5 צפייה בגלריה
מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג
(צילום: עודד קרמר)
לא רק באירופה, המזוודות האבודות של נתב"ג: מאז חזרתו לפעילות של עולם התעופה אנו עדים לדיווחים חוזרים ונשנים ובהם תמונות של מזוודות אבודות בשדות תעופה ברחבי אירופה. נכון להיום עשרות עד מאות אלפי מזוודות נמצאות בנמלי התעופה הגדולים והמוכרים בעולם כשאין נוסע שיכריז בעלות עליהן. מבדיקת ynet עולה כי גם בנמל התעופה בן גוריון מחכות כמה מאות מזוודות אבודות לנוסעיהן הישראלים. מדובר במזוודות שלא הועלו על הטיסה ולכן לא הגיעו ליעדן, או מזוודות אשר הגיעו לישראל אך לא הגיעו לבעליהן.
כמו בכל העולם, בנתב"ג פועלות כמה חברות "הנדלינג" שתפקידן לשנע את המזוודות מהנמל למטוס וחזרה, אך כפי שגורם בענף התעופה הסביר ל-ynet המחסור בעובדים מאז החזרה לשגרה עם דעיכת מגפת הקורונה מקשה על החברות לעשות את עבודתן.
לאחרונה צצו ברשתות החברתיות כמה סרטונים ותמונות של ישראלים ששבו מחופשות בחו"ל ולא קיבלו את מזוודתם. אלו הוכנסו לשני אולמות ענק בשדה, שבהם מצויות מאות המזוודות, במטרה לחפש את המזוודה שלהם ועל הדרך צילמו את הבלגן.
5 צפייה בגלריה
מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג
מעלות אבק באולם
(עודד קרמר)
5 צפייה בגלריה
מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג
(עודד קרמר)
אחד מאלו שהיו במרתפים של נתב"ג במטרה לחפש את חפציו היה אלעד הלל, בן 34 מראשון לציון, שאף תיעד את המאורע. הלל שטס עם בת זוגו לרודוס בשבוע שעבר לא קיבל את המזוודה שלו כשהגיע ליוון. בחברת התעופה שבה טס נאמר לו שהמזוודה אבדה ולאחר מכן עדכנו אותו שהיא תחכה לו עם שובו ארצה. "כשחזרנו הלכנו לדלפק האבדות בנמל", סיפר הלל ל-ynet. "היה שם תור פסיכי, ליוו אותנו לאולם עם מאות מזוודות וחיפשנו אך לא מצאנו דבר. יום למחרת באתי שוב לחפש את המזוודה ועשיתי את כל הסיבוב. אנשי החברה חיפשו שוב בשטח האווירי ולבסוף מצאו לי אותה. קפצתי משמחה כשראיתי אותה, כל הבגדים שלנו היו שם, כל בגדי הים והאיפור של חברה שלי. לא דברים יקרי ערך, אבל דברים שהיו חסרים לנו לטיול הבא שלנו בסיני".
הלל אף יצר סרטון ויראלי ובו הסבר מה לעשות כאשר המזוודה נעלמת, במטרה לעזור לאנשים אחרים שעוברים או יעברו את הסיוט שהוא עבר. "אני מרחם על אנשים יותר מבוגרים ממני שאולי פחות נחושים שלא יראו את המזוודות שלהם", סיכם.
5 צפייה בגלריה
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
גם באירופה: אלפי מזוודות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו
(צילום: רויטרס)
סיפור דומה עם סוף פחות טוב בינתיים קרה לבנו בן ה-18 של עודד קרמר שטס לחופשה ביוון, אך כשירד מהמטוס גילה שהמזוודה לא הגיעה. בחברת התעופה סיפרו כי המזוודה נותרה בארץ ומאז הוא ובני המשפחה מחפשים אחריה. "כשחיפשנו את המזוודה ראינו מאות מזוודות שמחכות לבעליהן", סיפר קרמר, "הייתה שם מזוודה עם מספר טלפון עליה אז התקשרתי וסיפרתי למי שענה שהמזוודה שלו בנתב"ג״.
להערכתו של קרמר יש מאות מזוודות במתחם שבו היה. על חלקן, לדבריו, יש פתק שמסמל שמישהו מחברת התעופה דיבר עם הבעלים. "המזוודה של בני הייתה רשומה על שם החבר שנסע איתו", סיפר. "התחושה היא שאין עם מי לדבר. להבנתי המזוודה עצמה לא רשומה במערכת שלהם". דבר נוסף שהפתיע את קרמר היא רמת האבטחה הירודה: "הסתובבנו שעה בטרמינל מבלי להציג תעודה".
אשתו של עודד, קרן קרמר, צילמה תמונות של מזוודות של נוסעים אחרים ופרסמה אותן בקבוצות מטיילים ברשת. עד מהרה החלו לפנות אליה אנשים לעזרה וכך נולדה ביום שישי קבוצת הפייסבוק "המזוודות האבודות של נתב"ג" שבה חברים כבר כ-150 חברים.
5 צפייה בגלריה
צילום מסך מקבוצת הפייסבוק "המזוודות האבודות של נתב"ג"
צילום מסך מקבוצת הפייסבוק "המזוודות האבודות של נתב"ג"
צילום מסך מקבוצת הפייסבוק "המזוודות האבודות של נתב"ג"
"אנשים מעלים תמונות ואני מקבלת כל הזמן הודעות בפרטי של אנשים שזיהו את המזוודה מתמונה ונסעו להביא אותה", סיפרה קרמר. "יש מספיק אנשים שמסתובבים בנתב"ג כדי שהקבוצה הזו תצליח. הבן שלי איבד בגדים שאפשר להחליף, אבל שמעתי על אנשים שהתרופות שלהם במזוודות יחד עם מתנות ותכשיטים. אתה מרגיש שיש זילות ברכוש של אנשים".
לקרן יש גם פתרון יצירתי לחברות התעופה כיצד להתגבר על הבעיה: "זה החופש הגדול, קחו ערימה של תיכוניסטים שיצלמו תגיות ויתקשרו לאנשים. הטלפונים על התגיות, אם כל אחד יתקשר לחמישה או לעשרה אנשים אנחנו כבר מגיעים למספרים הרצויים".
קרן פרסמה בקבוצת הפייסבוק מדריך משלה לחיפוש מזוודות אבודות:
צילום מסך מקבוצת הפייסבוק "המזוודות האבודות של נתב"ג"
נציין כי נושא האבדות והמציאות נמצא באחריות חברות שירותי קרקע שמספקות שירותים לחברות התעופה השונות. למעט באל על ובישראייר שמספקות את השירות שלהם.
בתוך כך, רשות שדות התעופה פתחה היום בחקירה במטרה לגלות מי השליך למכולות האשפה בנתב"ג מזוודות של נוסעים עם תכולתן. חלק מהמזוודות הושמדו לפני שהושלכו לפחי האשפה ועל פי כיתובים שהיו עליהן נראה כי בעליהן טסו לפני כמה ימים ולא לפני תקופה ארוכה יותר.