"ערב טוב, כאן הקברניט שלכם. ברוכים הבאים לרחבת הריקודים". את הכריזה הזאת כנראה שלרובנו לא ייצא לשמוע כשנעלה לטיסה אלא אם תהיו חלק מהאורחים שיוזמנו לאירוע במטוס שיצא משימוש והוסב לחלל בילויים בשדה תעופה בבריטניה.
היכן שפעם היו מושבים - היום רוקדים
מטוס בואינג 747, המכונה גם ג'מבו, של חברת התעופה בריטיש איירווייז יצא משירות ומצא לעצמו יעוד חדש: חלל לאירועים. הנהלת שדה התעופה הפרטי קוסטוולד שנמצא, כ-130 ק"מ מערבית ללונדון רכשה את המטוס מחברת התעופה בסכום של 1.35 דולר! שהם למעשה פאנוד אחד בלבד(!). לאחר מכן המטוס הפך לאולם אירועים מיוחד ומציע אותו להשכרה לכל מי שחפץ לקיים כנסים, מסיבות, אירוע יום הולדת ואפילו חתונות בחלל המטוס.
מלבד המבנה של המטוס והצורה החיצונית, נראה שלצד רחבת הריקודים שמחליפה אזור מסוים בקבינה שפעם שימשה למושבים, עדיין שמרו על הרבה אלמנטים מהמטוס גם מבפנים. מושבי נוסעים, חלונות מקוריים ואפילו תאי האחסון מעל המושבים.
אגב, למטוס המחודש פתחו עמוד אינסטגרם משלו תחת השם negus747 על שם הצביעה שהייתה למטוס עת הפרישה.
כך הופכים מטוס נוסעים לחלל לאירועים
ב-2020 חברת התעופה הבריטית שלחה את המטוס לשדה התעופה קוסטוולד לאחסנה, יחד עם מטוסים אחרים שהושבתו בגלל הקורונה. מאוחר יותר באותה השנה התקבלה ההחלטה להוציא את המטוסים מהשירות ודינם היה גריטה. בשלב זה החליטו בהנהלת שדה התעופה שחבל לפספס את ההזדמנות והחליטו "להציל" מטוס אחד.
בשלב זה פנתה מנהלת שדה התעופה, סוזאנה הארווי, לבריטיש איירווייז בבקשה לרכוש אחד מהמטוסים המיועדים לגריטה ובכך להשאיר אותו אצלה בשדה כדי שתוכל לעצב אותו ולתת לו יעוד חדש אחרי שיצא לפנסיה. בריטיש איירווייז הסכימו לבקשתה ומכרו להם את המטוס במחיר שנחשב נמוך מאוד. הם אף ביקשו משדה התעופה לעשות כל שביכולתם כדי לתחזק את המטוס ולשמר אותו. בכל זאת, לבואינג 747 יש ערך סנטימנטלי רב בבריטיש איירווייז.
מתוך עמוד האינסטגרם של המטוס:
עם ביצוע הרכישה החלו בשדה התעופה בעבודות. מעבר למחיר של המטוס, השדה השקיע עוד 700 אלף דולר בשיפוצים הנדרשים, כמעט 300 אלף דולר מתוכם הלכו לבניית תשתית בטון מיוחדת שתוכל לתמוך במטוס המאסיבי והכבד.
הארווי סיפרה בריאיון לביזנס אינסיידר שחלל המטוס יכול לאכלס כמעט כל אירוע שתוכלו להעלות בדעתכם ושהם מקבלים כבר עשרות פניות ובקשות לסגור תאריכים במקום. "פונים אלינו החל מיצרניות רכב גדולות ועד לאנשים שרוצים לעשות מסיבות יום הולדת". הארווי גם סיפרה שלאחרונה המטוס שימש כסט צילומים לסצנת חטיפה בסרט, ולא, לא מדובר בפרסומת לבריטיש איירוויז מאחר שלוגו חברת התעופה לא יופיע בסרט.
כמה עולה שעה במטוס ומה תקבלו בתמורה?
אם אתם מתכוונים לטוס לאנגליה ולשכור את המטוס לשימושכם האישי, עליכם להוציא מכיסכם 1,350 דולר לשעה. אם זו חתונה אגב, תקבלו מחיר מיוחד - 16,200 דולר ליממה, זה כולל הזמן הנדרש לעצב את המטוס ולפרק את העיצוב לאחר מכן.
המטוס אומנם עבר מתיחת פנים כדי שמצד אחד יהיה ניתן לקיים בו אירועים בנוחות, עם רחבת ריקודים גדולה, כסאות ושולחנות ואפילו בר משקאות, אך מצד שני השאירו בו מחלקה שלמה על כל מושבי המטוס שבה - כדי שהמבלים יקבלו את האווירה המיוחדת ותזכורת שהם לא בעוד מועדון רגיל.
מחלקת התיירים הפכה להיות רחבת ריקודים עם עמדת דיג'יי ותאורת מסיבות, ומטבחי השירות הקטניםשל הדיילים הפכו להיות ברים של ממש. בנוסף, השאירו גם את מערכות הסאונד, התאורה והעיצוב במטוס. מפעילי המטוס דאגו לכך שהתאורה במקום תהיה זהה לתאורה שיש במטוס אמיתי לפני ההמראה, מה שנקרא שלב הבורדינג.
למטוס בואינג 747 יש שתי קומות, כאשר לרוב, בקומה הראשונה נמצאות מחלקות התיירים ובקומה השנייה מושבי המחלקה ראשונה ו/או העסקים (תלוי בחברת התעופה). במטוס המיוחד הזה החליטו לא לגעת בקומה העליונה, למעט שיפוץ וניקוי כלליים. וכך שמרו על המושבים היוקרתיים ועל תא הטייס בשלמותם.
אבל, אם המבלים בונים על כך שיוכלו להיכנס לקוקפיט ולשחק עם הכפתורים - הם ייאלצו להתאכזב. בגלל שבתא הטייס במטוס יש עדיין מערכות אמיתיות שחלקן אפילו פעיל, לא תותר כניסה אליו ותוצב מחיצה בכניסה שתאפשר לסקרנים להעיף מבט ולצלם אך מבלי להיכנס פנימה.
מה שלא יכלו לשמר במצב אותנטי למרות שהייתה כוונה כזאת, אלו תאי השירותים. הארווי הסבירה כי "מערכות השירותים אמורות לעבוד באוויר כאשר האוויר דחוס, אנחנו בודקים איך אפשר להשמיש אותן בכל זאת אבל לבינתיים הצבנו תאי שירותים מחוץ למטוס לטובת האורחים".
ובישראל? המטוסים הישנים לגריטה או למכירה
בישראל, אם תהיתם, צי שלם של מטוסי 747 יצא משימוש לאחרונה, ביחד עם מטוסי 767 ישנים ועוד שורה ארוכה של מטוסים צבאיים. רק שכאן לא משכילים להנציח מטוסים בצורה הזאת, למרות שהיה להם חלק חשוב בהיסטוריה של המדינה והם בעלי ערך סנטטימנטלי גבוה. במקום זאת, כל המטוסים נגרטו ופורקו לחלקים, או נמכרו לכל המרבה במחיר ולא נותר מהם כל זכר.
בכלל בנתב"ג יש שטחים עצומים שחלק ניכר מהם לא מנוצל ביעילות. האם נזכה לראות מוזיאון תעופה אזרחית או ניצול מעניין אחר של השטח? לא בטוח. עד אז נותר לנו רק להביט על מיזמים כאלה בחו"ל ולקוות שאולי יום אחד משהו דומה יגיע גם לכאן.