שיכללו אזור טרקלין מרכזי, חדר אוכל וקפסולות מחוממות נפרדות שישמשו כחדרי מקלחת.
אחד הדברים המזוהים בהקמת מתחמי הנופש המיוחדים של החברה הוא שלאחר תקופה, המחנה מתפרק ונעלם כאילו לא היה. כך גם "אקו". הוא מיועד לפירוק ולא ישאיר זכר עם סיום עונת הגלמפינג.
מרטיני עם קרח בן 10,000 שנה
החוויה תתחיל מיד עם ההגעה למחנה, כשהאורחים ייקלחו לטרקלין פרטי ובו יחכה להם משקה מרטיני עם קרח בן 10,000 שנה (!).
מלבד ההרגשה הבלתי רגילה של לישון באמצע מרחב עצום שכל כולו קרח מכל כיוון, האורחים יקבלו ארוחות של שפים, ליווי מקצועי של מדריכים ומדריכות מנוסים שיסייעו לאותם 12 אורחים לחקור את האזור וגם ליהנות ממנו.
בין האטרקציות במקום: רכיבה על אופניים עם גלגלים רחבים המיועדים לרכיבה על שלג (או חול), סקי וגלישה, נסיעה במשאית מיוחדת (Arctic Truck) ארבע על ארבע, טיפוס על קרח ועל הרים, טיולים מודרכים באזור ועוד.
יש מחיר לחופש
התמחור עבור קבוצה של 12 איש מתחיל ב-780,000 דולר סך הכול או 65,000 דולר לאדם, לאורחים בודדים. המחיר כולל סיור של חמישה ימים, טיסות הלוך ושוב והעברות מקייפטאון (דרום אפריקה) לאנטרקטיקה. וכן את הלינה, האוכל והמשקאות והפעילויות מסביב למחנה. בשתי מילים - הכול כלול, רק קצת שונה מהמושג המוכר לנו.
חופשה עם חשיבה להפחתת פליטת פחמן
מאז הקמתה של White Desert בשנת 2005, היא הכירה בחשיבות של קיזוז פליטת הפחמן במתחמים שבנתה ועשתה זאת באמצעות מספר פרויקטים מתחדשים. כעת ולראשונה שדבר כזה נעשה ביבשת - הם מספקים דלק התעופה בר-קיימא שנקרא SAF (Sustainable Aviation Fuel).
"אנחנו עושים כל כך הרבה כדי למזער את ההשפעה שלנו באנטרקטיקה, מבניית מחנות שתוכננו במיוחד ועד פינוי כל הפסולת בכל עונה, אבל הנושא היחיד שבו לא הצלחנו לצמצם היה הדלק ששרפנו במטוסים שלנו. כל מה שיכולנו לעשות זה להתאזן", אמר פטריק וודהד, מנכ"ל החברה. "עם הופעת הדלקים של SAF, פתאום כל זה השתנה, ואנחנו שמחים להשקיע במה שהוא ללא ספק העתיד של התעופה".
וכך, לאחר תקופת המבחן הראשונית בעונה הקרובה, SAF ישמש עבור כל הטיסות באנטרקטיקה כדי להעביר תיירים למחנות היוקרה של חברת White Desert ואת המדענים לתחנות המחקר שלהם.
SAF מופק מפסולת שמנים ושומנים באמצעות תהליך חדשני שמפחית משמעותית את פליטת הפחמן במחזור החיים, ויוצר טביעת רגל פחמנית קטנה ב-80 אחוז בהשוואה לדלק Jet A-1 המסורתי. שריפת SAF גם מייצרת פחות חלקיקים ותחמוצות גופרית (SOx), ובכך מפחיתה מאוד את כמות חלקיקי הפיח הנפלטים. זה משמעותי במיוחד באנטרקטיקה שכן הצבע השחור של הפיח סופג את חום השמש ומחמיר את הפשרת השלג.