כ-29,900 נוסעים צפויים להמריא היום (א') מנתב"ג בטיסות בינלאומיות. האווירה בנמל התעופה בן גוריון מתוחה – לצד ההתרגשות לקראת הטיסה, וההשתוקקות לניתוק ולהתרעננות מהמצב המתוח במדינה, רבים מהנוסעים ששוחחו איתנו סיפרו על החשש שמלווה אותם בעקבות דחיות וביטולי טיסות, לצד מועקה בשל המתיחות הביטחונית הגוברת.
(צילום: מיקי שמידט)

5 צפייה בגלריה
זוהר הולין ואור חן
זוהר הולין ואור חן
אור וזוהר - מנוחה אחרי שירות מילואים ממושך
(צילום: גל גנות)
בני הזוג זוהר הולין ואור חן, שאמורים לטוס היום ליוון עם חברת בלו בירד סיפרו כי מועד הטיסה השתנה כבר חמש פעמים. "אחרי שאור שירת 207 ימים במילואים - אנחנו טסים לקצת נופש של שבוע ביוון. פחדנו שהטיסה תבוטל, אבל עכשיו אנחנו חוששים שאם נטוס לא נצליח לחזור לארץ.
אורנה, אילי ושלומי קצנשטיין, ממושב קטן ליד נהריה, טסים למשך שבועיים לפורטוגל עם חברת אל על. המשפחה אומנם לא פונתה מביתה, אבל הם מספרים על שגרה מתוחה במיוחד בגבול הצפוני. "אנחנו בקו הראשון שלא פונה", סיפרה אורנה, "היום-יום שלנו מלא ברעשי פיצוץ, יירוטים, נפילות, מטוסים. הכל מאוד לחוץ. לפני 10 חודשים הייתי 10 קילו יותר. את כל הזמן דרוכה ומוכנה, אי אפשר להסביר את זה. לשמחתי ולצערי סגרנו את הטיסה לפני שלושה חודשים, הרגשתי שאני חייבת להשתחרר קצת מהלחץ.
"זו טיסה ראשונה שלנו כמשפחה שאנחנו לא שמחים בכלל או מתרגשים לקראתה, נוסעים כי חייבים להתאוורר קצת. במלחמה הקמתי חמ"ל בבית שלי, אני מאכילה 300 חיילים שגויסו כבר בסבב שלישי לשירות מילואים. מגייסת כספים, מארגנת קבוצות של מבשלות, אוספת מצרכים. ללוחמים קשה יותר, אני עושה מה שאפשר להקל עליהם".
"המצב עכשיו עם האיראנים הוא כמו עצם בגרון. אתה לא יודע אם תהיה תקיפה או לא תהיה, וגם מאיפה היא תגיע אלינו - מהצפון או מאיראן. חשבנו שהתקיפה תהיה מאחורינו כשנמריא"
5 צפייה בגלריה
אורנה ואילי בנתב"ג
אורנה ואילי בנתב"ג
אורנה ואילי - לוקחים הפסקה מהצפון
(צילום: גל גנות)
אילי הוסיף ואמר: "המצב עכשיו עם האיראנים הוא כמו עצם בגרון. אתה לא יודע אם תהיה תקיפה או לא תהיה, וגם מאיפה היא תגיע אלינו - מהצפון או מאיראן. חשבנו שהתקיפה תהיה מאחורינו כשנמריא, אבל כרגע נראה שהטיסה יוצאת כמתוכנן". על המתיחות בגבול הצפוני, אמר אילי בצער: "אנחנו חיים בחבל ארץ יפייפה. אבל מסתכלים עכשיו על העתיד שלנו כמשפחה וכבר לא בטוחים שהוא יהיה בצפון".
שרית, איריס, שרון רבקה ממודיעין, טסות ארבעתן לליסבון, עם אל על, עד יום שישי, יחד עם קבוצה של כ-40 אנשים, מטעם עמותה של עובדי הסתדרות. "חששתי שהטיסה תבוטל לאור המצב הביטחוני", סיפרה איריס. "אבל בזכות העבודה שאנחנו טסות עם חברה ישראלית אני קצת יותר רגועה. אני טיפה חוששת שניתקע שם ולא נצליח לחזור".
5 צפייה בגלריה
שרית, איריס, שרון ורבקה בנתב"ג
שרית, איריס, שרון ורבקה בנתב"ג
שרית, איריס, שרון ורבקה בנתב"ג
(צילום: גל גנות)
"אני טסה ליהנות, אבל עם תחושת מועקה בגלל המצב במדינה. יש לי ילדה שהשתחררה מהצבא ישר לשירות במילואים. אשאר עם היד על הדופק"
שרית הוסיפה: "אני לא חששתי שיבוטל, בזכות העובדה שאנחנו עם אל על. אני טסה כבר פעם שנייה במלחמה, לנקות את הראש".
שרון: "אני טסה ליהנות, אבל עם תחושת מועקה בגלל המצב במדינה. יש לי ילדה שהשתחררה מהצבא ישר לשירות במילואים. אשאר עם היד על הדופק".
החברה הרביעית רבקה הוסיפה: "אני חוגגת היום יום הולדת. קיוויתי שזה לא יהיה המצב, אבל אני נוסעת עם לב כבד. יהיה בסדר, ננסה להתנתק, אבל נישאר מעודכנים. אני מאמינה שמה שצריך לקרות יקרה, וכשצריך לחזור נחזור. אם ניאלץ להישאר שם - נעשה מהלימון לימונדה. אנחנו נוסעים בקבוצה, אז זה נותן יותר ביטחון".
דניאלה ורפא מרגליות, הורים לחמישה ילדים (משה, חנה, לוי, תהילה וישראל) גרים בשלעבים, וטסים היום לקנדה דרך אנגליה עם בריטיש אירווייז. הם צפויים לשוב בעוד שלושה שבועות.
"נפלתי היום", סיפר רפא, "התעסקתי בהרבה דברים במקביל ועכשיו אני לא מצליח ללכת, לכן אנחנו מחכים עם חמשת הילדים וכל המזוודות לכיסא גלגלים שאתנייד איתו בשדה תעופה. לגבי הטיסה שלנו היום - אני מאמין שיש מנהיג אחד לעולם והכל יהיה בסדר".
5 צפייה בגלריה
דניאלה וראפא מרגליות עם ילדיהם
דניאלה וראפא מרגליות עם ילדיהם
דניאלה וראפא מרגליות עם ילדיהם. "יש מנהיג אחד לעולם והכל יהיה בסדר"
(צילום: גל גנות)
דניאלה: "מאוד דאגנו, שמענו על המון ביטולים של טיסות. בחמישי התקשרנו לבדוק אם הטיסה יוצאת כמתוכנן ואמרו שכרגע כן. בגלל שאנחנו שומרי שבת - עד מוצ"ש לא ידענו אם יש חדש עם הטיסה. ברוך השם זו הייתה שבת שקטה במדינה שזה העיקר, וגם הטיסה שלנו לא בוטלה או השתנתה. אתמול בלילה הלכנו לישון, קיווינו כולנו שנקום בבוקר ולא נשמע על שינויים. המזוודות של כולנו היו ארוזות ומוכנות לטיסה, אבל לא נדע באמת מה קורה עד הרגע שנמריא. במציאות של היום יש פרספקטיבה אחרת. העיקר שהמלחמה תסתיים, שהחיילים יחזרו בשלום והחטופים יחזרו הביתה. זו התקווה האמיתית"
יסמין עמרם, יהודייה שחיה בשוויץ, הגיעה לביקור של חמישה שבועות בישראל במהלכו התנדבה בבתי חולים ובמשקים בכל הארץ. היא תכננה לחזור אתמול, אבל הטיסה בוטלה. לכן רכשה כרטיס למחר, ואחד נוסף להיום, בתקווה שתספיק להופעה של טיילור סוויפט ב-8 באוגוסט.
5 צפייה בגלריה
יסמין עמרם בנתב"ג
יסמין עמרם בנתב"ג
יסמין עמרם בדרך להופעה של טיילור סוויפט
(צילום: גל גנות)
״תכננתי לחזור אתמול ואז הטיסה שלי עם וויז אייר בוטלה", סיפרה. "החברה אמנם שלחה לי כרטיסים לטיסה חלופית, אבל הם רק ב-7 באוגוסט. בגלל ההופעה ניסיתי למצוא טיסה אחרת מוקדמת יותר, אז קניתי כרטיס לטיסה מחר עם אל על. מקווה שוויז אייר יפצו אותי בשובר במקום הכרטיסי טיסה החלופית שהציעו לי, שלא אנצל אותם.
"בנוסף לכרטיס של אל על מחר, מצאתי גם טיסה להיום עם בלו בירד, אז קניתי גם אותה. במזל הצלחתי להחליף את הכרטיסים להופעה של טיילור, ובמקום אתמול ההופעה ב-8 באוגוסט, חברה החליפה איתי, אז יש לי מזל. הכרטיס טיסה היום הוא עם בלו בירד, אני טסה להרקליון ומשם אעשה קונקשן. מקווה שהטיסה אכן תצא לפועל, אם לא - אשן אצל המשפחה במרכז ואנסה שוב לטוס מחר עם הכרטיסים שכבר קניתי באלעל. העיקר שאגיע להופעה".