משרד התחבורה הודיע השבוע כי ארקיע וישראייר קיבלו אישור זמני להפעיל טיסות ישירות לארצות הברית, ובכך יצטרפו לאל על שמאז שהחברות האמריקניות הפסיקו לטוס לארץ בשל המלחמה הפכה לחברה היחידה שמפעילה טיסות ישירות בקו זה. מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ התראיין הבוקר (יום ה') לאולפן ynet והבהיר כי על אף האישור הדרך להפעלת טיסות ישירות לצפון אמריקה עוד ארוכה ותלויה בשורה של משתנים. עם זאת, ברלוביץ חשף מה יהיה הרף התחתון של מחירי הכרטיסים של ארקיע אם אכן תפעיל את הקו החדש.
"אני לא רוצה להרוס את פרץ השמחה שפרץ אתמול, כי הדרך לשם היא בערך כמו המרחק לארה"ב", אמר ברלוביץ. "אנחנו כרגע בסוג של בדיקות, אין לארקיע מטוסים רחבי גוף שיכולים לטוס 12 שעות מישראל לצפון אמריקה, ולכן צריך להיערך לחכירת מטוסים רחבי גוף בעלי לפחות 300 מושבים. אנחנו בודקים את זה, יש לנו כבר כמה אפשרויות".
"מנכ"ל חברת התעופה הישראלית הוסיף ואמר כי "אם זה ייצא לפועל, ואני שם הרבה כוכביות, אז יהיה מדובר בשלוש טיסות שבועיות בשעות נוחות – המראה מפה אחר הצהריים, ומניו יורק אחרי הצהריים".
ברלוביץ ציין גם כי הטיסות יבוצעו במטוס מסוג בואינג 787. "חייבים שיהיו בקו לפחות שתי מחלקות", הדגיש מנכ"ל ארקיע. "יש ציבור נוסעים לא קטן שלא יטוס במחלקת התיירים הרגילה, אלא רק במחלקת עסקים ואנחנו חייבים לאפשר לו את זה. זה האופי של הקו הזה".
ובאשר למחיר? "יעד המחירים שלנו, אם וכאשר אכן נטוס, הוא להתחיל סביב 1,500-1,400 דולר לטיסה הלוך ושוב, אבל מגוון המחירים יכול לעלות או לרדת, הכול בהתאם לביקוש ולהיצע, כמו בכל שוק חופשי".
אז מתי נדע אם המונופול של אל על לארה"ב נשבר? "אני מקווה שאני אוכל להגיד בשבוע-שבועיים הקרובים, נקבל החלטה לכאן או לכאן".
ומה בנוגע לישראייר? אתמול מנכ"ל החברה אורי סירקיס אמר ל-ynet: "אנחנו נפעיל טיסות לארה"ב רק אם ישנו את חוק טיבי". סירקיס התכוון לחוק שמגן על זכויות הנוסעים ואשר נמצא כעת בדיונים בוועדת הכלכלה. לפי הנוסח הנוכחי של החוק, במקרים שבהם הטיסה בוטלה (לרבות אובר בוקינג) או המריאה בעיכוב של יותר משמונה שעות מבלי שחברות התעופה מסרו לנוסעים הודעה של 14 יום לפני הטיסה, זכאים הנוסעים לקבל מחברות התעופה פיצוי כספי ששיעורו מבוסס על מרחק הטיסה ונע בין 1,440 שקל (בטיסות עד 2,000 ק"מ), ועד 3,460 שקל (בטיסות מעל 4,500 ק"מ).
ועדת הכלכלה דנה השבוע בהצעה לתיקון החוק באופן שיפגע בזכויות הנוסעים ויטיב עם החברות. נציגי חברות תעופה זרות, בהן בריטיש איירווייז, איבריה ועוד, הבהירו כי ישובו לטוס לישראל אם חוק טיבי ישונה. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הבהיר: "אהיה פתוח לשינויים בחוק אם חברות התעופה הזרות יחזרו לארץ. אם הן לא חוזרות אני לא פתוח לשינויים, אני לא מוכן לניצול של המצב. בינתיים אני רק רואה שהם דוחים עוד ועוד את החזרה לישראל".
עו"ד אהוד פאי, שמסר נייר עמדה עבור הצרכנים והשתתף בדיון בוועדה, מתנגד בתוקף לתיקון המוצע. "לדעתי אין בין הצעת חוק זו לבין השבת חברות התעופה הזרות לפעול בישראל - כל קשר", אמר פאי, "ולראיה שחברות התעופה הישראליות מפעילות מאות טיסות בחודש, חרף חובותיהן לפי החוק הקיים. מדובר בהצעה חד-צדדית לחלוטין של חברות התעופה הזרות והישראליות, הפוגעת בזכויות הבסיסיות של הנוסעים ואינה פותרת שום דבר, למעט הגדלת הרווחים של חברות התעופה לרבות של החברות הישראליות שהגדילו לפי הדיווחים בתקשורת ב-70% את רווחיהם מאז המלחמה, וגורפות רווחים של מיליוני שקלים ברבעון".
מנכ"ל ישראייר: "אנחנו לא יכולים להיות בסיטואציה שאם נפעיל מטוסים חכורים עם צוותים זרים נצטרך בסוף לפצות את הנוסעים אם הטיסה בוטלה שלא באשמתנו. החוק כפי שהוא כיום לא כלכלי לנו"
מנגד, בישראייר טוענים כי בשל השיבושים שיוצרת המלחמה בענף התעופה, ישראייר מתמודדת עם תביעות ודרישות למתן פיצוי כספי בגין שיבושי טיסות. לדברי החברה, מאז פרוץ המלחמה הוגשו נגדה יותר מ-100 תביעות בסכום מצטבר של 2.2 מיליון שקל. מתחילת המלחמה, ובכל פעם שהמתיחות הביטחונית גוברת, חברות תעופה זרות מבטלות את הטיסות לישראל כמעט ללא התראה מוקדמת. חלקן עושות זאת לתקופות קצרות וחלקן לתקופות ארוכות. בכך הן משאירות את הנוסעים ללא פתרונות וללא חלופות.
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר אמר בדיון בוועדת הכלכלה כי אם החוק ישונה הוא מבטיח להגדיל את היקף הטיסות במחירים סבירים וכי ישראייר תתחיל לטוס לארה"ב: "יש לנו כחברת תעופה יכולת להגדיל את ההיצע ולהוריד מחירים. אם נקבל את ההקלות, נפעיל שש טיסות בשבוע לארה"ב, אבל אנחנו לא יכולים להיות בסיטואציה שאם נפעיל מטוסים חכורים עם צוותים זרים נצטרך בסוף לפצות את הנוסעים אם הטיסה בוטלה שלא באשמתנו. החוק כפי שהוא כיום לא כלכלי לנו - אם אנחנו מתמחרים טיסה ב-200 דולר והיא מבוטלת ואנחנו צריכים לשכן את כל הנוסעים במלון, זה לא כלכלי. אנחנו חברה שפועלת משיקולים מסחריים".