ששי שבע, דייל אוויר ישראלי בן 44 שמתגורר בשנים האחרונות בקליפורניה, תובע את מעסיקו - חברת דלתא איירליינס - בגין אפליה דתית חמורה. לטענתו, החברה הפלתה אותו על רקע ישראליותו ויהדותו, בין היתר כשהגישה לו כריך חזיר במהלך טיסה – על אף שבתיק האישי שלו בחברה מצוין מפורשות שהוא שומר כשרות וצמחוני. בנוסף, הוא טוען כי בקשותיו לקבל חופש ביום כיפור נדחו ללא כל הצדקה.
2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת דלתא איירליינס
מטוס של חברת דלתא איירליינס
מטוס של חברת דלתא איירליינס
(צילום: shutterstock)
שבע, עורך דין מוסמך שעובד בדלתא כשנתיים וחצי, טוען כי דלתא נהגה כלפיו באופן מפלה ושיטתי, וכי ישנם דפוסים כללים בחברה של אפליה כלפי עובדים יהודים, דוברי עברית או ישראלים. בתביעה בת ה-21 עמודים שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בברוקלין, שבע מגולל דוגמאות של אפליה שנמשכו לטענתו במשך חודשים.
בין היתר, התביעה מתארת אירוע שהתרחש ב-12 ביולי 2022, בו שבע היה משובץ לטיסה כאשר לוח הטיסות של החברה השתנה באופן פתאומי. בעקבות השינוי, החברה ארגנה עבורו הסעה ישירה מהמלון אל מסלול ההמראה ושבע התבקש לעלות עליה בבהילות בטרם הספיק לאכול. לטענתו סירבו בחברה כמה פעמים לאפשר לו לעצור ולרכוש בשדה התעופה אוכל צמחוני שיענה על העדפותיו התזונתיות והדתיות.
כאשר הגיע למטוס, במקום לקבל ארוחה התואמת את צרכיו, הוא הופתע לגלות שדלתא סיפקה לו כריך חזיר. לטענת שבע, מדובר בהפרה ברורה של המידע שהוא סיפק לחברה בפרופיל העובד האישי שלו והמזון אינו תואם את אורח חייו הדתי ואת העובדה שהוא צמחוני. הוא פנה למנהלת שלו, אך היא התעלמה מבקשתו.
התביעה גם כוללת טענות נוספות, בהן סירובה של דלתא לאפשר לו חופשה ביום כיפור. שבע טוען כי הבקשה נדחתה באופן שרירותי "כדי לא להסתבך עם שיטת הוותק" של חברת התעופה, אך ללא כל הצדקה סבירה.
בדלתא נמסר בתגובה כי הם מנועים מלהגיב על תיק תלוי ועומד, אך החברה "מתגאה בערכיה המגולמים באי-סובלנות מוחלטת לכל סוג של אפליה".
2 צפייה בגלריה
כריך עם בשר חזיר
כריך עם בשר חזיר
כריך עם בשר חזיר
(צילום: shutterstock)
בנוסף למקרים אלה, שבע טוען כי סבל מתאונות עבודה: אחת מהן אירעה כאשר נפגע במהלך נסיעה ברכב הסעות של החברה כשהנהג התנגש ברכב חונה ושבע נחבט בכיסא. ואילו השנייה אירעה כאשר מזוודתו הסתבכה בחגורת בטיחות באחת הטיסות, מה שגרם לו למעוד במעבר ולהיפצע. בעקבות הפציעות, הוא נאלץ לקחת ימי מחלה לטיפולים רפואיים, אך מאז, לטענתו, החברה החלה להטריד אותו ולזלזל בחומרת הפציעות. לדבריו מנהליו התעמרו בו בגלל שהעז להעלות חששות הקשורים לעבודה, כולל עימות אחד לאחר שסיים יום עבודה של 12 שעות לבסוף הורחק מנסיעת כוננות ללא אישור.
שבע טוען כי מעבר לאירועים האישיים שלו, קיימות תלונות נוספות על אפליה מצד עובדים יהודים וישראלים בחברה, חלקן הגיעו אף לבית המשפט בתביעות דומות. "כתוצאה מהמעשים המכוונים התובע סבל מהשפלה, אי נוחות, עוגמת נפש, וכן מבוכה. ההשלכות הפסיכולוגיות, הרגשיות והכלכליות של מעשיה של הנתבעת ממשיכות עד היום ויימשכו גם בעתיד", נכתב בתביעה. שבע דורש סכום פיצוי שיקבע בבית המשפט ויכלול עוגמת נפש והוצאות משפטיות.
בחודש יולי האחרון דלתא עמדה במרכזה של סערה כאשר דייל אוויר נראה עונד סיכה של דגל פלסטין על מדיו, דבר שגרם לתגובות קשות ברשתות החברתיות. בתגובה, דלתא מיהרה לשנות את מדיניות הלבוש של עובדיה, כך שיותר להם לענוד סיכות של דגלי ארה"ב בלבד.
ארגון הדיילים AFA-CWA, המייצג את מספר הרב ביותר של עובדי דלתא, מתח ביקורת קשה על המהלך: “במקום לפעול נגד הטרדות, דלתא נכנעה ללחץ הציבורי ושינתה את מדיניותה", נמסר אז בהצהרה של הארגון. "השינוי הזה יוצר תקדים מסוכן עם אפקט מצמרר כלפי כל עובד או נוסע שנחשב 'לא אמריקני מספיק' בעיני קומץ קנאי. איפה זה יגמר?".