2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 777 של קטאר איירווייז
מטוס בואינג 777 של קטאר איירווייז
מטוס בואינג 777 של קטאר איירווייז
(צילום: shutterstock)
טייסים בחברת התעופה קטאר איירווייז מתלוננים על עייפות קיצונית וחלקם אף העידו כי נרדמו במהלך טיסות. כך עולה מתחקיר של אתר החדשות ההולנדי NOS שציטטט עדויות של חמישה אנשי צוות אוויר.
פרסום התחקיר נעשה בתקופה רגישה עבור קטאר שתארח את המונדיאל שיחל ב-20 בנובמבר. מיליוני אוהדי כדורגל צפויים להגיע בקרוב למדינה, חלקם בטיסות של החברה, ולצפות במשחקי הגביע העולמי. ברקע האירוע החגיגי, מעיבים דיווחים קשים מהשנים האחרונות על הפרת זכויות האדם בקנה מידה נרחב במהלך ההכנות למונדיאל.
תחקריני האתר הצליחו להיכנס לקבוצת פייסבוק סגורה של טייסים ויצרו קשר עם חמישה מהם. הדברים שאמרו הטייסים לאתר צריכים להדאיג כל נוסע. החמישה התלוננו כי לוח הטיסות הצפוף של החברה יוצר קשיים ברמות קיצוניות.
חלקם העידו כי היו מקרים שבהם נרדמו במהלך טיסה. "זו לא שינה עמוקה", תיאר אחד הטייסים את אותן תנומות בלתי רצויות, "אבל כשאתה נרדם כמה פעמים לעשר שניות בכל פעם אתה מרגיש כאילו היית שיכור".
טייס אחר סיפר: "החברה מותחת את גבול שעות הטיסה של הצוותים ממש עד לקצה, הם עושים את זה כל הזמן". הטייסים הדגישו כי הם חוששים לדווח על מקרי עייפות כדי לא לקבל מכתבי אזהרה, דבר שיכול לפגוע בקידום שלהם ואף להביא להשעיה ולפיטורים.
2 צפייה בגלריה
תא טייס, אילוסטרציה
תא טייס, אילוסטרציה
תא טייס, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

החברה בתגובה: נוקטים צעדים למניעת העייפות

מהחברה נמסר בתגובה כי היא לא תגיב לשאלות ספציפיות של NOS, אך היא מודעת לדיווחים שכמה טייסים לשעבר מסרו לסוכנות האירופית לבטיחות תעופה, ובהם הביעו דאגה בנוגע לעייפות של צוותי האוויר, אבל כעת המצב שונה.
עוד נמסר בתגובה כי החברה מגייסת כעת טייסים ואנשי צוות נוספים כדי לעמוד בביקוש הגובר לאחר מגפת הקורונה. כמו כן, קטאר איירווייז הודיעה גם כי שכרה חברה חיצונית שתבדוק את ההשפעה של העייפות על הצוותים, ותנקט פעולות בהתאם להמלצות.
לאחרונה, עם העלייה החדה בכמות הטיסות ובביקוש לטיסות, עלתה סוגיית עייפות צוותי האוויר כגורם סיכון משמעותי. חברות התעופה מתמודדות עם מחסור גדול בטייסים, וכל עומס העבודה מתחלק על הצוותים הקיימים, מה שמוביל לשחיקה של האנשים ולשעות טיסה מרובות שמייצרות גם עייפות מצטברת.
מנכ"ל חברת הלואו-קוסט ההונגרית, ג'וזף וארדי, עורר לפני כמה שבועות סערה כשאמר כי "טייסים צריכים להמשיך לטוס גם אם הם עייפים". האמירה גררה גל של ביקורת וגינויים מארגוני טייסים ומוועדי עובדים של צוותי אוויר שטענו, ובצדק, כי עייפות של אנשי צוות פוגעת באופן חמור בבטיחות של הטיסות.
בכל העולם יש חוקי מנוחה לצוותי אוויר שכוללים מספר שעות מינימילי של מנוחה בין טיסה לטיסה. פרק זמן המנוחה נקבע לפי כמה גורמים, בין היתר, מרחק הטיסה וזמן הטיסה בפועל. כמו כן, נלקח בחשבון גם הפרש השעות בין האזורים השונים.