7 צפייה בגלריה
    הזמנת טיסה, אילוסטרציה
    הזמנת טיסה, אילוסטרציה
הזמנת טיסה, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אחת ההוצאות הגדולות ביותר בחופשה היא כרטיס הטיסה, אבל כיצד יודעים איך לחפש את הטיסה שתהיה הכי הנכונה עבורנו ובמחיר הכי משתלם? כשניגשים לחפש טיסה באינטרנט ישנם כמה סוגי אתרים, וכדאי להכיר את ההבדלים ביניהם.
מנועי חיפוש טיסות: אלה אתרים מישראל ומחו"ל שבעזרתם אנחנו מוצאים את הטיסה הזולה ביותר או הטיסה שמתאימה לנו. בחלק מהמקרים נסגור את הטיסה ישירות באתר עצמו, ובחלק באתר חיצוני. היתרון של האתרים הישראליים על האתרים מחו"ל הם פריסת תשלומים נוחה והחלת חוק הגנת הצרכן הישראלי.
קנייה ישירה מחברות התעופה: המחיר לרוב יהיה יקר יותר, אם כי לפעמים יש גם הפתעות בדמות מבצעים שלא תראו במקומות אחרים. היתרון הוא שיהיה לכם קל וזול לבצע שינויים או לבטל את הטיסה, אם תצטרכו. לכן רכישה ישירות מול חברת התעופה מומלצת למי שרוכש כרטיס לטיסה במועד רחוק או ליעד רחוק ועשוי להזדקק לגמישות מסוימת בכרטיס. אם הטיסה שאתם רוכשים תצא בשבועות הקרובים ורוב הסיכויים שלא תשנו את התוכניות שלכם - לכו על הדיל הכי זול. הערה: ניתן לחפש טיסה במנוע חיפוש, ואז לחפש את הטיסה ישירות באתר של חברת התעופה.
סוכני נסיעות: אתרים מהארץ ומחו"ל שמציעים מוצרים נוספים מעבר לטיסות, כמו חבילות נופש, טיולים מאורגנים, מלונות ועוד. לרוב לא נשתמש באתרים האלו להזמנת טיסות בלבד, אך גם להם יש את היתרון היחסי שלהם, כמו טיסות צ'רטר בלעדיות שלעיתים ניתן לסגור רק דרכם. גם פה ניתן לפרוס את התשלומים וחוק הגנת הצרכן תופס (אם האתר ישראלי), אך לעומת חברות התעופה גמישות הטיסה שתרכשו תהיה קטנה ויהיה קשה לבטל או לשנות את הטיסה בלי לספוג קנס כספי כבד, אם בכלל תוכלו לעשות זאת.
ישנם סוכני נסיעות שמתמקדים בעיקר בהזמנת טיסות, את אלו נגדיר כמנועי חיפוש טיסות שהם גם סוכני נסיעות ונתייחס אליהם גם כן בכתבה.
אחרי שהכרנו את סוגי האתרים, נדגים כמה מרכזיים שכדאי לכם להכיר, ונתחיל עם מנועי חיפוש טיסות.
טיסות סודיות: מנוע השוואת טיסות שמשווה בין חברות התעופה, סוכנויות הנסיעות וגם בין מנועי חיפוש הטיסות. היתרון של האתר הישראלי הוא ההנגשה שתעזור לכם להבין בקלות מתי ולאן הכי זול לטוס. אתר זה מתאים יותר לנוסעים הגמישים שביניכם וקצת פחות למי שרוצה לטוס ליעד ספציפי בתאריך מסוים, אבל אם תעקבו אחרי הדילים באתר ותהיו בראש פתוח תוכלו לחסוך בין מאות לאלפי שקלים בהזמנת הטיסה הבאה שלכם.
7 צפייה בגלריה
אתר טיסות סודיות
אתר טיסות סודיות
אתר טיסות סודיות
(צילום מסך)
מקימי האתר פיתחו את היכולת לעקוב ולנטר את מחירי הטיסות ולהתריע כשהם יורדים, כך שאפשר גם להיות צרכן פסיבי שמקבל התרעות בכל מדיה שתבחרו ולנצל זאת כשתראו מחיר טוב ליעד שתרצו לבקר בו בעתיד.
עוד באתר: אפשרות לחיפוש המחיר הזול ביותר, חיפוש טיסות ברגע האחרון, אפשרות להזמין מאתר ישראלי הכפוף לחוק הגנת הצרכן ובחיפוש הגמיש יש אפשרות אטרקטיבית לחיפוש טיסות בחגים כדי לאתר בקליק את היעדים הזולים ביותר במועדים המבוקשים לצרכן הישראלי. עוד דבר מיוחד לאתר הוא בוט ווטסאפ שעובד כמו ChatGPT - כותבים בעברית מה מחפשים ובתוך שניות מקבלים מענה.
סקייסקנר: מנוע חיפוש הטיסות המסורתי והקלאסי שרובנו מכירים עדיין יעיל ומחפש טיסות בין חברות התעופה השונות. באתר יש אפשרות לחפש לפי תאריכים ספציפיים או לפי חודשים ובצורה זו ניתן לאתר את הטיסות הזולות ביותר בלוח השנה. פשוט פותחים את לוח התאריכים ומחירי הטיסות הזולות ביותר יופיעו בירוק וכך אפשר לבחור את השילוב הזול ביותר שמתאים לכם. אפשרות נוספת היא לחפש טיסה ללא יעד בתאריכים ספציפיים או חודשים ואז בתוצאות החיפוש תופיע לכם רשימת מדינות שאליהן תוכלו לטוס בסדר עולה של מחירים מהזול ליקר. אם תחפשו כמו שצריך, תוכלו גם למצוא טיסות בעשרות דולרים בודדים לאירופה ולאמיריות או טיסות משתלמות ליעדים רחוקים יותר.
7 צפייה בגלריה
אתר סקייסקנר, צילום מסך
אתר סקייסקנר, צילום מסך
אתר סקייסקנר, צילום מסך
(צילום מסך)
בשלב הבא, לאחר שתבחרו יעד ותאריך, תעלה בפניכם רשימת הטיסות לפי חברות התעופה. המחיר שיופיע הוא המחיר של הספק הזול ביותר מתוך רשימת ספקים שהאתר מציע לכם. תוכלו לשחק עם הפילטרים בחיפוש למספר עצירות, משך זמן הטיסה, חברות תעופה, זמני הגעה ונחיתה ואפילו אפשרות לטיסות עם פליטת פחמן דו-חמצני נמוכה. לאחר מכן תבחרו את הטיסה שהכי מתאימה לכם לפי השיקולים שלכם, בהם המחיר כמובן.
אחרי שתעשו זאת תתקדמו לשלב שלפני סגירת הטיסה, שבו תראו רשימת מחירים מהזול ליקר ולצידם דירוגים של אתרי הספקים השונים. מומלץ לבחור בצורה נבונה בין המחיר המשתלם ביותר לאתר עם דירוג טוב ולהשוות גם את המחיר באתר של חברת התעופה. אתרים דומים באותו סגנון: קיאק, מומונדו ואקספדיה.
גוגל פלייטס: הממשק החדש יחסית של מנוע החיפוש הפופולרי בעולם מהווה חידוש גדול בצורה שבה אנחנו יכולים לחפש טיסות. תוכלו לבחור יעד ותאריך שתרצו לטוס אליו, אבל תוכלו גם פשוט לחפש יעדים חדשים ומסקרנים לפי המחיר הזול ביותר, או בחיפוש על מפה על פני הגלובוס, דרך ספונטנית לגלות יעדים שמעולם לא חשבתם עליהם.
7 צפייה בגלריה
גוגל פלייטס
גוגל פלייטס
גוגל פלייטס
(צילום מסך)
הפילטרים בחיפוש של גוגל מגוונים ומועילים ויעזרו לכם לחפש את הטיסה שהכי מתאימה ורלוונטית עבורכם. בין הפילטרים: עצירות (מספר קונקשנים), חברות תעופה ובריתות תעופה, מחיר מקסימלי, זמני המראה/נחיתה, בחירות המקום של קונקשנים ואורך הטיסה עצמה. ברוב המקרים, מיד לאחר שנבחר תאריך ויעד יקפוץ פופ אפ שיציע לנו לשנות לתאריך דומה על מנת לחסוך במחיר הטיסה שלנו. למשל בטיסה לטוקיו בחגי תשרי קיבלנו הצעה לטוס שלושה ימים מוקדם יותר ולחזור יום אחד מאוחר יותר והשינוי הזה יחסוך לנו 1,075 שקל במחיר הטיסה.
עוד פיצ'ר יעיל בגוגל פלייטס הוא אפשרות התאריכים הגמישים. אפשר לבחור לטוס רק לסוף שבוע, לשבועיים, באחד מהחודשים בחצי השנה הקרובה או לכל תאריך בחצי השנה הקרובה, לצד הפילטרים הרלוונטים. ניתן גם להפעיל התרעות לעקוב אחרי מחירי הטיסות ולדעת אם יש ירידת מחירים בתאריך ספציפי או ביעד שאליו אנחנו מעוניינים לטוס.
אם נרצה לראות מחיר לפי תאריך, נוכל לפתוח בלשונית החיפוש את לוח השנה ולראות את המחירים לפי כל יום בחודש, המחירים הזולים ייצבעו בירוק והגבוהים באדום. מעבר לכך ניתן להיעזר בטבלאות מחירים, גרפים וסטטיסטיקות על מחירי הטיסה ליעד ולקבל תובנות על המחיר לפי טווח המחירים בשנה האחרונה של כרטיסי טיסה לפי אותה עונה, משך טיסה, עיר מוצא ויעד נחיתה, מספר עצירות המחלקה של הכרטיס וחברת התעופה.
גוגל מחשבת את המחיר שמוצע ברגע זה ואם הוא זול, אופייני או יקר ולפי זה אפשר לקבל החלטות צרכניות נבונות במעמד קניית הכרטיס. כל זאת לצד פיצ'רים נוספים שהופכים את החוויה של קניית כרטיס הטיסה לניתוח נתונים סטטיסטי ברמה שרובנו עד היום לא הורגלנו אליה.
קיווי: קיווי הוא מנוע חיפוש טיסות מתקדם מאוד שיודע למצוא בעיקר את הטיסות הזולות ביותר או שהכי מתאימות לכם, בדומה למנועי החיפוש האחרים. אז מה הסיבה שהוא מצוין בפני עצמו? בגלל הדרכים היצירתיות שבהן הוא עושה את מלאכתו. לא פעם ולא פעמיים מצאתי את עצמי משתמש בקיווי כדי להבין מה תהיה הדרך הכי משתלמת להגיע ליעד שארצה.
7 צפייה בגלריה
אתר קיווי, צילום מסך
אתר קיווי, צילום מסך
אתר קיווי, צילום מסך
(צילום מסך)
למתי זה טוב? למקרים שבהם יש לנו פחות גמישות, למשל בתאריכים ליעד מסוים שמחירי הטיסות אליו גבוהים יחסית, תוכלו לבחור אפשרות חיפוש לנחיתה בשדות תעופה קרובים עד 250 ק"מ מהיעד שלכם. יש אפשרות גם לפצל לקונקשנים שונים בין חברות התעופה השונות וליצור קונקשן עצמאי בין חברות שונות, כולל חברות הלואו-קוסט. חשוב לציין שלמרות שזאת אפשרות מיוחדת שלא הרבה אתרים יציעו לכם, קחו בחשבון שזה יכול להיות טיפ מתקדם וקצת מורכב, ועדיף במצב כזה לא לשלוח מזוודה כדי לא להסתבך יתר על המידה. אבל אם תרצו להגיע ליעד שלכם בלי לשלם מחיר גבוה, זאת אפשרות שיכולה להציל אתכם במקרים מסוימים ולכן חשוב להכיר אותה.
עוד פיצ'ר נחמד בקיווי, בעיקר עם חברות הלואו-קוסט, שאוהבות לקנוס נוסעים שלא עשו צ'ק אין באתר, הוא שהאתר במקרים רבים עושה צ'ק אין אוטומטי עבורכם, ושולח לכם את כרטיסי העלייה למטוס באימייל (במידה שאפשר, שימו לב שבהרבה טיסות לישראל זה לא תמיד עובד ועדיין נדרש לעשות צ'ק אין בדלפק). לסיכום: קיווי מושלם לחיפוש טיסות זולות וגמישות, בעיקר לואו-קוסט, לתת השראה ולצאת מהקופסה, אפילו אם לא הזמנתם דרכו, שווה מדי פעם לחפש בו כדי לקבל רעיונות חדשים כדי להגיע למחוז חפצכם.
סוכני נסיעות: אתרים לדוגמה: גוליבר, אופיר טורס, אשת טורס, איסתא, הדקה ה-90, קשרי תעופה, השטיח המעופף, אמסלם טורס ועוד. אם תחליטו להזמין טיסה או דיל מסוכן הנסיעות, מומלץ להשוות את תנאי התשלום בין האתרים השונים ולראות שאתם לוקחים את הדיל שהכי מתאים ומשתלם עבורכם. אנחנו היינו מתמקדים באתרי סוכני הנסיעות כשמדובר במוצרים הבלעדיים שהם מציעים, לרוב חבילות נופש ופחות במקרים של טיסות, אבל, כאמור, תמיד יש מקרים חריגים ולכן שווה לבדוק במעמד ההזמנה גם את אתרי סוכני הנסיעות.

סוכני נסיעות שהם גם מנועי חיפוש טיסות

לאסט מינט (lastminute) הוא אתר שמהווה סוכן בעצמו, כמו אתרים ישראליים רבים שבהם יש אפשרות לסגור טיסה בצורה עצמאית, כלומר ישירות דרך האתר. האתר מונגש בעברית בצורה נוחה למדי ועובד בשקיפות מלאה עם הצרכנים.
במקרים רבים מחירי הטיסות באתר יהיו זולים יותר מבאתרים אחרים, אבל חשוב לציין שהמחיר הזול ביותר הוא כרטיס טיסה בלבד ואינו כולל במחיר דמי שירות לכל שינוי, פנייה או ביטול שתרצו לעשות לשירות הלקוחות של האתר ואם תרצו שדמי השירות במקרים האלו יהיו כלולים במחיר הכרטיס, תיאלצו להוסיף בין חמישה לעשרה אחוזים ממחיר הכרטיס כדי לקבל שירות לקוחות מועדף וגמישות בכרטיס הטיסה, רק בזמנים ולא ביעד.
7 צפייה בגלריה
אתר לאסט מיט, צילום מסך
אתר לאסט מיט, צילום מסך
אתר לאסט מיט, צילום מסך
(צילום מסך)
חשוב להדגיש שזה לא אומר שלא תשלמו על שינוי הטיסה, אלא רק שלא תשלמו עמלה נוספת בהתקשרות דרך הסוכן שהוא האתר. למרות זאת, במקרים רבים ניתן להזמין טיסות ישירות מהאתר בצורה נוחה בעברית, אם כי מדי פעם תופנו לטיסות באתר הבינלאומי באנגלית, שם חוק הגנת הצרכן לא יחול עליכם. אז כדאי שתשימו לב לזה.
מעבר לכך ניתן לראות בצורה נוחה בכל פרטי טיסה מה היא כוללת מבחינת כבודה בקבינה ושליחה לבטן המטוס, מחלקת הכרטיס, קונקשנים ויש פריסה נוחה במעמד התשלום של עד 24 תשלומים וכמובן חוק הגנת הצרכן תקף לכל טיסה שתסגרו ישירות באתר (שימו לב שאם הטיסה לא מכוסה תקבלו התראה על כך במעמד החיפוש). עוד אפשרות חיפוש באתר היא לחפש טיסות אל על בלבד למי שזה חשוב לו. (גילוי נאות: אתר לאסט מינט פועל בשיתוף פעולה עסקי עם קבוצת ידיעות אחרונות).
אתרים דומים באותו סגנון: אליס, אקספלורר, היידן פלייטס ועוד.
חוליו: חוליו הוא לא מנוע חיפוש טיסות מסורתי. למעשה, לא ממש תוכלו לחפש בו טיסה ליעד ולתאריך שתרצו, בדגש על תאריך. חוליו יציע לכם באתר ובאפליקציה טיסות במחירים משתלמים במיוחד לעד שבועיים מיום החיפוש למגוון יעדים וכך תוכלו למצוא מחירי מציאה רבים, בעיקר לטיסות ליעדים קרובים, אבל לעיתים גם ליעדים רחוקים.
האתר לא מתאים למי שמחפש טיסה לעתיד שאינו קרוב, אבל אם תרצו לחפש דיל משתלם לימים הקרובים, שווה לבדוק גם בחוליו.
7 צפייה בגלריה
אתר חוליו, צילום מסך
אתר חוליו, צילום מסך
אתר חוליו, צילום מסך
(צילום מסך)
האתר מציע גם מלונות בארץ ובחו"ל וכרטיסים להופעות ברגע האחרון. חוק הגנת הצרכן חל על כל המוצרים של חוליו, אבל ברוב המוחלט של המקרים הטיסות שתרכשו באתר יהיו במועד יציאה קרוב מדי על מנת שהוא יהיה רלוונטי עבורכם. בקיצור, אל תקנו אם אתם לא בטוחים שאתם מתכוונים לטוס, את החופש מהעבודה מומלץ להסדיר קודם.

מיתוסים שהגיע הזמן לנפץ

ישנן כמה שמועות שרצות ברשת על חיסכון בהזמנת טיסות שהגיע הזמן שנשים אותן על השולחן ונפריך אותן.
אין ימים בשבוע שהם בהכרח זולים יותר להזמנת טיסות. אומנם טיסות בסוף השבוע הן לרוב יקרות יותר, אבל ייתכן שתמצאו מעת לעת טיסה במחיר מציאה גם בסוף השבוע.
חיפוש בחלונית גלישה בסתר לא יכול להזיק, אבל בפועל לא משנה במידה ניכרת את המחירים שתראו. אם תחפשו את אותה טיסה שוב ושוב, האלגוריתם של האתר יזהה אתכם בכל מקרה ועלול לשנות את המחיר. אפרופו אלגוריתם, עד לא מזמן היה נהוג לחשוב שאפשר לצפות מתי יימכרו הטיסות הזולות ביותר לכל יעד. כל מי שאומר לכם שאפשר לחזות זאת כנראה לא מכיר מספיק את אתרי הזמנת הטיסות. האלגוריתמים שתפקידם לקבוע את מחירי הטיסות של חברות התעופה וסוכני הנסיעות השתכללו עם השנים, למדו להתמודד עם ביקוש והיצע, ללמוד עם תאריכים מבוקשים כמו מועדים ופסטיבלים, מזג אוויר, שעות הטיסה ועוד. לכן, אין באמת טריקים שבוודאות יוזילו את מחירי הטיסה שלכם.
באופן כללי הוכח שלקנות טיסה זמן רב לפני הטיסה, לפחות שמונה חודשים מראש כנראה יסדר לכם את המחיר הזול ביותר, אבל אי -אפשר לצפות בוודאות שלא תהיה ירידת מחירים כשלדוגמה יצא לנו גם לראות טיסה לקנדה ב-445 דולר בחגי תשרי יומיים לפני הטיסה. גם שימוש ב-VPN, טריק למתקדמים שמדמה גלישה בכתובות IP ממקומות שונים ברחבי העולם, לא תמיד יביא לתוצאות שונות במחיר, ולכן לא בטוח שזה שווה את המאמץ. אז מה כן כדאי לעשות? לעקוב אחרי מחירים משתלמים, לשים התראות מחירים ואם אתם יודעים שאתם רוצים לטוס לתאריך וליעד מסוים ורואים טיסה משתלמת לשקול לקחת אותה לפי המידע שיש לכם באותו הרגע בעזרת הכלים שציינו בכתבה כדי לדעת אם המחיר באמת משתלם.